lör 02 apr 2011, 17:34#124805
Mangan skrev:Man skall inte överdriva, skogsbruket står för några a få procent av Sveriges BNP: Sverige som land skulle klara sig bra om det förbjöds. Att Skogsindustrin räknar nettoexport är bara för att förhöja sin egen status.
Då har man nog inte riktigt förstått värdet av en hög nettoexport! Det gynnar ju inte Sverige så särskillt mycket om vi säljer en maskin utomlands för att sedan köpa en annan japansk för motsvarande pengar
Enkelt översatt till familjeekonomi så hjälper det ju inte upp resultatet i familjen om jag tjänar 40 000kronor och köper upp 40 000kronor varje månad!
Tjänar jag däremot 40 000kronor utan att förbruka något så går jag ju plus och det är väl det som kan ses som bra både i ett land och i en familj
Sen stämmer det inte riktigt att skogen bara står för några procent av BNP utan den kommer på femteplats plats i kronor räknat efter: Mineral o Energivaror (19%), Maskinindustriprodukter (15%), Elektro o Teleprodukter (14%), Kemivaror (13%)!!!
Många bäckar små således..........
Skogen står för 11% vilket bara är 8 procentenheter lägre än vår största produkt och blir 125 miljarder som ett gott tillskott i stadskassan! Extra bra med tanke på att vi köper väldig lite virke!
Kolla på exportrådet så får du se(
http://www.swedishtrade.se )
I all välmening!
V
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan