Avverkning (slutavverkning)

Granne till skog

51 inlägg 25096 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granne till skog

ann-louise  
#124781 För 11 år sedan köpte vi vårt drönhus. Det låg precis vid skogen och vi tänkte att det var perfekt för barnen.
Och det har det varit hittills. Det har varit fina skogsstigar att gå på.
För ca 2 månader sedan skövlades allt ned. Och då menar jag allt. Det finns nån smal trädstam med ca 100 meters mellenrum. Stubbar och de "träd" som lämnats har blivit mycket förstörda av maskinerna.

Vår idyll är borta, vi kan inte gå där pga allt grenverk som ligger där, och inte skall tas bort på 2 😡 år.

Jag undrar om inte ägaren har någon skyldighet mot de som bor närmast? Priset på vår fastighet sjönk ju i och med avverkningen, så vi kan ju inte direkt säljav för att komma härifrån.

Min erfarenhet av skogsägare är att det alltid är pengar och inte skogssvård som gäller.
Det kallas ju av någon komisk anledning skogsvård, men det är bara skogsförstörelse.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124782 Skogsvård kallas det som inte är avverkning. Dvs investeringar i form av plantering och röjning.
Köp dig en bit egen skogsmark så kan du sköta den efter egna idéer inom rimliga gränser.

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124784 Oj oj!

Du har nog missuppfattat en hel del!
Tänk dig att du bor utmed en åker och så helt plötsligt så skördas den........

Samma sak med skogen! Den odlas ju för att ge virke och är den STÖRSTA nettoexportvaran i Sverige!
Man kan alltså säga att vi lever av skogen i Sverige!

Tråkigt iofs för Er när ni hittat ett bra läge men hade Ni kollat lite innan så hade Ni nog fått klart för Er
att skogen snart var avverkningsmogen och skulle bort!

Det är stora pengar i omlopp och att låta skogen stå är förstörelse och slöseri med kapital. Visst finns det gammelskogar som är orörda och de är viktiga för djur o natur! Men det är nog inte många som skulle ha råd att göra en investering och sedan inte få någon avkastning!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Fredrik Reuter  
#124785 Hej,
Klart det är tråkigt för dig som bor intill om ni trivdes med skogen medan den stod där.
I lagen tror jag inte det finns något skrivet som skyddar ex grannar vid avverkning.
Däremot var det ju synd att ni inte kunde komma överens om något bra innan avverkningen skedde.

Tvärtom-ärenden finns det också. Alltså att grannen vill att skogsägarens skog ska ner för att få sjöutsikt, kvällssol eller parabolmottagning...

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

ann-louise  
#124795 Ja, ni har nog rätt alla. Tack för att Ni tog Er tid och svara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124796 Tråkigt med den huggna skogen bredvid ditt hus, samma hända mig i villaområdet hemamvid. Men, man rår bara över den mark man äger, inte över den mark man ser. Tänk på de som får utsikten mot sjön förstörd när sommargäster bygger sina stugor?

Skogen som nu höggs ner motsvarar ett stort värde, kanske större än din sommarstuga tom! Fundera på hur mycket du vore beredd att betala för att skogen skall stå kvar?

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124798 Fast det är synd att det inte är bättre dialog egentligen, SVO har ju kolla på snart sagt allt och skulle ju kunna upplysa grannfastigheterna om att avverkningsanmälan kommit in. Då hade ju "ann-lousie" fått en chans att föra en dialog i varje fall. Kanske betalat en slant för en mer rejäl remsa kvar.
Sen är det förstås ett problem att så få människor vet om att skogen faktiskt är Sveriges största inkomstkälla. Man kan säga att skogen betalar för väldigt mycket av vår offentliga verksamhet med friska pengar utifrån. Sen är jag skogsägare själv, om än i litet format, men inte är det pengarna som gäller utan gränser inte. Men en skog är ju faktiskt något som vi brukar, som andra sagt här. För andra ändamål så är faktiskt väldigt mycket skog i Sverige avsatt som naturreservat och liknande.

Men du ska se att om några år så har det växt upp massor med nytt där. Kan bli väldigt trevligtt med ett frodigt hygge också, kanske med hallonbuskar och så. Så inte samma idyll kanske, men en annan får du säkert. Du kommer också att få se helt nya örter, blommor och andra växter nu. Andra insekter och andra fåglar och djur.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124799 Man skall inte överdriva, skogsbruket står för några a få procent av Sveriges BNP: Sverige som land skulle klara sig bra om det förbjöds. Att Skogsindustrin räknar nettoexport är bara för att förhöja sin egen status.

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124804
Mangan skrev:Man skall inte överdriva, skogsbruket står för några a få procent av Sveriges BNP: Sverige som land skulle klara sig bra om det förbjöds. Att Skogsindustrin räknar nettoexport är bara för att förhöja sin egen status.


BNP är ganska ointressant tycker jag. Intressant är rena pengar in dvs nettoexport, precis som i ett företag. Där är skogen i särklass och ger det högre "status" så gärna för mig. Jaga hög BNP är som att börja fakturera varandra i ett företag. Kul ett tag, sen skiter det sig.

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124805
Mangan skrev:Man skall inte överdriva, skogsbruket står för några a få procent av Sveriges BNP: Sverige som land skulle klara sig bra om det förbjöds. Att Skogsindustrin räknar nettoexport är bara för att förhöja sin egen status.


Då har man nog inte riktigt förstått värdet av en hög nettoexport! Det gynnar ju inte Sverige så särskillt mycket om vi säljer en maskin utomlands för att sedan köpa en annan japansk för motsvarande pengar :surp:
Enkelt översatt till familjeekonomi så hjälper det ju inte upp resultatet i familjen om jag tjänar 40 000kronor och köper upp 40 000kronor varje månad!
Tjänar jag däremot 40 000kronor utan att förbruka något så går jag ju plus och det är väl det som kan ses som bra både i ett land och i en familj :mrgreen:

Sen stämmer det inte riktigt att skogen bara står för några procent av BNP utan den kommer på femteplats plats i kronor räknat efter: Mineral o Energivaror (19%), Maskinindustriprodukter (15%), Elektro o Teleprodukter (14%), Kemivaror (13%)!!!
Många bäckar små således..........

Skogen står för 11% vilket bara är 8 procentenheter lägre än vår största produkt och blir 125 miljarder som ett gott tillskott i stadskassan! Extra bra med tanke på att vi köper väldig lite virke!

Kolla på exportrådet så får du se( http://www.swedishtrade.se )

I all välmening!

V

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Pensionär  
#124807 Ett liknande fall inträffa för en bekant till mig, men helt tvärtom.

Han äger ett skifte som gränsar till en sommarstuga.
På våren höll han på med förröjning inför den avverkning som skulle ske på hösten.
En helg när han var där med röjsågen kom familjen som äger stugan ut.
De frågar förstås vad han gör, och han berättar.

Tog inte så många dagar före brevet låg i postlådan.

Flyggekorrar finns på skiftet, all verksamhet måste upphöra. Den planerade avverkningen skrinnlags.

Är ju inte så svårt att räkna ut vem som hade "sett" flygekorrarna.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124810
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Man skall inte överdriva, skogsbruket står för några a få procent av Sveriges BNP: Sverige som land skulle klara sig bra om det förbjöds. Att Skogsindustrin räknar nettoexport är bara för att förhöja sin egen status.


BNP är ganska ointressant tycker jag. Intressant är rena pengar in dvs nettoexport, precis som i ett företag.


Men nu lever inte Sverige på att sälja saker till utlandet, det går lika bra att sälja till den inhemska marknaden. Att importera billiga saker från utlandet är ingen nackdel.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124814
Vesslan skrev:
Mangan skrev:Man skall inte överdriva, skogsbruket står för några a få procent av Sveriges BNP: Sverige som land skulle klara sig bra om det förbjöds. Att Skogsindustrin räknar nettoexport är bara för att förhöja sin egen status.


Då har man nog inte riktigt förstått värdet av en hög nettoexport!


Då har man nog itne förstått att det var ca 100 år sedan man övergav tanken på att kontrollera utrikeshandeln (den sk merkantilismen) och att idén om att sälja mycket och importera lite är sedan dess ganska död?

http://www.skogsindustrierna.org/web/Branschfakta.aspx

"Skogsnäringen utgör i storleksordningen tre procent av Sveriges bruttonationalprodukt (BNP)."

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124837 Men vad vill du säga "Mangan"? Att vi kan klara oss utan exportinkomster och endast leva på att köpa och sälja till varandra inom landets gränser (om vi nu för diskussionens skull tänker bort EU). Eller också låter du bli att svara för nu far jag onekligen iväg med den här tråden långt från ämnet :???:

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124840 Skogsindustrin är bara den fjärde största externa inkomstkällan för Sverige. Enligt
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____26625.aspx
så står verkstadsvaror för 42% av exporten medan skogsvaror ligger på fjärde plats med 11% av exportinkomsterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).