Skotare

Typiskt!

9 inlägg 3963 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Typiskt!

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12074 I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. :roll: Men nu går den som ett skott igen :lol:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12077 Hej,
Tur att det räckte med lördagen (1 dag) iaf... för det var väl lördagen då!? :wink:

Hur mycket skruvande är det att byta den?


MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Typiskt!

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12079
Kenneth skrev:I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. :roll: Men nu går den som ett skott igen :lol:



Är inte så insatt i skotare/skördare men
när använder man åkmotorn?

tog du några bilder på projektet?

Användarvisningsbild

Re: Typiskt!

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12081
pgo_jim skrev:
Kenneth skrev:I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. :roll: Men nu går den som ett skott igen :lol:



Är inte så insatt i skotare/skördare men
när använder man åkmotorn?

tog du några bilder på projektet?


Det är själva motordelen i hydrostattransmissionen , den är monterad på fördelningslådan och drivs via 2 slangar av hydrostatpumpen som drivs av dieselmotorn.

Användarvisningsbild

Re: Typiskt!

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12082
Klargplutte skrev:
pgo_jim skrev:
Kenneth skrev:I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. :roll: Men nu går den som ett skott igen :lol:



Är inte så insatt i skotare/skördare men
när använder man åkmotorn?

tog du några bilder på projektet?


Det är själva motordelen i hydrostattransmissionen , den är monterad på fördelningslådan och drivs via 2 slangar av hydrostatpumpen som drivs av dieselmotorn.


Okej förstår mig fortfarande inte riktigt på vad den gör? =)
vad har man för nytta av den och vad gör den?

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12090 Okej , maskinen har en dieselmotor som driver minst 2 pumpar , en för arbethydraulik och en för hydrostaten , den pumpar olja till hydrostatmotorn som Kenneth full av glädje och välmående bytt i sin 1410 ute i regnet , den driver i sin tur fördelningslådan som via en främre och bakre utgånde axel driver boggielådorna på traktorn samt vagnen. Genom att reglera flödet som hydrostatpumpen ger vid givet varvtal så kan man steglöst ändra utväxling , det finns även en mekanisk hög/lågväxel i fördelningslådan för körning efter väg , växling mellan fram/bak sker genom att man ändrtar åt vilket håll pumpen pumpar olja genom motorn. Så funkar en 1210a iallafall tror inte att det skiljer så mycket mot 1410 men andra tillverkare kan ha lite annorlunda lösningar.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12093
Klargplutte skrev:Okej , maskinen har en dieselmotor som driver minst 2 pumpar , en för arbethydraulik och en för hydrostaten , den pumpar olja till hydrostatmotorn som Kenneth full av glädje och välmående bytt i sin 1410 ute i regnet , den driver i sin tur fördelningslådan som via en främre och bakre utgånde axel driver boggielådorna på traktorn samt vagnen. Genom att reglera flödet som hydrostatpumpen ger vid givet varvtal så kan man steglöst ändra utväxling , det finns även en mekanisk hög/lågväxel i fördelningslådan för körning efter väg , växling mellan fram/bak sker genom att man ändrtar åt vilket håll pumpen pumpar olja genom motorn. Så funkar en 1210a iallafall tror inte att det skiljer så mycket mot 1410 men andra tillverkare kan ha lite annorlunda lösningar.


då förstår jag bättre =)
trodde det var som på jordbrukstraktorer att de var en axel från motorn som snurra så hjulen snurrade

men det kanske inte funkar i skogen med boggielådor?

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12104 pgo_jim: Lite OT. Jag kan nästan garantera att du på skolan kan hitta en bok som heter "Terrängmaskinen" utgiven av SkogForsk. I vissa avseenden lite föråldrad men där har du en bra grundläggande genomgång av motorer, transmissioner, hydraulik, tryckluft och el.

Det var länge sedan som det fanns en helt mekanisk förbindelse mellan motor och hjul på skogsmaskiner.

MVH

MN

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12343
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tur att det räckte med lördagen (1 dag) iaf... för det var väl lördagen då!? :wink:

Hur mycket skruvande är det att byta den?


MvH Fredrik

Vet inte riktigt, hade barnen med mig så det blev lite inefektiv skruvning. Men nog tror jag att den byter man på 3-4 tim om man har rätta grjorna och inga"medhjälpare".

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).