Kenneth skrev:I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. Men nu går den som ett skott igen
pgo_jim skrev:Kenneth skrev:I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. Men nu går den som ett skott igen
Är inte så insatt i skotare/skördare men
när använder man åkmotorn?
tog du några bilder på projektet?
Klargplutte skrev:pgo_jim skrev:Kenneth skrev:I går var det strålande sol, idag var det regn. Gissa vilken dag jag bytte åkmotor på 1410:an. Men nu går den som ett skott igen
Är inte så insatt i skotare/skördare men
när använder man åkmotorn?
tog du några bilder på projektet?
Det är själva motordelen i hydrostattransmissionen , den är monterad på fördelningslådan och drivs via 2 slangar av hydrostatpumpen som drivs av dieselmotorn.
Klargplutte skrev:Okej , maskinen har en dieselmotor som driver minst 2 pumpar , en för arbethydraulik och en för hydrostaten , den pumpar olja till hydrostatmotorn som Kenneth full av glädje och välmående bytt i sin 1410 ute i regnet , den driver i sin tur fördelningslådan som via en främre och bakre utgånde axel driver boggielådorna på traktorn samt vagnen. Genom att reglera flödet som hydrostatpumpen ger vid givet varvtal så kan man steglöst ändra utväxling , det finns även en mekanisk hög/lågväxel i fördelningslådan för körning efter väg , växling mellan fram/bak sker genom att man ändrtar åt vilket håll pumpen pumpar olja genom motorn. Så funkar en 1210a iallafall tror inte att det skiljer så mycket mot 1410 men andra tillverkare kan ha lite annorlunda lösningar.
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tur att det räckte med lördagen (1 dag) iaf... för det var väl lördagen då!?
Hur mycket skruvande är det att byta den?
MvH Fredrik