tis 25 jan 2011, 15:09#116147
För att kunna ha en prisuppfattning, vet du timtal på maskinen, ungefärlig motorstatus? Om det inte finns timmar, hur kallstartar den? Har den kedjedrift till framhjulen, schaktblad, hurdan motorvärmare, luftkonditionering?
När tillverkaren av Teg presenterade den fulldrivna egentillverkade modellen var det med stor glädje och stolthet. Som alltid finns det två sidor av myntet och de som brukade maskinerna ansåg att den blev väldigt tung jämfört med den rulldrivna från Rottne.
Naturligtvis är det bra att kunna ha band på även vagnen och den fulldrivna vagnen blev betydligt stabilare i sidled men högre tyngd och ändrad viktfördelning medförde att motorn upplevdes svagare och det gick mer bränsle. Det fick också följden att den fulldrivna modellen oftast körs med drift till skillnad från den med Rottne vagn.
Tegare har begränsad motoreffekt och kan därför upplevas motorsvaga men med hög dragkraft från start.
Pris är till stor del beroende av hur och hur mycket maskinen använts tillsammans med vad som gjorts åt den under de senaste av de 30 åren.