Skotare

Pris på TEG?

19 inlägg 13508 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris på TEG?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110589 Vad skulle man kunna få för en 904 TD-81? Den har ordentliga boggilådor alltså inte robsondrivning som bara nöter ut däcken. Ombyggd till 2 spak med el on/off på grip och utskjut. Cranab 6010 med Martini 2stegs utskjut och cranab 0,28 grip. Alla däcken på vagnen och ett däck på traktorn är i stort sett nya, 500 däck på vagnen. Band till både vagn och traktor finns även kedjor till traktorn. Luftstol och luftbromsar är det också. Har även en högre kranpelare och ett reservdäck till vagnen med fälg. Convertern är genomgången av förra ägaren så den funkar felfritt, Brockhouse 11F sitter det i den.

Man ser ju en del fantasipriser på en del Teg:ar på blocket och får dom det dom begär eller är det bara fantasi? Får dom i närheten så måste man ju få ut en bra slant för den. Anledning till ev försäljning är att jag vill byta jordbrukare men nu jobbar man inte i Norge längre så man får rätta sig efter plånboken. I så fall så blir det att sälja Teg:en + den MF 690 jag har nu och köpa en valmet typ 805 eller liknande och bygga ett eget vagn och köpa ev bygga kran med. Dumt att inte utnyttja att man jobbar på en mekanisk verkstad :wink:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Pris på TEG?

Åke Nilsson  
#110760 Hej!
Jag skulle aldrig tänka mig ett pris över 100 000kr+moms.
Maskinen är ju veteran=svårt att ersätta delar.
Cranab 6010 är en mycket gammak kran lika gammal som traktorn.

Åke,

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110771 Delar är inga problem. En vanlig Fordtraktor i grunden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

skogarlivet  
#116147 För att kunna ha en prisuppfattning, vet du timtal på maskinen, ungefärlig motorstatus? Om det inte finns timmar, hur kallstartar den? Har den kedjedrift till framhjulen, schaktblad, hurdan motorvärmare, luftkonditionering?

När tillverkaren av Teg presenterade den fulldrivna egentillverkade modellen var det med stor glädje och stolthet. Som alltid finns det två sidor av myntet och de som brukade maskinerna ansåg att den blev väldigt tung jämfört med den rulldrivna från Rottne.
Naturligtvis är det bra att kunna ha band på även vagnen och den fulldrivna vagnen blev betydligt stabilare i sidled men högre tyngd och ändrad viktfördelning medförde att motorn upplevdes svagare och det gick mer bränsle. Det fick också följden att den fulldrivna modellen oftast körs med drift till skillnad från den med Rottne vagn.
Tegare har begränsad motoreffekt och kan därför upplevas motorsvaga men med hög dragkraft från start.
Pris är till stor del beroende av hur och hur mycket maskinen använts tillsammans med vad som gjorts åt den under de senaste av de 30 åren.

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116527 Jag gav 35.000kr plus moms för min Robur. Nu är den ju mycket äldre, saknar drivning på vagnen, inget utskjut, gammal stol och spakar. Nya däck och i bra bruksskick, tre ägare och inte så värst många timmar.

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

Solo  
#116560 Ska den användas som bonntraktor, köp med robson (lite trubbel). Boggilådor kostar multum och går alltid sönder, förr eller senare!

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116754
skogarlivet skrev:För att kunna ha en prisuppfattning, vet du timtal på maskinen, ungefärlig motorstatus? Om det inte finns timmar, hur kallstartar den? Har den kedjedrift till framhjulen, schaktblad, hurdan motorvärmare, luftkonditionering?

När tillverkaren av Teg presenterade den fulldrivna egentillverkade modellen var det med stor glädje och stolthet. Som alltid finns det två sidor av myntet och de som brukade maskinerna ansåg att den blev väldigt tung jämfört med den rulldrivna från Rottne.
Naturligtvis är det bra att kunna ha band på även vagnen och den fulldrivna vagnen blev betydligt stabilare i sidled men högre tyngd och ändrad viktfördelning medförde att motorn upplevdes svagare och det gick mer bränsle. Det fick också följden att den fulldrivna modellen oftast körs med drift till skillnad från den med Rottne vagn.
Tegare har begränsad motoreffekt och kan därför upplevas motorsvaga men med hög dragkraft från start.
Pris är till stor del beroende av hur och hur mycket maskinen använts tillsammans med vad som gjorts åt den under de senaste av de 30 åren.


Vet inte timtal men vet att sen förra ägaren köpte den 95 el 96 tror jag det var så har den inte gått så mycket. Ägaren före det tror jag körde åt vattenfall. Sitter ingen kedja till framhjulen utan det är band på om man vill ha fulldrift. Men det går ju att montera om man vill.

Motorsvag vet jag inte, sitter en turbofyra i den på 100 hk och tycker det räcker gott. Tar inte mycket bränsle heller. Schaktblad och luftkonditionering finns, eller deras egen variant av ac som man fyller vatten i eller nåt sånt men det är nog inget som funkar. Kallstarten funkar helt ok och det finns en gasolvärmare med tidur.

Förra ägaren satte dit en ny eller om det var en utbytes dieselpump och konvertern är genomgången. Byttes även nåt lager i boggin bak.

Det är när jag ser såna här priser man börjar undra.
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Te ... ca=1_9&w=3

Min ser lite lurvigare ut då den stått ute tyvärr men tänkt ordna lite ny färg på den och dekaler. Frugan syslar med sånt :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116762 Att den inte gått mycket hos den senaste ägaren är ett riktigt dåligt försäljningsargument som man tyvärr får höra alltför ofta. Den kan ju ha gått dygnet runt innan den hamna där.

Jag tror knappast någon köper en sådan här maskin för att köra i yrkesverksamhet utan det är mer troligt någon självverksam skogsägare som köper och då är 100hk mer än väl, större motor vill man inte ha, det drar bara en massa bränsle.

Det är ju marknaden som styr priset och som du säger så har det varit en del annonser på tegare och en snorre det senaste med priser över 150.000 plus moms. Om dom har blivit sålda vet jag inte. Sen om dom är värda det kan man ju diskutera. man kan se det på lite olika sätt. Det är gamla maskiner men en fyrhjulsdriven traktor med kärra och kran kostar oftast mer och är inte lika effektiva.

En annons kostar bara någon hundring så du får väll prova. Men släng på lite färg och dekaler annars kan du glömma de priserna.

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

valtra a 72  
#116770 Jag tror att du kan glömma fantasipriser på 150000 men lägg dig runt 100000 så får du nog den såld.

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116846 Har inte tänkt som säljargument att den gått lite sista åren. Bara fakta att det är så. Den har gått några vedlass sista typ 10 åren då han inte skotar för brödfödan utan kör skördare och markberedare.

Vet inte om jag ska sälja utan undrade nog mest vad dom egentligen kan vara värda. Men det är väl som med allt annat vad folk vill betala.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på TEG?

Skogshuggarn  
#116852 Jag tror att redan givna prisindikationer från forumdeltagarna är ganska rättvisande.
Att man sedan kan begära fantasisummor, och vad folk är villiga att betala för dagen är en annan femma.
Kostar som sagt bara blygsamma pengar att ta reda på i form av en annons.

Snorren på blocket verkar iaf bli "tuuuuuungsåld",,,

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116885 Det verkar finnas en del som mår bättre om deras maskin. traktor eller bil är värd mycket pengar. Ibland upptäcker man att en del annonsörer inte alls vill sälja utan bara är intresserade av att någon är villig att betala en rejäl slant.
Andra sätter ut annonser på lite allt möjligt till fantasipriser istället för att spela på lotto.

Själv skulle jag aldrig byta ner mej från en TEG till en valmet för skogskörning.

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

skogarlivet  
#117156 Låter som att med prislapp på 100 000 kr blir den såld och med 150 000 kr på prislappen blir den inte såld. Sanningen ligger alltså någonstans därimellan och säg nu att det blir en bit över den nedre gränsen, ja det är inte så tokigt det heller med tanke på att jag har ett minne av en man som hämtade ut en ny Teg 904 RD 12 anno 1978 för 178 000 kr om jag inte missminner mig. Det var med Fords överladdade 98 hästare.

Priser över det kan egentligen bara försvaras med ett argument och det är sentimentala skäl, vilket i och för sig inte ska förringas. Men då ska man vara medveten om det.

Traktordelen på Tegarna har en fantastisk bärighet på svaga marker och de är duktiga på att kliva över diken rakt framifrån, men i djup snö finns det samtida maskiner som skotar virke effektivare.

Maskinerna är representerar egentligen slutet på en lång era när skotare byggdes enlig det konceptet med sin bas från jordbrukstraktorn.

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117226 Vilka skotare var bättre i djup snö?

Avatar Fallback

Re: Pris på TEG?

skogarlivet  
#117242 Just i djup snö eller i tungkörd snö visade Smv 21 S och senare ÖSA 260 framfötterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).