sön 23 jan 2011, 11:18#115770
Detta ämne är jätteintressant.
En tanke som jag hörde på ett forum efter en diskussion om en traktor som var ombyggd av Rollo i Danmark så den hade både mekanisk och hydrostatisk drift. Den traktorn hade dom satt en stor variabel frontpump på och ersatt snabbväxel med en hydralmotor. Så dom hade valfriheten. Göra som vanligt när man kör mekaniskt och när man ville köra hydrostatiskt så låste man kopplingen (fråga mig inte hur dom hade gjort med urtrampningslagret ) nere för att döda kontakten mellan motor och växellåda och sen hade dom pedaler fram och bak för att köra. Eftersom den var byggd så den använde växellådan så var det bara att släppa hydrostat pedalerna och traktorn stod still, kopplingen va ju redan nere. Och så fort man stannade så kunde man växla helt fritt bland lågväxlarna och köra hydrostatiskt på dom. fantastiskt smart
Den tanken som kom fram efter den disskusionen var om en drivhjulsberoende traktor skulle klara av att få hydralmotorn plaserad på kraftutaget och mata kraften från frontpumpen bakvägen in i växellådan.
Jag är inte säker på om det skulle funka, det har betydelse om kopplingen är enkel eller dubbel i traktorn och om växellådan klarar av att matas därifrån.
Och för att utveckla iden ifall den funkar.
Så skulle det nog passa med en fyrhjulsdriven traktor kanske zetor(vet inte om utbudet av drivhjulsberoende) och montera bort framaxel och driva boggin på vagnsdelen från den axeln som drev framhjulen. och med hydrostat på kraftutaget får man en fantastisk skotare i den perfekta storleken enligt mig. ca 8-10 ton bredden max 2,2meter gärna något mindre.
Funkar denna idé eller brister det i växellådan?