Traktorer och processorer

Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

69 inlägg 28076 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115207 smidig er dom nog båda,fast 430 n er vei 1-2 dm kortare
markfrigangen er vel litt høyere på mf n men det beror vel mest på deck strl.
jeg tror du kommer til å blid glad i dom ekstra hesterna 175 har endå
(har en 430 selv)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115719 Hur är det med Ih modellerna 250 -275? har dom drivhjulsberoende?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115721 Ford 4000 har dom drivberoende? å hur är dom rent allmänt?, är lite allergisk mot blå traktorer;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

stegmaster  
#115736
nutte skrev:Ford 4000 har dom drivberoende? å hur är dom rent allmänt?, är lite allergisk mot blå traktorer;)

Nei, finns inte på Ford 4000.
Du gillar inte konedata.net, va??? :wink:
http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm
Välj traktortyp och sen kollar du rubriken Pto Speed, och titter efter AJO(ajo=drivhjulsberoande pto).

Avatar Fallback

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115748
stegmaster skrev:
nutte skrev:Ford 4000 har dom drivberoende? å hur är dom rent allmänt?, är lite allergisk mot blå traktorer;)

Nei, finns inte på Ford 4000.
Du gillar inte konedata.net, va??? :wink:
http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm
Välj traktortyp och sen kollar du rubriken Pto Speed, och titter efter AJO(ajo=drivhjulsberoande pto).



Jag visste inte att den sidan fanns... Å dom sidor som ja kollat på står det bara PTO 540 på ALLA traktorer, Men TACK för länken;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

molnia  
#115770 Detta ämne är jätteintressant.
En tanke som jag hörde på ett forum efter en diskussion om en traktor som var ombyggd av Rollo i Danmark så den hade både mekanisk och hydrostatisk drift. Den traktorn hade dom satt en stor variabel frontpump på och ersatt snabbväxel med en hydralmotor. Så dom hade valfriheten. Göra som vanligt när man kör mekaniskt och när man ville köra hydrostatiskt så låste man kopplingen (fråga mig inte hur dom hade gjort med urtrampningslagret ) nere för att döda kontakten mellan motor och växellåda och sen hade dom pedaler fram och bak för att köra. Eftersom den var byggd så den använde växellådan så var det bara att släppa hydrostat pedalerna och traktorn stod still, kopplingen va ju redan nere. Och så fort man stannade så kunde man växla helt fritt bland lågväxlarna och köra hydrostatiskt på dom. fantastiskt smart

Den tanken som kom fram efter den disskusionen var om en drivhjulsberoende traktor skulle klara av att få hydralmotorn plaserad på kraftutaget och mata kraften från frontpumpen bakvägen in i växellådan.
Jag är inte säker på om det skulle funka, det har betydelse om kopplingen är enkel eller dubbel i traktorn och om växellådan klarar av att matas därifrån.

Och för att utveckla iden ifall den funkar.
Så skulle det nog passa med en fyrhjulsdriven traktor kanske zetor(vet inte om utbudet av drivhjulsberoende) och montera bort framaxel och driva boggin på vagnsdelen från den axeln som drev framhjulen. och med hydrostat på kraftutaget får man en fantastisk skotare i den perfekta storleken enligt mig. ca 8-10 ton bredden max 2,2meter gärna något mindre.
Funkar denna idé eller brister det i växellådan?

Avatar Fallback

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115816 Räckte det inte med att lägga hög/låg-låda i neutralläge?

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

molnia  
#115822 jag antar att du menar på rollon, nej det räckte inte för att kunna köra på hydrostat istället för att låsa kopplingen nere. För kraften gick igenom växellådan, så det gick även att köra på högväxlarna också men det var väll inte och föredra skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

stegmaster  
#115904
molnia skrev:Så skulle det nog passa med en fyrhjulsdriven traktor kanske zetor(vet inte om utbudet av drivhjulsberoende) och montera bort framaxel och driva boggin på vagnsdelen från den axeln som drev framhjulen. och med

Zetor borde vara perfekt, dom har drivhjulsberoende pto sen ca 1970 och fram til minst 2004 på alla modellar(som jag har hittat).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).