fre 14 jan 2011, 10:05#114334
Jag har upptäckt ett problem med min Edsbyhugg 250, dessvärre är det nog så att problemet har skapats av mig och går därmed inte att skylla på någon annan part eller tillverkaren.
Huggen är utrustad med varvtalsvakt eller av vissa kallad no stress funktion.
Då min traktor är aningen för klen så går denna funktion in rätt frekvent vi diametrar över 20cm, allra helst om det är torrgran som stått på rot och torkat till sig. Har upptäckt att just dessa blir snuskigt hårda...
Problemet nu är att huggen "suger" i sig virket trots att varvtalsvakten slagit till. Matar rullarna orkar helt enkelt inte hålla emot virket utan går med i ytterligare någon decimeter vilket ibland kan vara fullt tillräckligt för att strypa traktorn.
Jag har förstått att detta fenomen kan bero på felaktiv vinkel på huggstålen.. Mitt problem är att jag inte kan komma ihåg vilken vinkel dom hade från början eller var som är rekomenderat.
Jag skulle helst vilja slipa stålen så huggen blir helt neutral, dvs bara flisar virke som matas in av rullarna utan att självdra så mycket som i dagsläget. Jag tror i alla fall att detta vore optimalt, eller kan jag då få problem med att bitar "hoppar" mellan inmatningsrullarna och knivarn i stället för att själv matas in sista biten då inmatningrullarna inte kan mata dikt an mot skivan.
Vore tacksam för råd hur lösa detta problem.
mvh
Jonte