Inomgårdsmaskiner

Injusteringsproblem Edsbyhuggen

10 inlägg 12007 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Jonte76  
#114334 Jag har upptäckt ett problem med min Edsbyhugg 250, dessvärre är det nog så att problemet har skapats av mig och går därmed inte att skylla på någon annan part eller tillverkaren.

Huggen är utrustad med varvtalsvakt eller av vissa kallad no stress funktion.

Då min traktor är aningen för klen så går denna funktion in rätt frekvent vi diametrar över 20cm, allra helst om det är torrgran som stått på rot och torkat till sig. Har upptäckt att just dessa blir snuskigt hårda...

Problemet nu är att huggen "suger" i sig virket trots att varvtalsvakten slagit till. Matar rullarna orkar helt enkelt inte hålla emot virket utan går med i ytterligare någon decimeter vilket ibland kan vara fullt tillräckligt för att strypa traktorn.

Jag har förstått att detta fenomen kan bero på felaktiv vinkel på huggstålen.. Mitt problem är att jag inte kan komma ihåg vilken vinkel dom hade från början eller var som är rekomenderat.

Jag skulle helst vilja slipa stålen så huggen blir helt neutral, dvs bara flisar virke som matas in av rullarna utan att självdra så mycket som i dagsläget. Jag tror i alla fall att detta vore optimalt, eller kan jag då få problem med att bitar "hoppar" mellan inmatningsrullarna och knivarn i stället för att själv matas in sista biten då inmatningrullarna inte kan mata dikt an mot skivan.

Vore tacksam för råd hur lösa detta problem.

mvh
Jonte



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Supereva  
#114396 Jag skulle ringa tillverkaren och fråga, kan ju inte vara ett okännt problem för dom. Knivvinkeln har dom ju definitivt koll på i alla fall. På farmihuggen som jag kör med backar inmatningen några cm vid "stress" för att undvika belastning på traktorn. Gör inte edsbyn huggen det?

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Andy Cap  
#114446 Går det inte å justera (-øka) klemtrykket på matevalsarna så dom orker å holda tillbaka virket? Tror inte slipvinkeln behøver å vara fel.Sjølmatning inntreder iblant... Min farmi backar inte automatisk,men det førekommer at jag må passa på å kjøra back manuelt vid grova/frusna/torra stockar.

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Jonte76  
#114452 Valsarna slirar inte utan dom roterar med i något kvarts varv eller mer ibland vilket tyvärr resulterar i att traktorn stannar om stocken är skapligt grov +20cm

Trycket mellan valsarna är det inget problem med i dagsläget.

Den backar inte stocken utan huggen frikopplar helt enkelt valsarna (den backar i alla fall inte stocken, men jag vet inte om det är så att den sätter ett visst mottryck på valsen)
För att kunna backa undan stocken så kan jag inte ha varvtalsvakten aktiv då den helt enkelt inte skickar på någon olja till valsarna om jag vill backa efter det att varvtalet sjunkit.

Jag ska dock göra ett försök att komma i kontakt med tillverkaren på måndag om ingen lyckats lösa problemet åt mig innan dess.

   TS
Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Andy Cap  
#114472 Om du tappar hydraulkraften vid stress bliver det problem... På farmin står rullarna bom. Kan hende du måste kjøra problemvirke manuelt utan stressfunksjon? Nån som kjenner till edsbyn får treda till..

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Supereva  
#114478 Kanske är det en justeringssak det här med backen. Om dina knivar vore felaktigt slipade skulle du inte få självmatning vilket definitivt är att föredra. Särskilt på hårt eller fruset virke som annars bara "studsar"
Skannade snabbt en sida ur farmi instr. bok
Farmi matn.JPG

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Andy Cap  
#114531 Ja,det måste vara nått fel på hydrauliken.. Hela poengen med no-stressen/rullmatningen er jo å holda koll på den sjølmatningen huggen har.(Og ska ha)-Mata inn virke som inte sjølmatar,så som kvist og sly,og holda tillbaka virket når huggen varvar ned. Måste jo ha hydraulkraften kvar om no-stressen slår inn..?

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Supereva  
#116512 Hur gick det nu med din hugg, har du fått den att funka?

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

corvette87  
#116794 har du fortfarande problem så kontakta dom som gör huggen
http://www.woxnadalensenergi.se

Avatar Fallback

Re: Injusteringsproblem Edsbyhuggen

Jonte76  
#117255 Tyvärr har jag inte hunnit göra något åt huggen ännu...

Är så att minusgrader i mängder och snö har fått flisandet att ligga lite på is ett tag till.
jag ska dock ta en diskussion med tillverkaren innan det är dags att sätta igång med flisandet igen. Är förstås bra att ha en viss självmatning, men den matningen som är nu är ju löjligt.

Jag har försökt att manuellt hålla tillbaka stocken, men det är helt omöjligt att få den sluta självdra innan traktorn nästan har tappat alla varv och självdött.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).