Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fram- , bakmont. plog?

34 inlägg 26833 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

axwell  
#113072 Till lastaren följde det väl med någon skopa? Själv har jag en hälften så "stor" japantraktor, använder omväxlande snöskopa eller mekaniskt snöblad med tre lägen.
Snöbladet gick på 500-800 kr på en traktorskrot/beg. handel, det veka belosfästet ersatte jag med hemgjort trimafäste av 60*60 vinkeljärn.
Det fungerar riktigt bra vid vägröjning men nästa sommar kommer jag att fixa hydraulsväng med steglösa lägen, lastaren saknar än så länge 3:e funktionen.
En av fördelarna med snöblad i lastaren är att du kan hålla det på lämplig höjd och trycka undan överdelen på plogvallen innan du tar resten i nästa sväng.

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

vetinte  
#113075 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

ce conny  
#113104 esko har bra slungor de som har så det kan spruta ut snö på båda sidorna är best i detta fall, om det fins esko slungor i Sverge?,

men sekert går de flesta märken bra bara de har lukorna på båda sidorna

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

ce conny  
#113105
vetinte skrev:
stallverksamhet skrev:Hoppar in i den här tråden och hoppas någon kunnig har tid för lite nybörjarfrågor.
Har en kinatraktor av märket silverstone och är lite fundersam över hur jag ska gå tillväga med snöröjning av enklare art med denna traktor. Den har 45 hk, 4WD och funkar fint till medel tunga jobb.
Nu till min fråga, jag är helt okunnig gällande snöblad och olika alternativ så är det någon som kan tipsa vad som
kan vara lämpligt att använda till min traktor, jag har en trima lastare, minns inte modell (kanske 790 eller nåt sånt) men jag kan lyfta ca 800 kg max och det fungerar inget vidare så jag använder inte lastaren så mycket till tyngre jobb. Kan jag ha ett snöblad av enklare modell som jag kan sätta direkt på lastaren? Är det ett alternativ med en snöslunga bak eller ett schaktblad? :?:

Supertacksam för tips!! :smile:




Kört med foton 404 40 hk i 3 år nu. Ca 100 meter väg + runt "gårn".
Snöskoppa fram 2 m i lastaren, kjedjor bak (inte för skottningens skuld) och ett tandat chaktblad bak i vissa fall.
funkar kanon även hos grannarna :grin:





liten snöslunga de bak är väll nog best i detta fal

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113122 Ett bakblad att börja med, så ser du sen vad du klarar med den traktorn.
Bild

Från Kellfri.se för 3900:-

http://www.kellfri.se/se/pdf/37-210S%20 ... 0%20SV.pdf

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

totte  
#113159 Skulle nog resonera som så: Du har tillgång till skottning med stortraktor. Alltså är det lite överkurs att satsa på en slunga, det är en rätt dryg kostnad. Tror att du kommer rätt långt med ett blad därbak plus skopan på lastaren. Med det klarar du all normalskottning och dom gånger det blir en rejäl snöstorm med drevsnö och elände så är det att tillkalla dom stora grejorna.

Skulle nog se upp lite med Kellfri, deras kvalitet är inte värlsdberömd, men kanske håller till en mindre traktor ett tag. Kolla om du inte kan få tag på ett beg blad.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

ce conny  
#113207
stallverksamhet skrev:
ce conny skrev:snö slunga är nog best så drivar det inte i stora kantar som lämnar på sidorna med saktblad det går lättast att använda också


Tips på märke/modell? :smile:




en gammal slunga är vel int så dyr någo sånt liknande skulle väl passa bra? http://www.blocket.se/vasterbotten/Snos ... m?ca=2&w=1

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113269 Ang. Kellfri, Pratade med en snubbe häromdan som kört sönder sitt gamla blad o glad i hågen krokade på bilkärran o drog till Skara. Fanns inte ett blad så långt ögat nådde men en lista där man kunde skriva upp sig i kön, det var bara 120 st före :smile: . Inte visste dom när det skulle komma fler heller.

Jag försökte ploga 1,5km skogsväg idag. Den var plogad en gång före jul o nu låg det 15-20cm blötsnö. Jag kom väl 50m sen var det kört. Kör med en SuperMajor o bakblad. Ringde efter en snubbe med en L90 o skopa istället. Dock funkar det bra så länge snön inte är blöt o så måste man lägga ut ordentligt från början annars är man rökt när det blir såpass med snö som det är nu. En slunga till traktorn skulle jag vilja ha annars tror jag, borde funka bra till vägen eller?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113277 Har kört med bakmonterat blad ett tag, men funderar på att skaffa en vikplog att sätta i fronten oxå, så att man kan kombinera bägge delarna..(Har 3-punktslyft i fronten.)
Får väl förmodligen bli till nästa säsong.. :roll:
Slänger samtidigt ut frågan om någon äger/provat Casper eller Pronars vikplogar? Dom ligger ju på rätt så anständiga prisnivåer för mitt tänkta användande.

MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113303 Min vikplog är till salu, 35 papp, fint skick, 240 bred, trima/sms fäste, Gradmeko.
Ska du ha den fram på 3-punkt måste du ju ha en adapter men det går väl att ordna
och den kan du ju använda till annat åxå, inget stort problem.
Vikplog6nov2009a.jpg

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#114290 Tack för alla tips!!
Är lite obeslutsam... har en nyköpt skopa som jag faktiskt inte ens provat då det känns som traktorn inte kommer fixa att skjuta så mycket snö framför sig, den är ju skillnad med blad när de skjuts åt sidan, bakbladet från kellfri har jag kollat på men är lite osäker på om det kommer fastna snö mellan den o bakhjulen??
Slunga vore väl det bästa så blir man ju av med snön också, varför ska man ha en slunga som skickar åt båda hållen? Räcker det inte att den slungar åt ett håll?

Har sett frontblad som sitter monterade liksom under traktorn, vet inte vad detta kallas men en sådan känns för krånglig för mig att hålla på med, det bästa vore att bara hitta ett frontblad som passar på trimafästet och inte är för tungt så traktorn står på näsan. Någon som vet vart jag kan hitta ett sådant av något mindre modell ex 150-180 cm?

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

totte  
#114311 Om du skall köra på gårdsplaner och såna ställen med en slunga så måste du kunan välja åt vilket håll du skickar iväg snön samt de stenar, grästuvor, kvaglömda leksaksbilar och annat som kan slå ut rutorna på huset och sätta bucklor i bilar mm. Och skulle man ha bara en riktning så kommer det enligt Murphys lag att vara den andra sidan man vill ha snön i sådär 93,72% av fallen.

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

stegmaster  
#114317
stallverksamhet skrev: det bästa vore att bara hitta ett frontblad som passar på trimafästet och inte är för tungt så traktorn står på näsan. Någon som vet vart jag kan hitta ett sådant av något mindre modell ex 150-180 cm?

Pronar puv 1700 (170cm) er ju en prisvärd vikplog(til salu i Norge för kr17500,-.Nok )Vet inte hvem som säljar dessa i Sverige(tror det Staffans maskin ab??), detta ingen kinagrei, utan Polska. Helt ok Kvalite va jag vet. :???:
http://www.anlast.com/view/?id=77774

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#114487 Tack, ska kolla upp den!

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#114488
totte skrev:Om du skall köra på gårdsplaner och såna ställen med en slunga så måste du kunan välja åt vilket håll du skickar iväg snön samt de stenar, grästuvor, kvaglömda leksaksbilar och annat som kan slå ut rutorna på huset och sätta bucklor i bilar mm. Och skulle man ha bara en riktning så kommer det enligt Murphys lag att vara den andra sidan man vill ha snön i sådär 93,72% av fallen.


Jag missförstod nog, trodde någon menade att den skulle skicka åt två håll samtidigt :grin:
Givetvis bör man ju kunna rikta den för att det ska fungera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).