mån 27 dec 2010, 23:48#111757
Ja, var man tvungen att välja, så är det definitivt frontblad som gäller. Som Bullarn skriver så är det bra mycket lättare att med frontblad köra där det redan är snöröjt, så att säga. Och jag vill förtydliga att mitt bakblad bara är ett komplement till frontbladet, används bara för att komma åt det som är svårt med frontbladet, samt för att fördubbla kapaciteten på stora öppna ytor (parkeringar).
Ett bra exempel på frontbladets överlägsenhet är blötsnö i större mängd, med bakblad tenderar det att packas snö mellan bladet och traktorns bakhjul ända tills det lyfter bladet, snön vill alltså inte alltid "glida av" bladet. Detta med "rättvänt" bakblad, alltså. Med frontblad har jag aldrig haft liknande problem, vill inte snön glida åt sidan, så är det bara att elda på med traktorn så kommer snön att ge upp förr eller senare i vilket fall.
CaseIH 685XL4-88, Ford 4600-77/Nokka 2043 Huggarvagn, Yanmar 1510/Kranman T1800, Aktiv SC20, Case CX50 Grävare, Patu 40LF, Volvo BM 650-74 med FMV 240, Deutz 7206A
"Lite är bra mycket mer än ingenting"