ons 05 jan 2011, 14:38#112912
Uvskogen skrev:Sweden-viking skrev:Detta funkar bra för mig med bergvärme med volymförstorare.
"Volymförstorare" ? Låter som nåt ur ett skräpmail
Volymförstorare i mitt fall på värmeanläggningen är en isolerad vatten tank på 300liter ( jämför med acctank som oftast har en egen extra c-pump) men i motsatts till acctanken har jag den kopplad som en radiator på värmekretsen för att få större vatten volym åt värmepumpen att jobba på .
Värmepumpen jobbar enligt principen on-0ff, och med dagens moderna vattenburna system med tunna typ prisolrör och förhållandevis små radiatorer av typen högtemp raditorer så har man små vatten volymer i mitt fall var det ca 70 liter totalt.
Värmepumpen behöver för att jobba bäst mera vatten voym och lite större radiatorer då det är ett s k lågtempsystem värmepumpen klarar att leverera upp till max ca 65 grad själv, men har bättre verkningsgrad och livslängd ju lägre temperatur den måste jobba upp.
En större vatten volym för V P:n innebär också ett mer ekonomiskt och gynsamt arbete med färre start och stopp med jämnare temp.
Små värmesystem och/eller strypande radiator ventiler orsakar onödigt många start och stopp för värmepumpen och orsakar ett mycket kortare liv och större slitage på kompressorn.
Oftast är det antalet start och stopp som knäcker kompressorerna först.
Volymförstoraren löser också många problem som man kan få om värmepumpen löser ut på div fellarm som för hög
temp.
Eller problem från knäppningar i rör/byggnad p g a snabb växling mellan kallt och varmt vatten i rören när pumpen växlar mellan radiatorvärme och tappvarmvatten.
Därför rekomenderar jag volymförstorare på radiatorkretsen då jag anser att man bör ha minst 20liter gärna mer per kw som pumpen levererar.
Före VP förbrukade jag med elpanna ca 33000kwh/år + ca 5 kubik ved.
Nu efter över fem år med VP förbrukar jag ca 12500kwh/år + ca 5 kubik ved.
Anläggningen är betald om några månader massaveden säljer jag istället och slipper allt jobb med stapling och eldning...
🧠
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM