Skotare

Svag kran Tj 1410

13 inlägg 5337 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svag kran Tj 1410

TimmberJack  
#110081 Undrar om det finns någon som vet vad felet kan vara när kranen är svag ibland. Tar man en grip så går det ibland men ibland orkar den inte o då kan det hjälpa att hålla in utskjut in vissa gånger.när den blir så svag gäller det samtliga funktioner.En tanke jag har är att det är el fel till pumpen.Men var ska jag leta?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

Skogshuggarninorr35  
#110082 Det verkar som att det är tryckpåställningen i hydraulpumpen som inte hänger med.
Du har högst tryck på utskjut in så när du drar in utskjutet så får ju de andra funktionerna det tryck som dom behöver.
Kolla vad du har för tryck när du drar in utskjutet ska väl vara 180 bar har ja för mig.
Kolla även kontakten på hydraulpumpen så du inte har nå glapp. :smile:
Det kan rent av vara så att regleringen kärvar ibland.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

skogsjan695xl  
#110281 Har det där felet på 901an nu. lyften går inte alls i stort sett om man inte kör något mer. Det är LS trycket som är fel.

Avatar Fallback

Re: Svag kran Tj 1410

micke1982  
#110306 jag har samma problem med en JD 810D somjag kör nu orkar inte lyfta ngtmen kör jag in utskjutet fast det är inne så orkar den lyfta.. JD service i Fagersta trodde de va pumpen när jag berättade

Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

Skogshuggarninorr35  
#110309 Det kan vara oklagringen som kärvar det är inte så ovanligt

Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

Skogshuggarninorr35  
#110315 Men det skadar inte att kolla LS trycket som skogsjan sa heller, för att v :wink: ara på den säkra sidan

Avatar Fallback

Re: Svag kran Tj 1410

TimmberJack  
#110316 Jag fick oxå höra att det var pumpen som var slut.Har lite svårt att tänka mig att den bara ger upp så där.När kranen går som den ska vilket den gör emellan åt är den normalt stark. Var sitter på ställningen till pumpen,har kollat kablar o magnet ventiler som jag tror kan ha med det att göra men inget resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

Skogshuggarninorr35  
#110318 Påställningen sköts inne i den där järnklumpen som sitter på pumpen där kontakten sitter, den i sin tur påverkar en liten "läpp" som i sin tur ändrar vinkeln på kolvarna inne i pumpen så fort du tar i en funktion.
Det är det oket jag nämnde förut och är det nägot som kärvar aldrig så lite där får du det där fenomenet.

Avatar Fallback

Re: Svag kran Tj 1410

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110366 Tror oxå på oklagringen i pumpen.När du kör flera funktioner samtidigt får du aningen större flöde av LS-signaltryck vilket gör att pumpen då orkar vinkla ut.
Är inget att rekommendera att köra så,byt lr renovera pumpen bums :!:

Avatar Fallback

Re: Svag kran Tj 1410

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110389 911:an som jag körde häromveckan orkade inte lyfta aggregatet på full räckvidd och jag som inte hade kört den maskinen innan tyckte att den verkade vara svag och att kanske 350 aggregatet är väl tungt. Hur som helst krävdes aldrig arbete på full räckvidd där (tomtjobb) men när ägaren körde dagen efter så reagerade han på att den var svagare än vanligt. Tydligen var det en liten o-ring till LS-signalledningen som sprungit läck (om jag fattade det rätt) och det händer ibland.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

skogsjan695xl  
#110394
Mickael skrev:911:an som jag körde häromveckan orkade inte lyfta aggregatet på full räckvidd och jag som inte hade kört den maskinen innan tyckte att den verkade vara svag och att kanske 350 aggregatet är väl tungt. Hur som helst krävdes aldrig arbete på full räckvidd där (tomtjobb) men när ägaren körde dagen efter så reagerade han på att den var svagare än vanligt. Tydligen var det en liten o-ring till LS-signalledningen som sprungit läck (om jag fattade det rätt) och det händer ibland.


Exakt, det var samma grej på 901an, bytte den o-ringen idag och nu funkar det, sitter skit enkelt till för att byta, detta händer lite när som helst att denna o-ring går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran Tj 1410

Skogshuggarninorr35  
#110470 Det kan jag hålla med om att den kan bli svag i kranen om o-ringen är sönder, och för eran del verkar den ju ha varit svag hela tiden från och med att o-ringen gick sönder tills ni bytte o-ring
Men om det skulle vara det felet på 1410:an så skulle inte felet inträffa ibland utan hela tiden. :???:

Avatar Fallback

Re: Svag kran Tj 1410

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110757 Jo, precis, det är ett mera konstant fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).