Jakt och Fiske

Älgjakt

60 inlägg 38047 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgjakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104459
flisshejk skrev:Vårt jaktlag behöver inte stå vid skampålen vi har till dags dato skjutit 42 älgar på 4000 ha, och i morgon bär det ut igen men då gäller bara kalv.


Vad hade ni för tilldelning?

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104468 bra att ni skjuter älg så att betestrycket i tallplanteringarna sjunker
själv har jag fått en ko med kalv

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#104574 Blev två kalvar i dag.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#104576 Mangan undrar vad vi hade för tilldelning, vi tillhör ett älgsköttsel område och våran ram är 20+20 +- 20% dvs. vi kan skjuta 20% över ramen 48 st. eller 20% under 32 st utan att vi behöver förändra ramen. Det är den stora fördelen med älgsköttselområden (ÄSO)

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104583 Om ni skjuter färre än 32 djur, vad händer då? Om ni skjuter mer blir det väl jaktbrott kantänka.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#105159 Älgjakten är nu avslutad, det blev 25+25 skjutna dvs, två älgar över ramen det blir inga jaktbrotts utredningar om jaktbrott vad Länsstyrelsen kan göra är att avregistrera älgsköttsel området men det har förekommit betydligt större överskjutningar i andra områden tidigare utan åtgärder så vi känner oss lugna. Som jag sa tidigare vi kan bli anmodade att förändra ramen till kommande år, men eftersom vi skjutit så många så blir det en minskad ram isåfall,

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#107405 Det är glest med älgrapporter från oktoberjakten, skulle vara intresant att höra hur det går eller är det så att ni har lite älg så ni har avslutat jakten?

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

halvproffs  
#107502 Nu kommer lite mer rapport: Vi har på 1760ha skjutit 1st tjur, 1st ko, och 4 kalvar. Varav jag haft turen att få skjuta tjuren och en kalv. Hoppas jag får in bilden.[img]
mobil2%20082.jpg
[/img]
Ganska otrolig historia egentligen. Förr gick jag ofta ned hund och har skjutit en del älg på stånd för olika hundar.
Nu ville jaktledaren att jag skulle åka och låna en hund som jag tidigare har jagat lite grann med.Släppte den ca13.00 Några dåliga sök sök sen började han skälla halvhjärtat , smög fram tills det var 40m kvar, satt på huk och lyssnade. Då kommer hunden till mig och jag uppmuntrade den att gå tillbaka vilket den med tvekan gjorde. Då började den att morra och skälla lite växelvis vilket gjorde att jag tänkte på BJÖRN. I tankarna såg jag björnen komma som skjuten ur en kanon med hunden framför sig.
Vred ner kikarn på lägsta, mitt mellan ögonen tänkte jag, gjorde mig redo när hunden kommer med bra fart.
DÅ FÅR JAG SE: EN pytteliten tjur. Det enda jag såg var huvudet. Det blev ett hål mellan ögonen. :shock:
Totalt ca 30 min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107531 Sköt du tjuren mellan ögona, verkligen? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

halvproffs  
#107533 Ja jag gjorde det, är väl ingenting att rekommendera men jag var nog så inställd på att det var björn så det small. Resultatet blev precis som med slaktmask på nöt. Har övningsskjutit mycket i år också så jag kände mig 100% säker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107542
halvproffs skrev:Ja jag gjorde det, är väl ingenting att rekommendera men jag var nog så inställd på att det var björn så det small. Resultatet blev precis som med slaktmask på nöt. Har övningsskjutit mycket i år också så jag kände mig 100% säker.

8) 8)

Avatar Fallback

Re: Älgjakt

flisshejk  
#107643 Det var en kurios historia, som halvproffs berättar, men det är ju så att alla sätt är bra utom dom dåliga och med den träffen är det garanterat döden direkt, bra gjort.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107658
halvproffs skrev:Ja jag gjorde det, är väl ingenting att rekommendera men jag var nog så inställd på att det var björn så det small.

Låter som ett farligt tänk, vad hade hänt om det varit något tvåbent som kommit :shock:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

halvproffs  
#107675 Jag såg ju naturligtvis att det var en liten älgtjur som blängde på mig men riktpunkten var kvar. Eller menade du en tvåbent älg? :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107699 Naturligtvis menade jag en tvåbent älg 8) . De är ju mycket sällsynta och därmed skyddsvärda och fridlysta :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).