Traktorer och processorer

Belarus 820- köpa eller inte köpa

42 inlägg 42344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105940 http://www.blocket.se/varmland/Belarus_ ... m?ca=9&w=3
Borde vara nåt för Victor..lycka till

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105942
stegmaster skrev:
JF skrev:. Å andra sidan har jag inte ansträngt mig speciellt mycket för att ta reda på det heller..

Va fasen er detta för en attityde?? :mrgreen:

Haha:-)
Har googlat lite grann, men kommer antningen till några ryska sidor som jag inte fattar nåt av eller också nån site som erbjuder fruar från öst :grin:
Ställde frågan här förut också, men fick inget svar då. Nu har det ju däremot ploppat upp massa bra info:-)

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Victor -60  
#106234 Tack JF för tipset.

Jag ringde på den nästan direkt den kom ut, men den var redan reserverad då.

Synd för annars verkade det vara en helrätt traktor för mig.

Jo tack, jag har oxå försökt leta info på nätet om Belarus, men ryska är lite svårt att förstå tyvärr o översättningarna som blir till svenska via typ google är inte dom bästa. :???:

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106419
Victor -60 skrev:Tack JF för tipset.

Jag ringde på den nästan direkt den kom ut, men den var redan reserverad då.



Det verkar vara fler som insett att man får mycket traktor för pengarna :wink:
Var det samma som den här?
http://www.blocket.se/varmland/Belarus_ ... m?ca=9&w=3
Den såg jag idag. Men det verkar liiite konstigt att däcken är så nedslitna på bara 950 timmar???

Användarvisningsbild

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

stegmaster  
#106463
JF skrev:[http://www.blocket.se/varmland/Belarus_820_30636389.htm?ca=9&w=3
Den såg jag idag. Men det verkar liiite konstigt att däcken är så nedslitna på bara 950 timmar???

Står ju inget om hur mycket som finns kvar på däcken så jag gissar på at du ser på bilden, men det blir ju inte alltid rättvist. Men om det er som det ser ut, så blir det ju ennu konstigare när Belarus inte bruka vara förstavalet av traktor om man skal kjøre mycket langs vägen. Annars kan vel 950 "belarustimmar", vara nästan det samma som 3000 klocktimmar, om man kjört mycket på låga varv. Kan ju ochså vara en kille som har kjört jamt med 4wd innkoplat. :wink:

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106532
stegmaster skrev:
JF skrev:[http://www.blocket.se/varmland/Belarus_820_30636389.htm?ca=9&w=3
Den såg jag idag. Men det verkar liiite konstigt att däcken är så nedslitna på bara 950 timmar???

Står ju inget om hur mycket som finns kvar på däcken så jag gissar på at du ser på bilden, men det blir ju inte alltid rättvist. Men om det er som det ser ut, så blir det ju ennu konstigare när Belarus inte bruka vara förstavalet av traktor om man skal kjøre mycket langs vägen. Annars kan vel 950 "belarustimmar", vara nästan det samma som 3000 klocktimmar, om man kjört mycket på låga varv. Kan ju ochså vara en kille som har kjört jamt med 4wd innkoplat. :wink:


Tänkte inte på det där med Belarustimmar...men å andra sidan...vem vet sånt`??? :grin:
Ok om man vet det om tex gamla BM eller vanliga märken...men Belarus som det knappt finns nån info om alls...Inser just att min traktor då troligen gått ca 15 000 klocktimmar...vilket verkar vara otroligt mycket för nåt som anses ha noll kvalite;-)

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

massa-ved  
#106536 950 timmar kan inte bli 3000
mätaren räknar timmar vid 1800rpm
2 timmar på hög tomgång ca 900rpm blir 1 timma på mätaren
plussa på 50% på 950 tim. = 1425 klocktimmar
Bm 650/700 räknar vid 1780rpm det blir ca 20% mer vid samma timmar på mätaren
än tex Mf Ford Fiat

Användarvisningsbild

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

stegmaster  
#106590
massa-ved skrev:950 timmar kan inte bli 3000
mätaren räknar timmar vid 1800rpm
2 timmar på hög tomgång ca 900rpm blir 1 timma på mätaren
plussa på 50% på 950 tim. = 1425 klocktimmar
Bm 650/700 räknar vid 1780rpm det blir ca 20% mer vid samma timmar på mätaren
än tex Mf Ford Fiat

Jo det stemmer nog, inget jag räknade på, bara på en slump(men det kanskje man inte får göra). :???:
Men det er ju konstig att nästan alla belarus tils salu (åtminstone i Norge), knappast har gått över 1000t, nästan oavsätt modell. Er dom så fina, at dom inte vil kjöra med dom, eller hur JF? :wink:
JF skrev:...vilket verkar vara otroligt mycket för nåt som anses ha noll kvalite;-)

Nå, tror inte det er nåt spesielt fel med kvaliten, utan dom får vel lite stryk för att inte hinna med i tiden, så som hög ljud i hytten, lite konstiga lösningar, och mindre bra vid vägkjörning, er saker jag har hört om dom.
Dessutan har det varit dårligt med återforsäljare i Norge.
Men själv skulla jag inte var rädd om att kjöpe en fin begagnad Belarus.
Kan tillägga at jag nästan blev med en belarus för nån år sen(slutet av 90talet). Vet inte om ni minns at dom hadde en rikitig skogstraktor (liknande valtra med twin track och stor skogshytt) med kran och skördaraggregat.
Efter mycket funderingar, ville jag kjöpa, men då tillvärkades den inte mer, dom solgte inte nog av den, så den togs bort.

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106648 Hehe...egentligen vet jag inte varför jag förespråkar Belarus så hårt, speciellt med tanke på att jag just fått köpa nya batterier, startmotor och 24V relä. Å andra sidan beror det på att jag försökte fixa saker själv, hade nog klarat både batterier och relä om jag insett från början att startmotorn var tvärslut.

Men, jag tror att man får mycket traktor för pengarna just pga deras dåliga rykte. Sedan tror jag också att grejerna håller om man sköter dom hyfsat.
Jag började min karriär hos en bonde som hade Belarus. Han skötte grejerna och den funkade, så jag där blev jag väl "förstörd". Själv betalade jag 36 + moms för min 572 årsm 97. Den har gått 5500 timmar, men motorn har endast gått 500 timmar då förra ägaren missade att ett oljerör spruckit. Fick dessutom med snökedjor runt om och ett komplett bakhjul.
Jag tror knappt man får en 70 tals BM 650 eller Ford 6000 för de pengarna, och även om man fick det skulle jag ändå välja Belarusen alla dagar i veckan:-)

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

ducatisti  
#334415 Återuppväcker en gammal tråd då jag blivit erbjuden köpa av en Belarus 820. Har Ni samlat på er mer kunskap sedan 2010 ? Tanken är att ha traktor för skogsbruk. Tyvärr har jag en ganska utmanande terräng med mycket impediment så 4WD är ett krav. Ryssen har gått strax under 1.000 timmar och begärt pris är ca 75.000 kr. I hytten är den fräsch och t.o.m plasten på stolen sitter delvis kvar så jag tror den inte har gått mer än uppgift, däremot är det ganska oljesöligt under motor, växellåda och all hydraulik. Att hålla koll och fylla på kan man givetvis göra inom rimliga gränser. Oslitna däck men rejäla torrsprickor. Ägaren verkar skött oljebyten med ordning och motorn startade lätt och gick väldigt vackert. Är imponerad över markfrigången men även lite skeptisk till hållbarheten hos framvagnen pgr av dess konstruktion.

Som motpol har jag en dyrare Valmet 715 med över 17.000 timmar (!) på mätaren och prislapp över 100.000 kr. Båda har frontlastare. Valmet kändes mer modern trots att den är nästan 10 år äldre och trots antalet timmar så var den "torrare" än Belarus. Lägre markfrigång än Belarus men framaxeln verkar betydligt stadigare och smartare byggd. Liten hytt. Ringde en vän som är betydligt mer insatt i traktorer som svarade att han skulle gå på Valmet pgr av Belarus ojämna kvalitet. Det stretar och betala så mycket mer för en betydligt äldre traktor med hela 16.000 fler timmar. Är Finnen verkligen så överlägsen Ryssen....

Hur har Belarus 820 fungerat i skogen? Vill absolut inte mecka och svetsa stål som är som mjukost eller laga gängor vid varje oljebyte, det har jag tillräckligt av ändå....

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334445 Valmet 715 industritraktor? Med converter (OBS - ej turbinkoppling)? En sådan kan ha fördelar i skogen men klart mindre lyckat om du skall köra PTO redskap + svårighet att hitta delar och kompetens om ngt strular. Med 17 000 timmar och många år bakom sig lär du få skruva.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Belarus 820- köpa eller inte köpa

ducatisti  
#334468 Om jag har förstått det rätt så heter den med 715M om den har Converter? Eller blandar jag ihop saker och ting?
Denna heter bara "715", enligt uppgift en "Industrimodell" vilket innebär förstärkt framaxel för att klara frontlastaren.
Verkar som man ska välja mellan Pest eller Kolera (kvalitetsproblem vs högt antal timmar) just nu så det kanske är bättre och besinna sig lite och avvakta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).