Skotare

810 B 95 Svängproblem

6 inlägg 2853 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

810 B 95 Svängproblem

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102621 Hej
Söker lite tipps.
Maskinen har plötsligt börjat svänga av sig själv mest åt höger (ej kranen).Elspaken är ok.Maskin har svängspak på sidopanel som är ihopkopplad med förstyrsventilerna med en växelventil mot en ventilsektion.Har provat att plugga bort spak men det går inte för då låser sig växelventilerna så inget funkar.Kan man ta bort växelventilerna o på så sätt koppla bort man,spak?Har en känsla av att styrventil för spak läcker igenom lite så den flyttar växelventilen.Har någon varit ute för detta fenomen??
Mvh M



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: 810 B 95 Svängproblem

skogsjan695xl  
#102630 Detta fenomen har vi haft på 810D. På den så hittade inte styrspaken riktigt noll läge och började plötsligt svänga, eller rättare sagt fortsätt svänga lite när man släppt styrspaken.

Det var rätt enkelt fixat på våran då det var 4 små skruv nere i spaken som var lösa så spaken glappade rätt rejält nere i ´´klumpen´´ om man säger så. Drog åt dom skuvena så spaken blev stum igen efter det har inte det blivit så nått mer.
Nu så är det nått annat fel på styrningen så det är inte alltid den svänger när man vill, då får man dra spaken åt andra hållet först.
Tänkte vi skulle byta spak men dom är rätt dyra tror jag.

Avatar Fallback

Re: 810 B 95 Svängproblem

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102632 Min spak är uppmätt o läckte ingen ström så felet är mekaniskt på min har jag konstaterat,men de är som du säger att delar är inte billiga så man vill inte bara köpa o chansa.Tack för tippset.

   TS
Avatar Fallback

Re: 810 B 95 Svängproblem

AKKAMAAN  
#102776 Är det inte i grunden samma styrsystem för kranen??
Borde kunna testa med en av kranspakarna?

Avatar Fallback

Re: 810 B 95 Svängproblem

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102808 Det har du nog rätt i,att man kan använda en kranfunktions utgång som test.
Har nu kommit så långt att båda växelventilerna o därmed väggspaken är bortkopplade.
Felet kvar dessutom så slutade han svänga helt åt ett håll,luskade ut att svängkolven hadde raserad packning,packade om båda kolvarna.Fortfarande fel på styrningen,satt med tmc o kollade utstyrningen av strömmar o vipps så kom det ström på svängen,har beställt beg spak för att kolla den likt för bannat.
Fortsättning följer.

   TS
Avatar Fallback

Re: 810 B 95 Svängproblem

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103534 Spaken var felet.Fungerar nu perfekt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).