Inte för att detta är sämre än på någon annan vagn i denna klass utan mer för att allt på vagnen är så rejäl och genomtänkt att de små detaljerna utmärker sig. Rotator är en Finnrotot FR7, den är likvärdig som på andra vagnar i denna "klassen" men jag skulle vilja ha en rotator som stannar när jag stannar, så den levande kraften blir mindre kännbar. Nu sitter jag och mot bromsar vilket känns onödigt. Gripen har inte optimal geometri. Kesla´s nya vagnar har Kesla´s Pro Grip som jag tror är betydligt bättre. Den som sitter på är likvärdig med "standrad grip" som brukar sitta på Mowi, Moheda etc. Hydrauliken är i stort sett bra men jag är övertygad om att hade det suttit ett Parker L90 ventilbord hade det varit mer precision i hydrauliken. Nu sitter det ett Walvoil-paket som jag tror är från USA. Kesla verkar gilla detta och de har en mycket enkel och smidig lösning (och förmodligen kostnadseffektiv) för programmering av ramptider mm. Ventilen är en typ "flowsharing" som ska möjliggöra att köra flera funktioner samtidigt utan inbördes påverkan av hastighet och kraft vilket jag tycker att de har löst sämre än Danfors och Parker. Deras ventiler är 100% "flowsharing" detta är väl 70-80% igt. Vissa funktioner sackar något när man samkör.
Skulle man beställa vagnen med Parker hydraulik hade den varit ännu dyrare. Nu duger det alldeles utmärkt till mig och mina behov och förmodligen de flestas men jag hade Parker hydraulik på skördaren och det märks stor skillnad. Men som sagt det är helt andra pengar. Tror bara el-styrningen till Parker´s ventilbord med joystickar går löst på 40-50tsk utöver ventilen.
Man får ju ändå se till vad det är och jämfört med andra skogsvagnar jag provat så är jag helnöjd. Problemet är att när saker blir bättre så jämför man med ännu bättre.
Ser man Mannfolk och Johan´s vagnar så framstår ju min som en skrinda