Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 172844 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#382806 Ja jag är mycket nöjd. Ska jag "gnälla" på något så är det rotator, grip och till viss del hydrauliken.
Inte för att detta är sämre än på någon annan vagn i denna klass utan mer för att allt på vagnen är så rejäl och genomtänkt att de små detaljerna utmärker sig. Rotator är en Finnrotot FR7, den är likvärdig som på andra vagnar i denna "klassen" men jag skulle vilja ha en rotator som stannar när jag stannar, så den levande kraften blir mindre kännbar. Nu sitter jag och mot bromsar vilket känns onödigt. Gripen har inte optimal geometri. Kesla´s nya vagnar har Kesla´s Pro Grip som jag tror är betydligt bättre. Den som sitter på är likvärdig med "standrad grip" som brukar sitta på Mowi, Moheda etc. Hydrauliken är i stort sett bra men jag är övertygad om att hade det suttit ett Parker L90 ventilbord hade det varit mer precision i hydrauliken. Nu sitter det ett Walvoil-paket som jag tror är från USA. Kesla verkar gilla detta och de har en mycket enkel och smidig lösning (och förmodligen kostnadseffektiv) för programmering av ramptider mm. Ventilen är en typ "flowsharing" som ska möjliggöra att köra flera funktioner samtidigt utan inbördes påverkan av hastighet och kraft vilket jag tycker att de har löst sämre än Danfors och Parker. Deras ventiler är 100% "flowsharing" detta är väl 70-80% igt. Vissa funktioner sackar något när man samkör.
Skulle man beställa vagnen med Parker hydraulik hade den varit ännu dyrare. Nu duger det alldeles utmärkt till mig och mina behov och förmodligen de flestas men jag hade Parker hydraulik på skördaren och det märks stor skillnad. Men som sagt det är helt andra pengar. Tror bara el-styrningen till Parker´s ventilbord med joystickar går löst på 40-50tsk utöver ventilen.
Man får ju ändå se till vad det är och jämfört med andra skogsvagnar jag provat så är jag helnöjd. Problemet är att när saker blir bättre så jämför man med ännu bättre.
Ser man Mannfolk och Johan´s vagnar så framstår ju min som en skrinda :grin:

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

alias  
#382807
Seb macahan skrev:Ja jag är mycket nöjd. Ska jag "gnälla" på något så är det rotator, grip och till viss del hydrauliken.
Inte för att detta är sämre än på någon annan vagn i denna klass utan mer för att allt på vagnen är så rejäl och genomtänkt att de små detaljerna utmärker sig. Rotator är en Finnrotot FR7, den är likvärdig som på andra vagnar i denna "klassen" men jag skulle vilja ha en rotator som stannar när jag stannar, så den levande kraften blir mindre kännbar. Nu sitter jag och mot bromsar vilket känns onödigt. Gripen har inte optimal geometri. Kesla´s nya vagnar har Kesla´s Pro Grip som jag tror är betydligt bättre. Den som sitter på är likvärdig med "standrad grip" som brukar sitta på Mowi, Moheda etc. Hydrauliken är i stort sett bra men jag är övertygad om att hade det suttit ett Parker L90 ventilbord hade det varit mer precision i hydrauliken. Nu sitter det ett Walvoil-paket som jag tror är från USA. Kesla verkar gilla detta och de har en mycket enkel och smidig lösning (och förmodligen kostnadseffektiv) för programmering av ramptider mm. Ventilen är en typ "flowsharing" som ska möjliggöra att köra flera funktioner samtidigt utan inbördes påverkan av hastighet och kraft vilket jag tycker att de har löst sämre än Danfors och Parker. Deras ventiler är 100% "flowsharing" detta är väl 70-80% igt. Vissa funktioner sackar något när man samkör.
Skulle man beställa vagnen med Parker hydraulik hade den varit ännu dyrare. Nu duger det alldeles utmärkt till mig och mina behov och förmodligen de flestas men jag hade Parker hydraulik på skördaren och det märks stor skillnad. Men som sagt det är helt andra pengar. Tror bara el-styrningen till Parker´s ventilbord med joystickar går löst på 40-50tsk utöver ventilen.
Man får ju ändå se till vad det är och jämfört med andra skogsvagnar jag provat så är jag helnöjd. Problemet är att när saker blir bättre så jämför man med ännu bättre.
Ser man Mannfolk och Johan´s vagnar så framstår ju min som en skrinda :grin:



Så om vi bara hetsar dig lite här på forumet så kommer vi snart att få se en byggtråd med ett projekt som ska bräcka finnarnas??? :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#382812 He he he, nja till och börja med kan jag stolt erkänna att gällande de byggena har jag inte i närheten av varken den kunskapen i smide, tillgång till bearbetning eller tålamod och tid som de grabbarna har. Är galet imponerad hur fina vagnar de har byggt.
Men ni får väl ändå hålla med om att visst hade det varit kul.
Jag är nog lite sån som person att ska jag hålla på med något så ska inte utrustningen/verktygen vara det som sätter gränserna. Halva nöjet är o jobba med professionella verktyg som håller. Skulle aldrig i mitt liv handla verktyg som är "lågpris" med allt vad det innebär.
De gångerna jag har motarbetat min ideologi o handlat något billigt skräp har jag blivit motbevisad varenda gång. Förutom en tigersåg från Harlad Nyborg som har överlevt saker inget elverktyg borde utsättas för. Men den är ingen dröm för "shaking hands" och vita fingrar. Men funkar gör den. Idag har jag den kvar som en hyllning och ett monument för det enda billiga verktyg jag köpt som håller. :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382836 Reklam som kamasa har haft?
"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en galen"

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382885 Tack för recension av kärran Seb. Ett kärrbyte ligger inom en femårsperiod.
Apropå billiga grejer så kan jag ibland tycka att det är motiverat, tex duger ett billigt Biltema ringnyckelset bra att ha i traktorn för enstaka slangbyte i skogen medan jag gärna har ett Kamasa i garaget där mer omfattande skruvning sker.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

branndal  
#382890 Köper vissa grejor billiga, andra inte billiga. Dock brukar ju billiga grejor bli dyra, köpte tigersåg på jula för 295:-, sågade ett 1/4 av ett 3/4 järnrör innan dreven gick. Tur och retur Umeå = 8 mil + tidsåtgång för lämna till baka och köpa Makita istället och den fungerar fortfarande efter 5 år. Han i returdisken på jula sa "Du kanske borde köpa något rejälare..." :lol:

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382910 Seb är inne på samma spår som jag, verktyg ska köpas 1gång och sen ska dom hålla, möjligen slavar jag bort dom så jag får köpa nåt nytt igen.
Billiga fasta nycklar runddrar muttern som sitter fast tex
Köpte dock en Bosch vinkelslip där vinkelväxeln slets ner :shock:
Har en billig 180 vinkelslip som vibrerar nåt hemskt mot den andra från dewalt så jag byter hellre från kap till slipskiva än att använda den billiga....

Satt en grip typ Movi på min FMV med när jag köpte den och jag tröttnade på den osymmetrisk konstruktionen på en sesång och fann en Super Grip på blocket, kanske något stor men vilken skillnad

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#385838 Hej på er. Har varit lite dött här nu men lite för mycket o göra nu i förhållande till antal timmar per dygn. Sista veckorna har jag huggt med kranen på vagnen. Funkar bättre än jag trott. Visst det är stor skillnad men det går om terängen är någorlunda snäll. Idag ska jag ur o gallra ett björkbestånd på uppdrag. Återkommer med bilder senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#386007 Första "riktiga" gallringen. Tyvärr han det bli för mörkt för bilder men jag har några timmar till innan jag är klar så då kan jag ta bilder.
Jag har huggt åt en markägare idag som har varit med själv. Han har själv stämplat ut stickvägar och gallringsträd och upplägget var inte helt optimalt enl. mig. Först stämplade han och högg stickvägarna.
Detta är en björkplantering på gammal vall (extremt slätt, typ åker) plantorna ligger i exakta rader med 1,8m förband. Att hugga bakom vagnen går bra, men det bästa hade varit o ta in i beståndet samtidigt för o nyttja positionen på ekipaget mer. Nu blev det o hugga 1-2träd sen backa. Hade jag huggt stickvägsträden och sen in i zonerna hade jag nyttjat ekipaget mycket bättre. Hans tanke vilket jag till viss del köper är att det är lättare o se vad som ska stämplas inne i zonerna när stickvägen är huggen.
Hade jag inte haft vagnen utan kranen på traktorn hade inte detta varit lika avgörande då jag hade kunnat arbeta från bakänden på traktorn och 7m bakåt innan jag behöver flytta.
Jag skull gärna filmat o lagt upp detta, och jag ska försöka med det för, jag tror att alla som hade sett detta upplägg som går i funderingar på "egna" prylar hade varit ganska övertygade om vad som är "vettig" rimlig investering (förutom skördare och likvärdiga investeringar >5-600ksek). Denna lösning jag kör med i dag kostar i princip 220-240tsk (inkl allt) om du har en huggarvagn. Utskjut på kranen är nog nästan ett måste då man positionerar kranen och aggregatet mycket lättare mot stammarna med utskjutet enl. mig.
Gallringen blir riktigt fin (enl. oss båda) med en stickvägsbredd på 2,6-3m, ca 25-30m mellan (mellanzon huggning manuellt). Vi har gallrat igenom ca 1,5 Ha på 8timmar. Volymen är nog inte så hög då de flesta stammar är 1-bitars träd och en medelstam på runt 10-12cm bh. Vi har plockat bort från 2400 stam/ha ner till 13-1400/ha.
Jag är medveten om att denna terrängen och björk är väldigt gynnsamt men jag måste säga att jag är riktigt nöjd, förutom att jag körde sönder en slang och på väg ut till vägen för o laga körde på en björk med vagnshjulet, som gick ner över hytten och slog sönder plasttaket :lol:
Ja man får ta vara på minuterna av lycka här i livet.....Ljuset i tunneln är nästan alltid ett tåg!!!
700:-/timme är denna skogsägare informerad om att debiteringen ligger på och han har redan beställt mer jobb :smile:
Nu ska vi se om 700kr x8h täcker ett nytt plasttak? Jag tror inte det, men denna sommaren kanske en störtbåge till hytten blir lite högre prioriterat än i fjol :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Tapio 350/280

Volundsmed  
#386021
Seb macahan skrev:Första "riktiga" gallringen. Tyvärr han det bli för mörkt för bilder men jag har några timmar till innan jag är klar så då kan jag ta bilder.
Jag har huggt åt en markägare idag som har varit med själv. Han har själv stämplat ut stickvägar och gallringsträd och upplägget var inte helt optimalt enl. mig. Först stämplade han och högg stickvägarna.
Detta är en björkplantering på gammal vall (extremt slätt, typ åker) plantorna ligger i exakta rader med 1,8m förband. Att hugga bakom vagnen går bra, men det bästa hade varit o ta in i beståndet samtidigt för o nyttja positionen på ekipaget mer. Nu blev det o hugga 1-2träd sen backa. Hade jag huggt stickvägsträden och sen in i zonerna hade jag nyttjat ekipaget mycket bättre. Hans tanke vilket jag till viss del köper är att det är lättare o se vad som ska stämplas inne i zonerna när stickvägen är huggen.
Hade jag inte haft vagnen utan kranen på traktorn hade inte detta varit lika avgörande då jag hade kunnat arbeta från bakänden på traktorn och 7m bakåt innan jag behöver flytta.
Jag skull gärna filmat o lagt upp detta, och jag ska försöka med det för, jag tror att alla som hade sett detta upplägg som går i funderingar på "egna" prylar hade varit ganska övertygade om vad som är "vettig" rimlig investering (förutom skördare och likvärdiga investeringar >5-600ksek). Denna lösning jag kör med i dag kostar i princip 220-240tsk (inkl allt) om du har en huggarvagn. Utskjut på kranen är nog nästan ett måste då man positionerar kranen och aggregatet mycket lättare mot stammarna med utskjutet enl. mig.
Gallringen blir riktigt fin (enl. oss båda) med en stickvägsbredd på 2,6-3m, ca 25-30m mellan (mellanzon huggning manuellt). Vi har gallrat igenom ca 1,5 Ha på 8timmar. Volymen är nog inte så hög då de flesta stammar är 1-bitars träd och en medelstam på runt 10-12cm bh. Vi har plockat bort från 2400 stam/ha ner till 13-1400/ha.
Jag är medveten om att denna terrängen och björk är väldigt gynnsamt men jag måste säga att jag är riktigt nöjd, förutom att jag körde sönder en slang och på väg ut till vägen för o laga körde på en björk med vagnshjulet, som gick ner över hytten och slog sönder plasttaket :lol:
Ja man får ta vara på minuterna av lycka här i livet.....Ljuset i tunneln är nästan alltid ett tåg!!!
700:-/timme är denna skogsägare informerad om att debiteringen ligger på och han har redan beställt mer jobb :smile:
Nu ska vi se om 700kr x8h täcker ett nytt plasttak? Jag tror inte det, men denna sommaren kanske en störtbåge till hytten blir lite högre prioriterat än i fjol :roll:


Låter som en redig kubik-körning i mina skördaröron haha! Är nästan så man skulle åka på studiebesök och kika lite, en kompis har en stegmatare på sin grävare. Jag är nog mer lagd åt traktor och stegmatare istället för att gnissla omkring med en grävare och ta massa plats.

Kämpa på så får vi hoppas det blir ett gött resultat :D

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386045 190 träd/timme med en stegmatare?

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

stegmaster  
#386058 Min 10 årig erfarhet med grävare och stegmatare (Naarva, inte Tapio), er maks kapasitet 1 stk träd/stamm pr minut, i snitt.
Altså ca 60 träd/stammer pr timme, men då ska alt vara optimalt.
Mer normalt er 30-40 träd/stammer pr timme.
Men nu hadde vel Seb med ägaren som manuellhuggare ochså, eller???


Volundsmed skrev:en kompis har en stegmatare på sin grävare. Jag är nog mer lagd åt traktor och stegmatare istället för att gnissla omkring med en grävare och ta massa plats.


Då har din kompis fel maskin. :mrgreen:
En 5,5tonn rumpelös maskin behöver inte mycket plats, och inte gnisslar det från gummibanden heller, :wink:
Bättre förarkomfort/sikt, stärkare "kran"(grävaggregat), er andra saker som uppskattas.
Snabbt att flytta sig några meter fram eller tilbaka.
Bärigheten er nog ochså bättre enn en traktor, even om båda väger ca 6tonn.
Och even möjlighet att trycka ner bladet om det ska lyftas tungt, langt ut.
1-2 min. så byter man til en skopa eller riva, om man vil bryta stubbar, dika, eller samla ris, och likn..................
Enda stora näckdelen er transport, som får göras med släp/maskintrailer.
Dock förutsetter det att man har en grävmaskin urspungligt.
Att köpa en grävmaskin just för bara dessa jobb(moment) er nog ingen bra ide/affär. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

sundelius  
#386161 Va gott att du är nöjd Seb :-BD
Det låter ju onekligen bra och en intressant möjlig vidareutveckling av mitt ekipage så alla erfarenheter och filmer uppskattas

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#387058 Jag skrev aldrig att jag högg 190 "träd"/ timme. Det första som ska läggas in i detta är att jag har manuellhuggare med. 15-25% av träden skulle röjts bort pga klen diameter. Dessa sågar både jag och manuell huggaren av och låter ligga. Men jag skulle nog drista mig o gissa att jag kanske ligger någonstans mellan 60-120träd/timme 50% 1bitars träd (3m). Detta är gissningar.
I morgon ska jag förhoppningsvis fortsätta, ska mäta lite tid då.
Taket som gick sönder kostade ganska exakt 5000:- , tråkigt givetvis men nu har jag en bra mall o bygga skyddsbågen efter och jag trodde faktiskt att det skulle vara dyrare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387077 Ja de med få träd på traktorn är en risk att tänka, tog en stor björk där kronan gjorde den så baktung o grenar från andra träd styrde att jag med fick den över traktorn.
Väl att jag har takmontaget med grovt järn men de blev stopp på kranen för att några av elkontakterna på ventilpaketet åkte ut.
Men man blir lite rädd när de small....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).