tor 11 nov 2021, 15:59#734660
På vilket sätt bedömer man bäst vilka träd som ska bort i en gallring, okulärt från backen (skördaren), vad jag kommit underfund är att man just från backen vid MANUELL gallring gallrar som bäst, kanske inte tidsmässigt men ändå.
Du slipper kanske dieselförbrukning men energi kommer det ändå att gå åt och även om du nyttjar batteridrift så är inte dessa gratis, ej heller laddningen.
Nu är det visserligen stora utvecklingskostnader innan drönaren tas i produktion, dock borde den bli avsevärt billigare än en gallringsskördare, kan ju ej heller bli så väldans mycket som kan gå sönder, dessutom sparar du in den "höga" lönekostnaden - MEN tror du på den utvecklingen????
Är det bara i en 1:a gallring den ska nyttjas eller även i en 2:a gallring/sista gallring.
Måste du ändå in med en skördare vid sista gallring är mycket förlorat med den eventuella vinst du gjort med drönaren.
Nya obrutna vägar = kantträd som senare blir utsatta för väder och vind = vindfälle.
En smart skogsägare gör vägarna redan vid 1;a gallringen, för att senare aldrig behöva röra kantträden, så har jag i alla fall gjort där jag gallrat manuellt.