Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vägförättning

52 inlägg 7623 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägförättning

alias  
#850946
alias skrev:
Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.


Den grävmaskinist som kräver att man hugger upp en 20 meter bred gata i skogen för att anlägga en vanlig skogsbilväg, i en inte allt för kuperad terräng med måttlig lutning, bör nog förvisas till botten på ett dagbrott, eller något annat lämpligt ställe där det i princip bara är den egna maskinen som vederbörande kan ha sönder.

Farsan högg upp en ny väggata och lät bygga några hundra meter ny skogsbilväg i våras. Kommer jag ihåg det så ska jag mäta bredden på den avverkade väggatan nästa gång jag kommer upp dit, men jag är rätt säker på att den inte överstiger 10 m i snitt.

Edit: stavning

MVH
Alias


Så här kan det se ut när grundförutsättningarna är hyfsade.
Tog några mått på bredden av den upphuggna väggatan. Där det var som smalast i bild var det 5,6 m mellan kantträden och ca 7 m där det var mer representativ bredd för sträckan som helhet:

1722027128_20240726_101429.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vägförättning

Elis76  
#850948
alias skrev:Så här kan det se ut när grundförutsättningarna är hyfsade.
Tog några mått på bredden av den upphuggna väggatan. Där det var som smalast i bild var det 5,6 m mellan kantträden och ca 7 m där det var mer representativ bredd för sträckan som helhet:

MVH
Alias


Det där ser väl bra ut. 👍

Avatar Fallback

Re: Vägförättning

bolz  
#851867 Vi var på förrättning nyligen och det var väl blandade anledningar. Man behövde bättre ordning och reda helt enkelt, org.nr och styckade tomter som bebyggts samt massa fritidshus som blivit permanentade, gamla gårdar där "ingen" brukat blev hästgårdar samt gårdar utan djur blev med djur, tillsammans var det dags för förrättning och ordning och reda.

Allt gjordes av Lantmäteriet och alla fick ha synpunkter på förrättningen samt lägga fram sina skäl och yrkanden varför just de skulle ha ett lägre eller högre tal.
Jag tror inte någon av skogsägarna fick något andelstal där de skulle betala något speciellt i samband med avverkning, utan det mesta var nog baserat på storlek och rörelse. Ingen överklagade Lantmäteriets beslut (de skall ju vara opartiska) JaG TROR att föreningen har fått bidrag från EU på någotvis och nu var det slut på dessa pengar, för innan detta har vi inte fått någon debitering på några år.

Nog tror jag att både hästfolket och timmertransporterna sliter hårdare än fritidsfolket som sällan är på plats

Avatar Fallback

Re: Vägförättning

torpöbo  
#851890
alias skrev:
alias skrev:
Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.


Den grävmaskinist som kräver att man hugger upp en 20 meter bred gata i skogen för att anlägga en vanlig skogsbilväg, i en inte allt för kuperad terräng med måttlig lutning, bör nog förvisas till botten på ett dagbrott, eller något annat lämpligt ställe där det i princip bara är den egna maskinen som vederbörande kan ha sönder.

Farsan högg upp en ny väggata och lät bygga några hundra meter ny skogsbilväg i våras. Kommer jag ihåg det så ska jag mäta bredden på den avverkade väggatan nästa gång jag kommer upp dit, men jag är rätt säker på att den inte överstiger 10 m i snitt.

Edit: stavning

MVH
Alias


Så här kan det se ut när grundförutsättningarna är hyfsade.
Tog några mått på bredden av den upphuggna väggatan. Där det var som smalast i bild var det 5,6 m mellan kantträden och ca 7 m där det var mer representativ bredd för sträckan som helhet:

1722027128_20240726_101429.jpg


MVH
Alias


Nu är inte jag sveriges mest erfarna grävmaskinist men har provat att gräva väg i en för smal väggata med nästan obefintlig mäktighet på jordmånen. Det var ett helvete att inte kunna vända med grävmaskinen och flytta material. Vet inte vad skogssyrelsens anvisningar säger men skulle säga runt 10,5 meter för att kunna göra det snyggt o bra. 2x1,5 m motslänt, 2 x 1,5 m vägslänt lutn. 33% och 3,5 m vägbanan. Kommer inte vind o sol åt att torka ur vägen så påverkar det bärigheten därmed så finns det ingen anledning att snåla. Om man har längre bom bredare gata. Det bästa är väl att passa på vid avverkning. Då kan man spara plantor inom min 3 m från vägkant.

Avatar Fallback

Re: Vägförättning

jannee  
#851903 Bygga en väg, ja då behövs det bra bredd, framförallt om maskinisten ska ta massor till vägbanken från marken runt omkring.
Byggs det bara en ordentlig vägbank och man senare lägger på bergskross behöver inte själva gatan där skogsvägen går fram vara speciellt bred.
Mer än 5 meter är övermaga, desto smalare desto bättre, skogen runt vägen förhindrar då gräs och buskar/sly att slå rot.
Är bankläggningen ordentligt gjord + att det ligger ett bra dränerande lager över behöver man aldrig oroa sig för bärigheten.
Men visst bygger man väg på lera eller annat fuktbindande material kan breda gator behövas så att sol och vind kan torka upp den urusla vägkroppen.

Avatar Fallback

Re: Vägförättning

alias  
#851976
torpöbo skrev:
alias skrev:
alias skrev:
Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.


Den grävmaskinist som kräver att man hugger upp en 20 meter bred gata i skogen för att anlägga en vanlig skogsbilväg, i en inte allt för kuperad terräng med måttlig lutning, bör nog förvisas till botten på ett dagbrott, eller något annat lämpligt ställe där det i princip bara är den egna maskinen som vederbörande kan ha sönder.

Farsan högg upp en ny väggata och lät bygga några hundra meter ny skogsbilväg i våras. Kommer jag ihåg det så ska jag mäta bredden på den avverkade väggatan nästa gång jag kommer upp dit, men jag är rätt säker på att den inte överstiger 10 m i snitt.

Edit: stavning

MVH
Alias


Så här kan det se ut när grundförutsättningarna är hyfsade.
Tog några mått på bredden av den upphuggna väggatan. Där det var som smalast i bild var det 5,6 m mellan kantträden och ca 7 m där det var mer representativ bredd för sträckan som helhet:

1722027128_20240726_101429.jpg


MVH
Alias


Nu är inte jag sveriges mest erfarna grävmaskinist men har provat att gräva väg i en för smal väggata med nästan obefintlig mäktighet på jordmånen. Det var ett helvete att inte kunna vända med grävmaskinen och flytta material. Vet inte vad skogssyrelsens anvisningar säger men skulle säga runt 10,5 meter för att kunna göra det snyggt o bra. 2x1,5 m motslänt, 2 x 1,5 m vägslänt lutn. 33% och 3,5 m vägbanan. Kommer inte vind o sol åt att torka ur vägen så påverkar det bärigheten därmed så finns det ingen anledning att snåla. Om man har längre bom bredare gata. Det bästa är väl att passa på vid avverkning. Då kan man spara plantor inom min 3 m från vägkant.


Självklart så kommer de platsspecifika förutsättningarna att påverka hur bred skogsgata som man behöver ta upp.

Runt 10 meter är säkert inte orimlig bredd i många fall, men jag reagerade på siffran 20 meter som något allmängiltigt behov.
Det verkar inte som att man högg upp bredare väggata än ca 15 meter när byvägen här rätades och asfaltsbelades i början av 70-talet - utifrån handlingar som jag har återfunnit vid efterforskningar.

Där jag håller till kan skogsbilvägar överlag byggas på flacka marker med god bärighet, så längsgående diken och motslänter är något som endast förekommer i undantagsfall. I de fall man behöver bygga upp en något högre vägbank så blir det snarare rasvinkel på dess slänter än 1:3.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vägförättning

torpöbo  
#851982
alias skrev:
torpöbo skrev:
alias skrev:
alias skrev:
Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.


Den grävmaskinist som kräver att man hugger upp en 20 meter bred gata i skogen för att anlägga en vanlig skogsbilväg, i en inte allt för kuperad terräng med måttlig lutning, bör nog förvisas till botten på ett dagbrott, eller något annat lämpligt ställe där det i princip bara är den egna maskinen som vederbörande kan ha sönder.

Farsan högg upp en ny väggata och lät bygga några hundra meter ny skogsbilväg i våras. Kommer jag ihåg det så ska jag mäta bredden på den avverkade väggatan nästa gång jag kommer upp dit, men jag är rätt säker på att den inte överstiger 10 m i snitt.

Edit: stavning

MVH
Alias


Så här kan det se ut när grundförutsättningarna är hyfsade.
Tog några mått på bredden av den upphuggna väggatan. Där det var som smalast i bild var det 5,6 m mellan kantträden och ca 7 m där det var mer representativ bredd för sträckan som helhet:

1722027128_20240726_101429.jpg


MVH
Alias


Nu är inte jag sveriges mest erfarna grävmaskinist men har provat att gräva väg i en för smal väggata med nästan obefintlig mäktighet på jordmånen. Det var ett helvete att inte kunna vända med grävmaskinen och flytta material. Vet inte vad skogssyrelsens anvisningar säger men skulle säga runt 10,5 meter för att kunna göra det snyggt o bra. 2x1,5 m motslänt, 2 x 1,5 m vägslänt lutn. 33% och 3,5 m vägbanan. Kommer inte vind o sol åt att torka ur vägen så påverkar det bärigheten därmed så finns det ingen anledning att snåla. Om man har längre bom bredare gata. Det bästa är väl att passa på vid avverkning. Då kan man spara plantor inom min 3 m från vägkant.


Självklart så kommer de platsspecifika förutsättningarna att påverka hur bred skogsgata som man behöver ta upp.

Runt 10 meter är säkert inte orimlig bredd i många fall, men jag reagerade på siffran 20 meter som något allmängiltigt behov.
Det verkar inte som att man högg upp bredare väggata än ca 15 meter när byvägen här rätades och asfaltsbelades i början av 70-talet - utifrån handlingar som jag har återfunnit vid efterforskningar.

Där jag håller till kan skogsbilvägar överlag byggas på flacka marker med god bärighet, så längsgående diken och motslänter är något som endast förekommer i undantagsfall. I de fall man behöver bygga upp en något högre vägbank så blir det snarare rasvinkel på dess slänter än 1:3.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Ja i grunden jordens förmåga till lastspridning. Vid brant släntlutning i sämre material finns risk för dålig bärighet. Tyngden på jorden i dikesslänt finns där för att med sitt jordtryck hålla tillbaka vägkroppen. Förutom dålig avvattning är detta en källa till bärighetsproblem i vägkanter på vägar byggda med det material som ofta finns på plats. Trycks/rallar diken igen pga. Branta slänter blir avvattning ofta ännu sämre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).