tor 26 maj 2022, 23:44#759060
Jag har också kört 3000 mil med min Toyota RAV4 laddhybrid och kan också passa på att ge lite feedback.
1) Om det är under -10 garder så går alltid bensinmotorn oavsett om jag laddat batteriet (jag bor där det kan vara så i veckor)
2) Värmepumpen är för klen vilket ger effekten att förklimatiseringen inte är tillfredsställande under vintern samt att jag alltid tvingar start av bensinmotorn genom att sätta den i hybridläge för att få varmt i bilen
3) Förklimatiseringen tar inte hand om att värma bensinmotorn, så jag gissar att det blir massor av kallstarter
4) Backspeglarna vibrerar, så jag undrar kur länge de sitter kvar
5) Bränslemätaren visar fel och skriker ”Tanka” med 12-14 liter kvar
6) När den går på el så har stapel på instrumenteringen som visar momentanförbrukningen helt fel skala
7) Sittdynan är för kort
Lite 90-talskänsla över instrumentpanel och grafik (Nintendo-stil)
Vissa av dessa problem är ju småsaker, men jag förväntar mig att man fixar sånt på en bil för en dryg halv miljon. Det finns också saker jag trivs med när det gäller bilen. Saker jag gillar är:
1) Räckvidden på el är som förväntat och längre än andra laddhybrider
2) Hygglig bränsleförbrukning
3) Bra att dra släp med
4) Åker ganska bra
5) Stort baksäte
Summa sumarum så sågar jag inte bilen, men Toyota måste verkligen kamma till sig med premium-känslan om jag ska välja dem igen. Just nu lutar det kraftigt åt något märke som ger mig som första ägare lite mer (att Toyota är driftsäkra efter 10 år är inget som jag har nytta av).