SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

17 inlägg 29638 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

Surabaron  
#758155 Ja, den förra modellen av Toyota camry från slutet av 1990 talet sägs ha varit en bra slitvarg medans dagens nya uppdaterade camry är betydligt sämre. Åkte taxi häromveckan i en ny Toyota camry hybrid där ägaren tyckte att den bullrar för mycket, är svajig / gungig i fjädrarna och att bensinförbrukningen på drygt 0,7 till 0,8 liter är på tok för hög för en modern bil av årsmodell-22. Den ska dra ca 0,5 liter per mil men det stämmer inte enligt taxichauffören som kört flera 1000 mil med den. Taxibilar körs ofta ca 10 - 15 000 mil per år, vissa ännu längre. Droskägarens nästa taxibil blir att byta tillbaka till Mercedes / Volvo igen men som sagt de äldre Toyota Camryna var bra bilar.

Isuzu bilar för hårt arbete
Avatar Fallback

Re: Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid

TheDog  
#759060 Jag har också kört 3000 mil med min Toyota RAV4 laddhybrid och kan också passa på att ge lite feedback.

1) Om det är under -10 garder så går alltid bensinmotorn oavsett om jag laddat batteriet (jag bor där det kan vara så i veckor)
2) Värmepumpen är för klen vilket ger effekten att förklimatiseringen inte är tillfredsställande under vintern samt att jag alltid tvingar start av bensinmotorn genom att sätta den i hybridläge för att få varmt i bilen
3) Förklimatiseringen tar inte hand om att värma bensinmotorn, så jag gissar att det blir massor av kallstarter
4) Backspeglarna vibrerar, så jag undrar kur länge de sitter kvar
5) Bränslemätaren visar fel och skriker ”Tanka” med 12-14 liter kvar
6) När den går på el så har stapel på instrumenteringen som visar momentanförbrukningen helt fel skala
7) Sittdynan är för kort
8) Lite 90-talskänsla över instrumentpanel och grafik (Nintendo-stil)

Vissa av dessa problem är ju småsaker, men jag förväntar mig att man fixar sånt på en bil för en dryg halv miljon. Det finns också saker jag trivs med när det gäller bilen. Saker jag gillar är:
1) Räckvidden på el är som förväntat och längre än andra laddhybrider
2) Hygglig bränsleförbrukning
3) Bra att dra släp med
4) Åker ganska bra
5) Stort baksäte

Summa sumarum så sågar jag inte bilen, men Toyota måste verkligen kamma till sig med premium-känslan om jag ska välja dem igen. Just nu lutar det kraftigt åt något märke som ger mig som första ägare lite mer (att Toyota är driftsäkra efter 10 år är inget som jag har nytta av).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).