tis 01 sep 2020, 12:20#664157
Min spaning.
Skogen ligger i Halland, min uppfattning är att rådjuren betar 4 á 5 säsonger så att plantan knappt växer något, någon cm per år (se bild). Sedan efter 5 säsonger blir stammen så pass grov att den inte är god att käka. Då sticker toppskottet iväg till den längd det borde vara 40-70 cm. Se bild. Här kan man ana att man skjuter fram slutavverkningen 3-5 år kontra oskadat.
Denna plantering är från 2015 och detta utseende är på i princip alla granplantor. Planterat cirka 2700/ha, SI G28/G30, marberett, tvååriga barrotsplantor.
Efter att ha läst en rapport från SLU om "skador" på gran var min sammanfattning då att ja, granen tappar i tillväxt men utifrån nuvarande regler blir det inte några direkt kvalitetsnedsättningar. Helt annat förhållande för tallen dock.
Vi har på samma hygge även planterat tall. Det vill man knappt visa på bild, min kanske något naiva förhoppning är att även den ska få så pass grov stam att älg/rådjur (här är älgen större bov?) inte vill beta den så att det blir något av de plantorna.
Ska man ha ned stammen är det som sagt hondjur man skall skjuta - vilket verkar ha gått många förbi speciellt när det gäller vildsvin. Generellt är också problemet ur viltförvaltningsperspektiv att för stor andel av avskjutningen läggs på handjur.