SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Jakt och Fiske

Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

95 inlägg 30172 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663528
Mangan skrev:
busholle skrev:
Skogsrolle skrev:Undrar vad det kan kosta att spruta med Trico (t.ex)?


ca 40 öre per planta och år.


Med jobb, eller bara medlet?



Bara medlet, har aldrig tänkt på att leja för det, delvis för att det är riskabelt vädermässigt.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Amatörhuggare 62  
#663531 Var nog snyttbaggegiftet som,smaka illa.
Och plantan är gödslad å förädlad nu.
Därför goare, mjällare å mjukare barr.
Sedan har ju många örter å annat godis.
Försvunnit i skogen. Å då är d plantan,
som återstår å sätta i sig.

Tall behöver stora arealer,så skador blir utbredda. För små hyggen och bara här å var. Så när någon Älg,går förbi.
Så blir d en,god lunch, å bara stammen kvar.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#663532 DDT förbjöds någon gång mitten av 70-talet. Angående fin granskog efter rådjursbetning så finns nyanser.
På en bättre bonitet från G26 och uppåt företrädesvis södra halvan av Sverige är det inget vidare att få ett rådjursangrepp på
framförallt täckrotsplantor. Plantan stympas. Gräs och på en del marker örnbräken kommer snabbt och pressar ner plantan som inte har en chans. Klarar den sej så blir det oftast ett antal toppar. Planteringen blir eftersatt och ojämn samtidigt som björkslyet gör sitt intåg.
Tallplanteringar täckrot spolieras helt vid betning första året. Halvmeterstora barrotsplantor är ju mer motståndskraftiga men inte så lätt att plantera. I mitt fall har jag sprutat alla planteringar med något medel sedan slutet av 80-talet när räven fick skabb och rådjurstammen exploderade. Så ja rådjuren är roten till det onda varför älgen har dåligt med mat.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Stavve  
#664157 Min spaning.

Skogen ligger i Halland, min uppfattning är att rådjuren betar 4 á 5 säsonger så att plantan knappt växer något, någon cm per år (se bild). Sedan efter 5 säsonger blir stammen så pass grov att den inte är god att käka. Då sticker toppskottet iväg till den längd det borde vara 40-70 cm. Se bild. Här kan man ana att man skjuter fram slutavverkningen 3-5 år kontra oskadat.

Bild


Denna plantering är från 2015 och detta utseende är på i princip alla granplantor. Planterat cirka 2700/ha, SI G28/G30, marberett, tvååriga barrotsplantor.

Efter att ha läst en rapport från SLU om "skador" på gran var min sammanfattning då att ja, granen tappar i tillväxt men utifrån nuvarande regler blir det inte några direkt kvalitetsnedsättningar. Helt annat förhållande för tallen dock.

Vi har på samma hygge även planterat tall. Det vill man knappt visa på bild, min kanske något naiva förhoppning är att även den ska få så pass grov stam att älg/rådjur (här är älgen större bov?) inte vill beta den så att det blir något av de plantorna.

Ska man ha ned stammen är det som sagt hondjur man skall skjuta - vilket verkar ha gått många förbi speciellt när det gäller vildsvin. Generellt är också problemet ur viltförvaltningsperspektiv att för stor andel av avskjutningen läggs på handjur.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

halvproffs  
#664169 Jag har nog mer problem med bockar än getter pga av den omfattande fejningen.
Trots att det finns massor av rönn och andra buskar så är det nästan enbart tallen som fejas och det så hårt att dom flesta dör.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Stavve  
#665840 Tog några bilder på tallarna, kan se grönt och fint ut på längre håll, men kommer man nära så ser man i princip bara flerstammiga, betesskadade tallar. "Rhododendron"-form som det har kallats.

Dessa torde tyvärr ta ännu mer stryk ekonomiskt än granen då det rimligen lär sätta ned kvaliteten på virket framgent.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Ekman  
#665875
halvproffs skrev:Jag har nog mer problem med bockar än getter pga av den omfattande fejningen.
Trots att det finns massor av rönn och andra buskar så är det nästan enbart tallen som fejas och det så hårt att dom flesta dör.


Fejningen sker ju dessutom ofta på träd som man tyckt ser bra ut och därför börjat kvista bort några grenvarv på eller gett lite utrymme. Får börja röja fram och kvista skadade stammar istället 😁

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Pierre Kjellin  
#666259 Tycker det är jättebra att Skogsforum tar upp rådjurets bidrag i betesproblematiken i skogen.
Noterar samtidigt att Torbjörn Johnsen lika lite som de allra flesta andra i skogsbranschen över huvudtaget inte berör en annan viktig beståndsdel i viltbetesproblmatiken:
De svenska skogarnas artsammansättning. Av data från den senaste Riksskogstaxeringen i Sverige framgår att 92% av virkesförrådet i Sverige består av tall, gran och björk, där nästan 80% är enbart gran+tall. De för viltet viktigaste trädarterna RASE (rönn, asp, sälg och ek) utgör bara 3,7% av hela Sveriges virkesförråd.
Det räcker alltså inte med att kraftigt skjuta ned viltstammarna. Så länge majoriteten av landets ungskogar röjs rent på allt löv kommer viltbetesproblematiken fortsätta. Röjningsstrategin "röj tidigt och hårt" är en starkt bidragande faktor till problematiken. Och så länge vi fortsätter att bara plantera gran och tall i södra halvan av Sverige bygger vi också in en brist på viktig föda för klövviltet.
Jag påstår inte att problemet är enkelt att lösa. Skogsindustrin har till att börja med för länge sen slagit undan fötterna för en vital virkesmarknad och kvalitetsproduktion, bl a genom att köpa upp och lägga ned mindre sågverk, dumpa priserna genom att importera löv osv.
Ett annat problem som bl a SLU-forskaren Annika Felton belyst i sin forskning är att tillgången på bärris (också viktig föda för bl a älg och rådjur) i skogarna minskar pga att de blir allt tätare och mörkare.
Pierre Kjellin (fd redaktör Skogsaktuellt)
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... kogen.html
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... na-ta.html
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... skare.html

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#666348
unpiero skrev:Tycker det är jättebra att Skogsforum tar upp rådjurets bidrag i betesproblematiken i skogen.
Noterar samtidigt att Torbjörn Johnsen lika lite som de allra flesta andra i skogsbranschen över huvudtaget inte berör en annan viktig beståndsdel i viltbetesproblmatiken:
De svenska skogarnas artsammansättning. Av data från den senaste Riksskogstaxeringen i Sverige framgår att 92% av virkesförrådet i Sverige består av tall, gran och björk, där nästan 80% är enbart gran+tall. De för viltet viktigaste trädarterna RASE (rönn, asp, sälg och ek) utgör bara 3,7% av hela Sveriges virkesförråd.
Det räcker alltså inte med att kraftigt skjuta ned viltstammarna. Så länge majoriteten av landets ungskogar röjs rent på allt löv kommer viltbetesproblematiken fortsätta. Röjningsstrategin "röj tidigt och hårt" är en starkt bidragande faktor till problematiken. Och så länge vi fortsätter att bara plantera gran och tall i södra halvan av Sverige bygger vi också in en brist på viktig föda för klövviltet.
Jag påstår inte att problemet är enkelt att lösa. Skogsindustrin har till att börja med för länge sen slagit undan fötterna för en vital virkesmarknad och kvalitetsproduktion, bl a genom att köpa upp och lägga ned mindre sågverk, dumpa priserna genom att importera löv osv.
Ett annat problem som bl a SLU-forskaren Annika Felton belyst i sin forskning är att tillgången på bärris (också viktig föda för bl a älg och rådjur) i skogarna minskar pga att de blir allt tätare och mörkare.
Pierre Kjellin (fd redaktör Skogsaktuellt)
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... kogen.html
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... na-ta.html
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... skare.html


Jag kan ju bara svara för egen del men ser helt klart ett samband mellan att mängden foder o varierande arter drar till sig vilt. Men hur jag sen väljer att förlägga betesplatserna verkar ju också bli avgörande för om jag ska få bete på Tallarna eller ej. Och om det nu även är som jag obs., att vi får aldrig några barkgnag på våra Tallar. Det är ju som oftast bara kvistbetat på Tallar med få toppbrott. Om det har att göra med den variation av övrigt bete vi har, det vet jag inte. Men främst tror jag att det är mängden som spelar störst roll hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Badbollen  
#673032
Pierre Kjellin skrev:Tycker det är jättebra att Skogsforum tar upp rådjurets bidrag i betesproblematiken i skogen.
Noterar samtidigt att Torbjörn Johnsen lika lite som de allra flesta andra i skogsbranschen över huvudtaget inte berör en annan viktig beståndsdel i viltbetesproblmatiken:
De svenska skogarnas artsammansättning. Av data från den senaste Riksskogstaxeringen i Sverige framgår att 92% av virkesförrådet i Sverige består av tall, gran och björk, där nästan 80% är enbart gran+tall. De för viltet viktigaste trädarterna RASE (rönn, asp, sälg och ek) utgör bara 3,7% av hela Sveriges virkesförråd.
Det räcker alltså inte med att kraftigt skjuta ned viltstammarna. Så länge majoriteten av landets ungskogar röjs rent på allt löv kommer viltbetesproblematiken fortsätta. Röjningsstrategin "röj tidigt och hårt" är en starkt bidragande faktor till problematiken. Och så länge vi fortsätter att bara plantera gran och tall i södra halvan av Sverige bygger vi också in en brist på viktig föda för klövviltet.
Jag påstår inte att problemet är enkelt att lösa. Skogsindustrin har till att börja med för länge sen slagit undan fötterna för en vital virkesmarknad och kvalitetsproduktion, bl a genom att köpa upp och lägga ned mindre sågverk, dumpa priserna genom att importera löv osv.
Ett annat problem som bl a SLU-forskaren Annika Felton belyst i sin forskning är att tillgången på bärris (också viktig föda för bl a älg och rådjur) i skogarna minskar pga att de blir allt tätare och mörkare.
Pierre Kjellin (fd redaktör Skogsaktuellt)
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... kogen.html
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... na-ta.html
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... skare.html


Verkligen intressant! Det du skriver överensstämmer väl med vad som står i Jägarförbundets nya handlingsplan för älgförvaltningen, i vilken det bland annat står: "I en foderkonkurrens mellan arterna är det kvalitetsbetarna som i första hand drabbas negativt. Forskningen pekar också på att vid en högre konkurrens med övrigt hjortvilt tvingas älgen i större utsträckning äta mer tall." (https://jagareforbundet.se/contentasset ... misdan.pdf)

Mer foder i skogen är den främsta lösningen för att motverka allvarliga betesskador på ungskog.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Badbollen  
#674027 Mums säger rådjuret? Jag antar att det är rådjur som ätit på granen. Bilden är inte tagen i år.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#674957 Har under det senaste året tyckt att jag sett mindre Rådjur än normalt, o hade inför årets jakt tänkt att jag INTE skulle skjuta något för att bygga upp stammen på nytt ( har haft en rel. hög avskjutning sett till våra markers storlek). Så idag på årets första spårsnö, gjorde jag en runda runt de marker som ligger i anslutning till huset, ca 6 ha. 18 in eller utspår som är gjorda de sista 12-15 timmarna, mest genomgångsspår ! Ett av dom var Råget med 1 kid, alla övriga ensamma o förmodligen vuxna djur. Så någonstans mellan kanske 5 - 9 djur gick här under natten. Har inte koll på vilka kön det är då jag inte jagat något än. Kanske dags ändå !

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Älgfoderodlare  
#675157 Summering av gårdagens Rådjurs obs. efter ca. 1 tim. o 45 min. i tornet vart 5 st. Råget med 2 kid ? ! Samt ett smaldjur o ett av okänt kön. Allt på ca. 2 ha. Är nog fler än vad jag trodde ! Nytt vak i em. o då åker nog något om tillfälle yppar sig. Vart tyvärr bara frånskotts läge på Geten med kiden.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Torbjörn Johnsen  
#702131 SLU släppte idag lite information från en avhandling inom området viltforskning. Den visar, precis sm vi skrivit om i den här tråden, att det inte bara är älgen som står för skadorna i ungskogen. Enligt Sabine Pfeffer, doktorand vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö, så gör betestrycket från mindre hjortdjur att älgen "tvingas upp" att äta mer tall än vad den t ex gjort om tillgången på bärris varit rikligare.

– Vi såg att andelen betesskador på tall var högre när tätheten av hjortdjur var hög, samtidigt som en hög täthet av enbart älgar inte alltid var relaterad till större mängd betesskador, säger Sabine Pfeffer.


Sammanfattningsvis visar avhandlingen att sambandet mellan hjortpopulationers täthet och betesskador i ungskogar kräver en förvaltning som inte enbart fokuserar på älg. Det är dessutom viktigt att ta hänsyn till tillgången på föda för att effektivt kunna minska skador.

– Det tyder på att hjortdjur och skogar bör förvaltas gemensamt och att förvaltningsåtgärder bör anpassas efter regionala och lokala förutsättningar, säger Sabine Pfeffer.


Läs hela pressmeddelandet här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

jannee  
#708024 Har nu börjar med att plantera (gran pluggplantor).
När jag idag återigen sate igång såg jag TVÅ rådjur som lämnade hygget - och ja de hade redan börjat knipsa topparna på de nysatta plantorna.
Vad göra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).