mån 25 nov 2024, 07:57#862891
Tor R skrev:Länderna på klimatmötet i Azerbajdzjan har kommit överens om ett mål på 300 miljarder dollar för att finansiera utsläppsminskningar och klimatanpassning i fattiga länder.
Kina räknar med att få pengar på grund av klimatskador, medan Indien rasar över att bidraget från de rika inte är större jämfört med de skador de förväntar sig att uppstå i Indien.
Kommentarer?
Både Indien och Kina är kärnvapennationer med rymdprogram, så det känns som om de borde kunna klara sig själva... Noll pengar dit får min röst.
Även Sydafrika var uppe på tapeten i tråden, även där ett land som inte borde få en krona. Landet regeras av ett parti som är genomkorrupt och suger ut befolkningen. Enligt vad jag läst men ej kan uttala mig om ifall det är sant eller inte så är de fattigaste fattigare nu än under apartheid... De har ju råd att köpa JAS och hade förr under annat styre även de ett kärnvapenprogram.... Så gärna noll kronor till Sydafrika.
Sydafrika är ett av världens mest ojämnställda länder mellan fattiga och rika, så de har nog mer akuta problem än klimatångest.
Finns nog stor risk med att klimatstöd precis som med nästan ALLT annat bistånd att det blir en källa till korruption. Sen har biståndet hjälp till med något mer än att bara få dessa länder att ha en explosiv befolkningsökning?
Jag tycker dock att riktigt fattiga länder ska få stöd på något sätt men då tänker jag länder som Malawi och sånt. Men hur mycket utsläpp som det påstås ändrar klimatet har de då?