fre 23 nov 2018, 00:48#535083
Hej
Nu har jag gått o blivit lite intresserad av detta. Har räknat lite på det o kommit fram till följande.
Vi gör av med ca 14000kWh/år har räknat på en anläggning som ska producera 13,2kW. Ska då betala ca 6344:-/kW
Sum 83746,00. Bor i Blekinge och har ett passande tak i sydost läge.
I dagsläget betalar vi snittpris ca 2400:-/månad för elen (inkl förbrukn, elcertifikat samt överföringsavgift). Ingen skyhög avgift, men.
Med detta solpaket, om jag bara på skoj räknar att jag lånar 100tsk med 3%ränta har jag en mån/kost på ca 1830:- på 5år, sen går jag mer eller mindre plus på min investering, och då har jag inte räknat med det investeringsstöd på 40% (brukar aldrig iofs räkna med subventioner, de kan snabbt ändras).
Jag har pratat med flera här hemma som har medel små till stora anläggningar och alla är nöjda och tycker deras anläggningar producerar det de förväntar dig. Ansöker man och får elcertifikat tilldelat sig kan det bli riktigt lönsamt. Ni som har:
1 Har ni sökt och fått investeringsstödet
2 Har ni ansökt om elcertifikat och hur gör man och är det lönt?
3 Anser ni era anläggningar håller måttet? Vad har ni för fabrikat
4 Vad får ni betalt när ni säljer?
5 Om ni skulle göra om investeringen (köpa idag) skulle ni satsat på en större anläggning? Jag har pratat med 2st som ångrar att de inte byggde mycket större.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem