tis 06 jun 2023, 13:08#802994
Intressant bild om arbetslöshet.
Tittar man på Sverige så är arbetslösheten extremt stor samtidigt som det råder brist på kompetens inom många yrken.
Tjeckien där jag verkar har låg arbetslöshet men inte lika illa med kompetens försörjning.
Jag läste även att Tjeckien har du 66% mindre risk att bli fattig samtidigt som man som nation är 50% mindre rikt än Sverige. Arbetslösheten är 4-5ggr högre i Sverige än i Tjeckien där jag vill säga att Sverige sticker ut med över 25% arbetslöshet hos ungdomar. Tjeckien ligger den siffran på ca 8%.
Vist skulle den Gröna industrin kunna ge Sverige fördelar men det skulle inte räta till de grundläggande samhälls problemen. Sverige befinnersig på ett sluttande plan och ärligt talat ser det inte bra ut oavsett Grön industri eller inte.
Jag vill inte ge mig in i Politiska diskussioner, för oavsett färg på partierna finns grundläggande strukturella fel som alla partier på ett eller annat sätt bidragit till.
Min analys är att precis i Grön omställning blir man radikal och ska försöka gå först utan omtanke på vad händer senare.
Det är inte att vara en bromskloss men lära oss av andra. Tjecken har gått från ett kommunism till ett liberalt samhälle på gott och ont. Jag är glad att få bidra till deras utveckling inom grön industri.
I Sverige är vi redan bäst och kan allt! Tror vi fast det är vårt om, men det kan vi Svenskar inte klara av att höra.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto