Sida 1 av 2

Valmet 890.3

Postat: ons 12 maj 2010, 21:12
av fredde87
En tråd för alla som älskar valmets storskotare... kör för tillfället en 890.3 med loadflex å ja säger bara vilken kapacitet...
Varje dag är som att vara i himmelen..... nu vill ja höra era uppfattningar om detta muskedunder

Re: Valmet 890.3

Postat: ons 12 maj 2010, 21:41
av fjunne
håller med, vilken otrolig kapacitet!!!!

Re: Valmet 890.3

Postat: tor 13 maj 2010, 20:21
av Valmet 890
Bra kapacitet, grym kran men lite stridsvagn över dom! Skulle behöva hända nånting på komfortsidan....

Re: Valmet 890.3

Postat: fre 14 maj 2010, 16:52
av ValmetLeNte
Kan kanske inte säga så mycket om 890n men kör en 830.3 och bara på den lilla maskinen märker man vilken stark kran osv. Finns inte mkt att klaga på enligt mig.

Re: Valmet 890.3

Postat: fre 14 maj 2010, 19:18
av dexter
närmaste 890:i ja kommer är 840.2 och den gilla ja, maskinelt. riktigt stark kran! den lyfte de mesta tyckte ja! vågar man då tänka på hur stark 890:ins kran är?

hur mycke lassar 890, med och utan loadflex? med "acceptabelt överlass"

Re: Valmet 890.3

Postat: fre 14 maj 2010, 19:25
av betula
20 ton, jämnstruket på vanligt rede med timmer (inkl. 2 tons överlass). Driftsäker, bra i dålig terräng och låg bränsleförbrukning. Sist men inte minst hög markfrigång.

Re: Valmet 890.3

Postat: lör 15 maj 2010, 10:55
av Valmet 890
dexter skrev:närmaste 890:i ja kommer är 840.2 och den gilla ja, maskinelt. riktigt stark kran! den lyfte de mesta tyckte ja! vågar man då tänka på hur stark 890:ins kran är?

hur mycke lassar 890, med och utan loadflex? med "acceptabelt överlass"


Vi försöker då att alltid lasta efter vågen och inte lasta över 18 ton, tror det sparar maskin i längden.
Har du tyngre timmer så är det inte mycket som tittar upp ovanför grinden, men har du dålig björk så är det inte alltid du får på 18 ton utan man kan få nöja sig med kanske 16, men det är ett ganska rejält vedlass ;)

Men 890n är som många säger väldigt driftsäker och bränslesnål, vi har lyckats köra den under 10l/tim men oftast på sommaren är den runt 11 och kanske 13 på vintern.
Vi har passerat 15000 tim nu med våran och de stora grejerna vi behövt byta är fördelningslåda, och så åkte vi på boggiras när centrumlagret runt drivaxeln ut i boggin gick då ramlade kulorna ner mellan dreven.... inte bra! Nog så tight för att kulorna ryms där mellan :P
Dom lagrena är det nog inte fel att byta i förebyggande när maskin börjar ha gått 8-10 000 timmar är billigt byta lagren jämfört med drev och allt.

I loadflexet har vi inte bytt nånting annat än några skiljestöttor.

Re: Valmet 890.3

Postat: sön 23 maj 2010, 13:41
av Ellingsson
En 890 med john deeres boggilådor,eller dom som tillverkar dom iaf,så skulle jag vilja ha runt om

Re: Valmet 890.3

Postat: mån 24 maj 2010, 19:20
av Valmet 890
Ellingsson skrev:En 890 med john deeres boggilådor,eller dom som tillverkar dom iaf,så skulle jag vilja ha runt om


Och så rottnes hyttdämpning på det det skulle vara nånting det :)

Re: Valmet 890.3

Postat: tis 25 maj 2010, 07:52
av Mickevalmet
Hej på er! Har en fråga till er, har en Valmet 862K där rotatorn har stökat en tid, igår slutade den att fungera (Roterar ej runt). Har tidigare varit att skoteren midjestyr istället för att rotera rotatorn. Är det någon som varit ute för samma problem.

Re: Valmet 890.3

Postat: ons 28 jul 2010, 23:01
av sebbe junior
kör en 890.2 som vi har köpt för en månad sen och än så länge lever den upp till förväntningarna och lite till :P

Re: Valmet 890.3

Postat: fre 13 aug 2010, 20:13
av Md Skog
Har bytt bort min 890,3 mot en Tigercat 1075! 😡

Re: Valmet 890.3

Postat: fre 13 aug 2010, 22:21
av GremoNiclas
Och det var inte...bra?

Re: Valmet 890.3

Postat: lör 14 aug 2010, 15:08
av Md Skog
För mycket krångel.. två midje renoveringar..två hjulnav..en högtryckspump till dieseln ..söndersprucken vagnsram listan kan göras lång och detta på 6000 timar lite för mycket tycker jag. Ska bli kul att prova Tigercaten! Någon som har erfarenhet om 1075an?

Re: Valmet 890.3

Postat: sön 22 aug 2010, 02:38
av grotförare
Md Skog skrev:För mycket krångel.. två midje renoveringar..två hjulnav..en högtryckspump till dieseln ..söndersprucken vagnsram listan kan göras lång och detta på 6000 timar lite för mycket tycker jag. Ska bli kul att prova Tigercaten! Någon som har erfarenhet om 1075an?



bara en fråga vist är du från borlänge trakterna?