Skotare

840 -95 transmissionsproblem

22 inlägg 3127 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#798755 Hej, jag har en gammal valmet [840 -95] som krånglar lite i driften. Funkar att köra om man smyger på pedalen, gasar man på tappar den fart och motorn varvar upp. Det är även svårt att få den att gå alls ibland när man går från neutral till växel. Någon som vet var " kuben" som styr transmission sitter?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: 840 -95 transmissionsproblem

AKKAMAAN  
#798771 Börja med att kolla upp matartrycket i hydrostaten, samt vad som händer med trycket när du varvar upp...
Sen finns det kanske en vartalsgivare mot svänghjulet som är med och "styr". Kolla upp att den fungerar på rätt sätt också vid olika varvtal. Vanligen så ger vartalsgivare en variabel pulserande spänning som bör vara linjär mot varvtalet...

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Fredi  
#799082
AKKAMAAN skrev:Börja med att kolla upp matartrycket i hydrostaten, samt vad som händer med trycket när du varvar upp...
Sen finns det kanske en vartalsgivare mot svänghjulet som är med och "styr". Kolla upp att den fungerar på rätt sätt också vid olika varvtal. Vanligen så ger vartalsgivare en variabel pulserande spänning som bör vara linjär mot varvtalet...


Börja med att kolla trycken som @AKKAMAAN skrev, knappast fel i kuben om den beter sig som du beskrev (kuben finns bak i hyttens högra hörn fastskruvad på golvet.) Vartalsgivaren finns rakt uppe på svänghjulskåpan, syns bra om du pumpar upp hytten. Tror knappast felet är i den heller. Kan vara hydrostatmotorns PCOR som släpper för tidigt, då försvinner trycket och dieseln bara varvar mer. Inte helt lätt att kolla att alla tryck är rätt på dessa, finns flere olika tryck som bör vara rätt för att det skall fungera korrekt.

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

machonisti  
#799242 Har du bytt alla filter?

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#799528 Efter en del felsökning kom jag fram till att gasgivaren var kass. Nu är den bytt och jag väntar på att en kille ska komma ut nästa vecka och läsa in en ny gaskurva i kuben. Hoppas att det löser problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Felixmax  
#839610 Hej!

Har liknande problem med min Valmet 840, löste du problemet och vad var det för fel?

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#839613 Hej, det var elmagneten på transmissionspumpen som var kass.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Felixmax  
#839625 Ok, Får kolla den på min!

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#839631 Det sitter typ som ett vred på undersidan av ventilen där du kan aktivera den manuellt. Som en nödkörningsfunktion. Var bara försiktig så du inte kör över dig själv. Bifogar bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#839632
1712602793_1000001046.jpg
1712602793_1000001046.jpg
1712602777_1000001045.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Felixmax  
#839649 Ok! Ska kolla på det ikväll och se om jag kan lokalisera den!

Men att köra den manuellt är bara för att se om den fungerar eller ?

Har kosta på maskin en hel del med hydrostatmotor renovering och kabelstams byte så måste hitta en lösning nu 🤯

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#839654 När du aktiverar ventilen med vredet gör du det som elmagneten ska göra. Funkar det att köra hydrostaten med vredet så är ju felet troligtvis något elektriskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Felixmax  
#839664 Tack, då har jag lite bättre koll!

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Felixmax  
#840010 Är det rätt elmagnet som jag har på bilden ?

Är det bara byta ut och pröva ?

/Henrik

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Rippinkitten  
#840026 På bilden har du hydrostatmotorn. Det sitter en likadan ventil på hydrostpumpen. Den sitter på gaveln ner mot svänghjulet på dieselmotorn och det var den ventilen som var kass på min. Ventilens funktion är att vinkla ut pumpen så att flödet ökar. Ju mer du trycker ner körpedalen desto mer ström läggs ut till ventilen. När jag testat att ventilen funkat mekaniskt genom att vrida på det runda vredet och maskinen flyttade sig så mätte jag om jag hade ström fram som ökade ju mer jag tryckte ner körpedalen. Sedan mätte jag motståndet i magneten. Fick ett oändligt värde och ingen summerton genom magneten. Slutsats lindningen i magnetet är bruten.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar