Skotare

Hydraulikproblem Valmet 860

31 inlägg 3025 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#848017 Hei igjen.
Min Valmet er som den øverste bildet. Altså blir det VOAC F150, som skiltet viser.
$matches[2]


Problemet nå er at jeg har skiftet o-ringer fire ganger (jævlig mye jobb 🤐 ), så nå får vi se om det er noe annet.

Jeg undres fortsatt over at trycket er så høgt ut fra pumpen når jeg har justert ned både makstryck og standby-tryck på oljepumpen med en runde moturs. Da skulle jo trycket gå ned?

Her et oversiktsbilde:
1719334044_img_20240625_143422980_hdr.jpg


Midt i dette bildet er en ventil. Er det en reduksjonsventil?
1719334058_img_20240625_143352940_hdr.jpg


Venter spent på kommentarer 🤩

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#848019 PS: Jeg har brukt originale o-ringer og slått ihop ventilene så godt jeg kunne. Har til og med prøvd med en kraftig rem rundt hele ventilpacketet, men til ingen nytte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#848052
OleTHofstad skrev:Hei igjen.
Min Valmet er som den øverste bildet. Altså blir det VOAC F150, som skiltet viser.

Parker F150CP om man ska vara korrekt. Att det är en Parker ventil vilket verifierar att maskinen är från 1996 eller senare.
Men det är förbryllande att F150 ventilen har förstyrventiler liknande dem på HV09.
Det finns ingen specific dokumentation för Parker F150 men i dokumentationen för Parker F130 (LÄNK till PDF) nämns flöden för F150. Dock är den dokumentatione tryck 2011. Det är möjligt att denna F150 du har använde HV09 förstyrventil design
Som du ser har F130 helt andra förstyrventiler så en senare version av F150 kan då vara byggd på F130 konceptet.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


Jag tycker du ska kontakta Komatsu (tidigare Valmet) för att få fram mera detaljerad info om din "F150 CP" ventil.
Om du kontakar Parker i Borås Sverige med bild på typskylten (med tydliga kod-siffror) så kanske också de kan ge dig mera info

I F130 broschyren hittar jag gaveln med tryckreduceringsventilen och filtret
Om tryckreduceringsventilen hänger så finns det en säkerhets tryckbegränsningsventil innanför som ska hålla trycket nere
Om du kan identifiera din F150 gavel att likna F130 gaveln på min bild då har du tryckreduceringsventilen inuti gaveln
1719345120_gavel_f130.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#848059 Takk for god info 😀
Og så lurer jeg fortsatt på hvorfor trykket ikke går ned i hele systemet når jeg reduserer trykket ut fra hydraulpumpen 🌲 🛠️

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#848063 Vet inte vad du menar med "hela systemet"(??). Det finns 2 st ackumulatorer för bromssystemet som kan bibehålla tryck efter att du sänkt pumptrycket
Vart mäter du pumptrycket?

Enligt ditt hydraulschema så har du ett Lastkännande hydraulsystem. Pumptrycket ska vara nånstans cirka 25 bar med maskinen igång men utan att man rör någon hydraulfunktion. Detta lågtryck kallas för stand-by tryck (tryck medan pumpen väntar på "order" från kranreglagen). När man t ex kör kranen så är det kranfunktionens lasttryck som bestämmer pumptrycket. Om lasttrycket i hydraulcylindern är 100 bar så blir pumptrycket 100 bar + 25 bar = 125 bar.

Jag vet inte vart du skruvat för att ställa ner pumptrycket dvs max pumptryck? Eller är det så att du kanske skruva på inställningen för stand-by trycket (den mindre ventilen på tryckkompensatorn)? I så fall om du sänkt det till 10 bar så blir pumptrycket i exemplet ovan 100 bar + 10 bar = 110 bar. Detta kommer då att försämra krankörningen och reaktionen på kranen. Om stand-by trycket blir nära noll så kommer kranen inte att röra på sig.
Om du skruvat på den större ventilen på tryckkompensatorn och sänkt det trycket så kommer inte kranen att orka som den ska.
När dessa två ventiler på tryckkompensatorn är korrekt inställda så ska de inte skruvas på.
Ta och post några bilder på hydraulpumpen för arbetshydrauliken.
Har du använt tryckmätare?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#848079 Ok. Det var jo informativt.
Jeg tenkte at om jeg stiller ned tryckventilene på pumpen, i henhold til manualen, så blir det generelt mindre tryck og jeg unngår at o-ringene blåser ut på ventilpacketet.
1719392565_img_20240626_104952019.jpg

1719392546_img_20240619_153411452_hdr.jpg

1719392546_img_20240619_153411452_hdr.jpg


Problemet er at jeg står fast i skogen og kommer ingen veg på grunn av utblåsningene ved packetet, så jeg tenkte at en tillfällig tryckreduksjon i alle fall vill gjøre det mulig å kjøre fram maskinen.

Men oavsett så skal jeg se nærmere på gavelen om tryckreduksjonsventilen har hängt seg. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

Fredi  
#848225 Tätningarna som läcker på maskinen bör ha endast förstyrningstryck . Koppla in mätare på ventilen på passligt ställe och mät detta tryck . Som @AKKAMAAN skrev så har du troligtvis felet i ventil paketets tryck reducering. Har du högt pumptryck konstant då du startar är det möjligt att bromsventilens laddkrets bråkar och begär laddtryck hela tiden. Vanligt fel på dessa Safim bromsventiler och ofta krångliga att få att fungera bra då de blir gamla. Även orbitrolen till styrningen kan få fnatt och begär tryck från pumpen konstant.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#848716 "Tätningarna som läcker på maskinen bör ha endast förstyrningstryck"
Bare lurer på hva ordet "förstyrningstryck" betyr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#848742 Förstyrningstrycket ligger på ca 25-30 bar
Om tryckreduceringsventilen är felande så kan den föra in ett högre pumptryck, "50-200 bar" i förstyrnings (pilotservo) systemet

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#848752 Ja, da forstår jeg 🙂 . Og dette hender da uavhengig av om jeg reduserer trycket på pumpen (ref de to ventilene nederst på bilde).

1719931934_img_20240619_153411452_hdr.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#848803
OleTHofstad skrev:Ja, da forstår jeg 🙂 . Og dette hender da uavhengig av om jeg reduserer trycket på pumpen

JA!
Förutsatt att det tryck är större än avsett förstyrningstryck. Ställer du ner pumptrycket till 25-30 bar så borde det inte läcka om tätningarna fungerar som de ska

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#849108 INGET TRYCK
Da har jeg satt ihop ventilpacketet, og fylt opp tanken. Den ble jo tom ved lekkasjen.
Men så er det inget trykk, verken i hydraulpumpen eller i hydrostatpumpen.
I hydrostatpumpen er det åt minstone sirkulasjon, men ingen sirkulasjon i oljepumpen. Har åpnet luftepluggen på pumpen, men hjelper ikke.
Er det noe jeg oversett her?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

Åke Nilsson  
#849128 Måste vara nå luft i systemet. bytt slangar mellan pump o åkmotor men har bara varit att starta o köra..

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

AKKAMAAN  
#849243
Men så er det inget trykk, verken i hydraulpumpen eller i hydrostatpumpen.

Angående hydrostatpumpen så har den en inbyggd servopump för matartryck, som tar sin olja inifrån hydrostatpumpens hus. Om huset blev tomt när olja tog slut så måste huset fyllas med olja genom en plugg. Annars kan inte hydrostaten aktiveras med hjälp av servot.

Angående pumpen för arbetshydrauliken så undrar jag om du har stand-by tryck (ca 30 bar)?
Om du inte har något stand-by tryck så måste det vara avbrott i tillförseln av olja från tanken. Du kanska har en kran på sugledning, manuell (eller med elventil, men det är knappast troligt) som du glömt att vrida på
Om du har stand-by tryck så har de nog kommit ett skräp i den lilla ("0.8" mm diameter) strypningen för kontrollflödet som gör att pumpen kan växla från sand+by tryck till arbetstryck

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem Valmet 860

OleTHofstad  
#849257 Fint. Da ser jeg på hydrostatpumpens hus i morgen. Må finne rett plugg. Åpnet tryckreguleringspluggen, men det vel ikke riktig sted å fylle på.
Ingen tryck alls på arbeidshydrauliken. Skal se nærmere på den også. Det virker som det kommer olje inn på packetet, men inte från.
Angående det upprinnelige felet, så har jeg en mistanke om en kortslutning på ventilens el-kontakt. Se bilde. Ledningen til ventil B1 var smeltet. og sprutleckasjen kom mellom B1 og B2. Vi får se. Har i alle fall reparert. 😀
1720376150_img_20240703_140345339_hdr.jpg

   TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).