Skotare

Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

24 inlägg 3204 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja i fördelningslåda ösa 250

KJELLEMANNEN  
#837304 Hej. Då har ja haft isär fördelningslåda å renoverat h/l cylinder det gick fint med låda kvar på plats. Rev även kåpan av åkmotor å bytte packbox och oring. Ha satt ihop å fått provkört . Har väl iaf kört 1 km med den idag å ingen hydraulolja I fördelningslåda. Utan nivån är som den ska.
Så nu får vi hoppas de går så man får köra lite vindfällen 😁 Tack för all info.

TS
Rottne skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Kloght  
#863037 Hej, jag står troligt med samma problem. fått hem nya oringar till kolven i fördelningslådan.
några tips innan jag börjar riva?

gick det bra att bara plocka ut kolven utan att öppna lådan något mer?

mvh
Erik

Användarvisningsbild

KJELLEMANNEN  
#863054 Hej. Det gick fint att renovera på plats . Tyngst å värst är hydraulmotorn. Sen är de bara å skruva. Lär bort med hela locket på lådan för å komma åt cylindern.
Men i slutändan va mitt problem tätning i scania kopplingen trots allt . Då jag har hydraulisk inkoppling av den. Mvh Kjell-Erik

TS

AKKAMAAN  
KJELLEMANNEN skrev:Men i slutändan va mitt problem tätning i scania kopplingen trots allt

Men Scania kopplingen läckte väl inte in i fördelningsväxellådan!? Den sitter ju bakom på utgående axel i midjetrumpeten.

Att lyfta ur hydrostatmotorn går bra om man har boggi på framdelen (8-hjuling) då hytten går att tippa längre än när man har enkelaxel med stora hjul. Tar man bort höger hjulet så går hytten att tippa mera.
Men sen är det ju lättare att komma åt att skruva på fördelningsväxellådan om man har enkelaxel..

Användarvisningsbild

KJELLEMANNEN  
#863057 Den sitter på utgående axel på lådan packboxen som sitter där tätar inifrån lådan. Men håller inte tryck från vagnsdelen blev min teori. Det fortsatte nämligen å fylla olja från hydrauliken i fördelningslådan.ja koppla om så det blev luft till kopplingen 6 bar. Då hördes läckaget i kopplingen. Då dela jag maskin. Å kontrollera tätning. Den va väldigt hård så den följde inte med i kopplingen. Vilket gjorde det blev läckage in mot låda efter utgående axel. Bytte tätning i vagnsdelen och problemet har ej kommit tillbaka..

TS

AKKAMAAN  
KJELLEMANNEN skrev:Den sitter på utgående axel på lådan packboxen som sitter där tätar inifrån lådan. Men håller inte tryck från vagnsdelen blev min teori. Det fortsatte nämligen å fylla olja från hydrauliken i fördelningslådan.ja koppla om så det blev luft till kopplingen 6 bar. Då hördes läckaget i kopplingen. Då dela jag maskin. Å kontrollera tätning. Den va väldigt hård så den följde inte med i kopplingen. Vilket gjorde det blev läckage in mot låda efter utgående axel. Bytte tätning i vagnsdelen och problemet har ej kommit tillbaka..

Japp, det blev med tiden allmänt problem med läckande Scaniakopplingar. Många byggde om till pneumatisk manövrering, vilket också var original när den satt som koppling till diffspärren på Scanias lastbilar. Det flesta ÖSA 250 maskiner var inte utrustade med tryckluft och kompressor bort sett från de som hade förarstol med tryckluftsfjädring. Men då var det med en lite 24V membrankompressor Finns även med en liten kompressorkolv på 6-7 mm diameter, som inte lämpade för detta. Speciellt inte om det ständigt finns ett litet läckage i Scaniakopplingen, då kör membrankompressorn "ihjäl sig".
Jag har dock ganska svårt att se hur en läckande Scania koppling kan trycka in hydraulolja i fördelningsväxellåda via packboxen. När olja kryper förbi den läckande tätningen i Scaniakopplingen så blir den olja trycklös.
1732651398_scania_koppling.jpeg

Användarvisningsbild

KJELLEMANNEN  
#863068 Ja jag har ju haft samma teori. Att de inte skulle kommit därifrån. Men på nåt vänster måste de gjort de. För efter det bytet så försvinner inte oljan i hydraultanken. Samt inge mer olja i växellådan. Men nu har ja iaf renoverat både H/L samt scaniakoppling så nu ska det gå .Min 250 sitter det en riktig kompressor på motorn så har haft fundering på att koppla bort hydraulik å köra luftdrivet via en reducering.

TS
Användarvisningsbild

Kloght  
#863083 Låter ända görbart att packa om h/l kolven. drömmen hade vart om de gick utan att dela hela lådan.
men trodde inte själv att det skulle gå o få med skiftgaffel ut etc.

har en 8hjuling, tack för tipsen om att tippa hytten extra. får nog bli ett vår/sommar jobb om inte problemet blir för stort i vinter.
hoppas på att slippa scania kopplingen, men luft kanske skulle vart en vettig ombyggnation.

Erik

Användarvisningsbild

KJELLEMANNEN  
#863084 Ja de va inga problem att göra det på plats. Bara en massa skruva. 😁. Lycka till.👍

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).