tis 26 nov 2024, 21:13#863066
KJELLEMANNEN skrev:Den sitter på utgående axel på lådan packboxen som sitter där tätar inifrån lådan. Men håller inte tryck från vagnsdelen blev min teori. Det fortsatte nämligen å fylla olja från hydrauliken i fördelningslådan.ja koppla om så det blev luft till kopplingen 6 bar. Då hördes läckaget i kopplingen. Då dela jag maskin. Å kontrollera tätning. Den va väldigt hård så den följde inte med i kopplingen. Vilket gjorde det blev läckage in mot låda efter utgående axel. Bytte tätning i vagnsdelen och problemet har ej kommit tillbaka..
Japp, det blev med tiden allmänt problem med läckande Scaniakopplingar. Många byggde om till pneumatisk manövrering, vilket också var original när den satt som koppling till diffspärren på Scanias lastbilar. Det flesta ÖSA 250 maskiner var inte utrustade med tryckluft och kompressor bort sett från de som hade förarstol med tryckluftsfjädring. Men då var det med en lite 24V membrankompressor Finns även med en liten kompressorkolv på 6-7 mm diameter, som inte lämpade för detta. Speciellt inte om det ständigt finns ett litet läckage i Scaniakopplingen, då kör membrankompressorn "ihjäl sig".
Jag har dock ganska svårt att se hur en läckande Scania koppling kan trycka in hydraulolja i fördelningsväxellåda via packboxen. När olja kryper förbi den läckande tätningen i Scaniakopplingen så blir den olja trycklös.
1732651398_scania_koppling.jpeg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A