sön 07 apr 2024, 10:10#839488
Ja har ju ochså tyckt att de varit roligt å skruva.
Dom flesta jobb ja haft genom åren har innefattat stor del skruvande å meckande me el.
Nu är ja rätt less på de men de beror nog främst på att kroppen börjar streta emot.
Går de å ha de på en arbetsbänk är ja nöjd.
De är absolut så att nyare maskiner går sönder oftare än dom gammla.
Dels beroende på mycke elektronik å mer avancerade grejor.
Ochså beroende på att nyare maskiner är avsevärt effektivare.
Starkare kranar å bättre sprutt i aggregaten. Till stor del på grund av vassare hydraulik.
Ja har haft 2 ösa 250 skotare.
En 1983 å en av dom sista som va en fmg 1991 vill ja minnas.
83an hadde nog gått över 40tusen timmar å va helt utsliten i mekaniken men de va inte mycke krångel eller pengar som ja la på den.
Men de är klart att sitta hela dagar å köra i en sån finns ju inte på kartan.
Den bästa skotare ja haft var en Valmet 840.2 2002.
Effektiv maskin med väldigt lite krångel för timmarna, 30300 timmar när ja sålde den.
Jämförelsevis me den skotare ja har nu. En komatsu 845 2014 som passerat 17tusen timmar nyss så har dom andra gammla maskinerna inte krånglat en bråkdel så mycke tillsammans som 845an.
När de gäller skördare så är vi inne på den andra skördaren som vi köpt nytt.
Det händer en del där ochså men vi har service avtal på både skördaren å skotaren.
En bra kontakt me servicelämnaren är helt avgörande för att få litet stillestånd.
Reparationskostnaden är inte den största kostnaden.
De är stilleståndet och att köra tillbaka dom tappade timmarna som ställer till de.
Förebyggande å planerat underhåll är de som skapar förutsättning för en vettig ekonomi.
Angående maskinfabrikat så är min uppfattning att Johndere å ponse ligger högt i tillförlitlighet.
Själva kör vi komatsu å de beror på att vi gillar konceptet och att vi har en mycke bra servicelämnare.
Rottne kommer långt ner på listan.
Vi har alldrig haft Rottne men grabben har kört flera Rottne maskiner i ett antal år.