Skotare

Timberjack 810 eller rottne f9

22 inlägg 3313 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Re: Timberjack 810 eller rottne f9

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839467 Även nyare maskiner går sönder. Särskilt om de är gröna. Besvikelsen blir större än om en gammal häck strular lite. Det gäller att vara mentalt förberedd och inte ta för givet att allt ska fungera jämt.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mathiasj skrev:Nej det är klart att man inte kan åka runt i något gammalt ruckel hur länge som helst, men känns som att det kan vara ett bra sätt att komma igång med en lite äldre maskin. Är det inget som det blir några timmar med ute så gör det inget om den står. Blir lite annat om man köper en ny/nyare maskin med få timmar och sen står man utan körning😊 är roligare att byta upp sig än åt andra hållet😅

Är väl tråkigt om du blir stående med en massa virke liggande?

Användarvisningsbild

Mathiasj  
#839485 Tycker det är ganska roligt att skruva, saker kan ju krångla nya som gamla. Känns generellt som att desto nyare maskiner som byggs desto sämre kvalite börjar det bli inom andra branscher, jordbruk entreprenad tex. Hur är den delen för skogsmaskiner? Mycket nya funktioner som måste få plats så då tar man lite genvägar som tillverkare är vad jag har sett. Hur står sig jd mot rottne om man ska gå tillbaka lite till vad jag var ute efter från början? Rottne känns som välbyggda rejäla grejer? Men kan ha fel, ni som kört båda. Vad tycker ni?

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#839486 Vissa är nog lite för negativa beträffande gamla maskiner. Själv köpte jag för bra många år sen en minibrunett 678 som var 15 år gammal. Körde med den i 21 år som gårdsmaskin och i vedproduktionen. Fick 10000 kr mer när jag sålde den än det jag betalade. Absolut inget överdrivet krångel med den utan den gick mest som den skulle.

Tralsmo  
#839488 Ja har ju ochså tyckt att de varit roligt å skruva.
Dom flesta jobb ja haft genom åren har innefattat stor del skruvande å meckande me el.

Nu är ja rätt less på de men de beror nog främst på att kroppen börjar streta emot.
Går de å ha de på en arbetsbänk är ja nöjd.

De är absolut så att nyare maskiner går sönder oftare än dom gammla.
Dels beroende på mycke elektronik å mer avancerade grejor.
Ochså beroende på att nyare maskiner är avsevärt effektivare.
Starkare kranar å bättre sprutt i aggregaten. Till stor del på grund av vassare hydraulik.

Ja har haft 2 ösa 250 skotare.
En 1983 å en av dom sista som va en fmg 1991 vill ja minnas.
83an hadde nog gått över 40tusen timmar å va helt utsliten i mekaniken men de va inte mycke krångel eller pengar som ja la på den.
Men de är klart att sitta hela dagar å köra i en sån finns ju inte på kartan.

Den bästa skotare ja haft var en Valmet 840.2 2002.
Effektiv maskin med väldigt lite krångel för timmarna, 30300 timmar när ja sålde den.
Jämförelsevis me den skotare ja har nu. En komatsu 845 2014 som passerat 17tusen timmar nyss så har dom andra gammla maskinerna inte krånglat en bråkdel så mycke tillsammans som 845an.

När de gäller skördare så är vi inne på den andra skördaren som vi köpt nytt.
Det händer en del där ochså men vi har service avtal på både skördaren å skotaren.
En bra kontakt me servicelämnaren är helt avgörande för att få litet stillestånd.
Reparationskostnaden är inte den största kostnaden.
De är stilleståndet och att köra tillbaka dom tappade timmarna som ställer till de.
Förebyggande å planerat underhåll är de som skapar förutsättning för en vettig ekonomi.

Angående maskinfabrikat så är min uppfattning att Johndere å ponse ligger högt i tillförlitlighet.
Själva kör vi komatsu å de beror på att vi gillar konceptet och att vi har en mycke bra servicelämnare.

Rottne kommer långt ner på listan.
Vi har alldrig haft Rottne men grabben har kört flera Rottne maskiner i ett antal år.

Användarvisningsbild

Mathiasj  
#839489 Tack för bra svar! Något liknande din Valmet 02 i årsmodell som jag har tänkt, jag har inte bråttom att köpa maskin så värt att leta lite. Intressant detdär med rottne🤔 vi kör jd i våra övriga jordbruksmaskiner och är nöjda med dom! Därav att vi har kollat på Timberjack/tidiga jd maskiner. Rottne har legat betydligt lägre i pris för timmar så därav att det kunde varit alternativ+🇸🇪

TS

Cat554  
#839490 Ett moment jeg syntes jeg har lykkes med: Kjøp inte maskin for alle dom pengar du kan avse. Med en billigare maskin og ekonomisk og mentalt förberedd på underhåll og reparasjon får du etter en tid en tillförlitlig maskin som du känner. Min første var em Mini 678 som var klar för skroten. En sommer og 3x kjøpsprisen senere var den klar for ny innsats og gikk i 11 år uten mye strul. (Og fikk tilbake drygt hälften av pengene). Cat554'an har gått bra, men som Tralsmo påpeker har den fått förebyggande underhåll. Har nå kjørt 3 vinter med en gammal Cat 570 skördare. Det förebyggande pågår enda, men den skal bli bra, og er billig selvom jeg koster på innkjøpsprisen en gang til, og vel så det.
Maskinene går stort sett til eget bruk og litt i närleken, og jeg kan skruva dom själv, skal beaktas.
Men få för all del kranen på vagnen på skotarn, uansett färg! OH

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).