Igår, 13:06#869511
Genomgången var helt OK Bjänndal, det negativa omdömena om mig var felaktiga som vanligt från alla människor som känner sig hotade av att de "kanske" gör fel, jag har fortfarande inte orkat kasta några verkliga pärlor till svinen, men efter din sammanfattning så kännns det som att jag kan gå vidare med en beskrivning av MITT sätt att se på skogsbruk.
Och du kan säkert frångå dina principer och kommentera min syn på ett naturnära NYTT skogsbruk, där tillväxten blir betydligt bättre på sikt, allting har ju en inkörningsperiod, och det gäller särskilt när man går över från en exploaterande dödsspiral (hur kan du förneka det, när tillväxten gått ner 20-30 miljoner kubik, och ännu mer om man tittar på prognoserna som vi fått 1980-90 och 2000, då har man missat med över 40 miljoner och du gör dig bara till åtlöje och ställer in dig i gruppen Bagdad Bobbare om du inte erkänner detta)
Nåväl: "Mitt skogssbruk" är ju väldigt mycket som du sa, Wallmans skogsbruk, jag kallar det naturnära för att det blivit hela världens benämning, ordet blädning har en förmåga att förvirra, mycket pga historieförfalskningarna och missbruken av metoden från industrin, du kan titta på bilderna här ovan så förstår du lite bättre.
Grunden för mig som för de flesta som äger skog är "bästa tillväxt" och då kan vi inte ta bort de träd som växer bäst, alltså stora höga träd där varje årsring ökar volymen enormt mycket, men det betyder INTE att vi inte ska avverka de stora träden, vi ska bara vara väldigt försiktiga med avverkningen av dessa guldklimpar i vår skog, jag talade mycket med Knut Sturm om just det där med dominanter, och han har ju högsta träden i Europa i sin skog bara efter 35 år har han satt rekorden för Bok och EK med höjder över 50 meter.
Att se ett träd på 40 meter med 70-80 cm i brösthöjd, ha ett träd bredvid som är nästan lika högt men bara har en bröstdiameter på 45 cm ger många tankar som bekräftar betydelsen av dominanter i din skog, så var försiktig med avverkningar av just de största träden, ta istället den som är 45 cm om du behöver ge plats för nya träd.
Med det sagt så ska vi göra allt för skogens föryngring, se här två tankar i huvet är det minsta du ska ha när du knallar runt och märker ut vilka träd som ska skördas.
I blädningstjafset så är det ofta lika andefattigt som kalhyggesbruket, vi talar om tio olika blädningsmetoder då det bara egentligen finns EN.
Och det är de framtida avverkningarna som kräver denna enda, att beståndsvård och föryngringshuggning flyter ihop utan några gränser.
Så fort du börjar tala om luck, plock, trakt, gruppvis, dimension, timmer, stamvis, kant och massor av namn som alla kan bedrivas på ett jävligt dåligt vis, ja då går du bort dig, du måste tänka själv, det finns inte ett bestånd som inte har olika förutsättningar, här kan man tala om sunt förnuft.
Den färdiga ÄKTA blädskogen , för vi kan tala om blädning om ni INTE hakar upp er på nån löjlig modell.
Den färdiga blädningsskogen ska stam och gruppvis ha en omväxling av trädslag, åldrar, höjd och grovlek.
Här utnyttjas solljuset på alla nivåer av trädens grönmassa, (inte som plantagets tre fyra varv grönmassa rakt uppifrån, av idiotiskt uppställda träd) och i blädskogen är alla utrymmen från topp till mark utnyttjade, det är MYCKET viktigt att de yngre träden inte släpps fram till fri utveckling, halvskugga ska vara deras plats 15-20 år, det kvistrensar och förbättrar samarbeten med mykorrhizan rotsystemet blir enormt stabilt och det visar ju sig när du har träd som är 35 meter höga (bredvid högre träd) men ändå bara är 35 cm i brösthöjd, hel jävla underbara träd att göra till kvalitetsvirke, jag hyvlade sånt virke till ytterpanel enfas och fick tredubbelt betalt mot normal skitpanel med 15 årsringar i, det lönar sig en då, att slippa byta panel vart 15 år.
Den idealiska blädningsskogen har inga avbrott i tillväxten, när ett avverkas släpper du på produktionen från ett annat som får mer ljus.
Sen ska alla veta att ju fler olika trädarter, med olika behov (mycket eller lite ljus tex) som du har i en skog ju bättre ekosystem och därmed tillväxt får du.
Och tänk vad roligt att gå ut i sin skog och veta att den mår bra och att skaffa sig favoriter som man aldrig kommer att ta ner, är något som kommer av sig själv, och nu ska jag göra Sebastian Kirpuu glad, efter allt snack om maximal produktion, du kommer att bli så kompis med din skog att många bestånd lämnar du helt för dom är så jävla vackra och hackspettar och andra djur övertygar dig lätt att det här "kaaan du väl lämna,,,snälla".