mån 20 jan 2025, 09:58#868273
Blädningsbruk är som att cykla, vägarna du följer har naturen dragit, de har 500 miljoner år av kunskap om hur du ska göra.
Det gör inte så mycket om du gör fel heller, det viktiga är att ALLTID hålla ett högt virkesförråd, och att anpassa målet till förutsättningarna för vad marken kan ge, och inte gå under det,
Givetvis är det lättare att bläda där marken är bra, ett riktmärke för minsta virkesförråd kan vara tex 50% av boniteten alltså, 100 kubik på 2 och 500 på bonitet 10.
Sen har vi ju ett digert arbete att komma upp till dessa volymer de första 50 åren, men det får ju kompromissas under den tiden.
Om vi tittar på Lybeck som nu i snart 40 år bedrivit blädning med stor framgång så har de ju redan nått det målet och 500 kubik, med de högsta träden över 50 meter vilket för 40 år sen ansågs omöjligt att nå.
Men det omöjliga är alltid någon med andra intressen som berättar för de okunniga, här i Sverige är ju Jägmästarna de okunniga, och det gör ju allt lite mer svårt att förändra.
Det är därför jag alltid säger att ni ska tänka själv, visst förstår jag att det kan vara nervöst att ändra på rutiner som pågått i en mansålder, men nu har vi ju många starka människor som visat vägen, och trots spott och spe följt sin övertygelse, och jag kan inte nog tacka dom för att vi äntligen börjar förstå att kalhygge skövlar ekosystemet, som är det viktigaste för att människan ska överleva, nää det är ingen överdrift, att överleva, betyder inte att överleva, det betyder att ha ett bra liv, och kunna ge sina efterkommande detsamma, den som säger att vi varit på rätt väg med naturen i 70 år ska fan ha en snyting, och veta hut.
För Sveriges del så har vi inte så mycket mer mark att plantera med träd, och det gör ju att äntligen det stora illusionsnumret med tillväxt och virkesförråd avslutas, nfrån i dag och framåt kommer alla sminkade bölder att brista, så vi har en mycket intressant tid att se fram emot.
Det som finns kvar av tillväxthöjande åtgärder är ju bara trams, att dika, gödsla och plantförädla, är så jävla sjukt att det kommer att självdö, en av de stora orsakerna till tillväxtminskningen på 20-30 miljoner kubik, är fel plantor, träd år mycket känsliga för att flyttas ens från väldigt lokala bestånd, de är inkörda på sin breddgrad och man behöver inte vara ett geni eller ens ha nån biologisk utbildning för att förstå att som vi joddlat med de stackar träden uppåt och neråt i landet så har vi ställt till så in i helvete.
Ni kan ju försöka göra samma med Äppeträd så får ni se.
Jag tittar på pollenanalyser och ser att i mossarna där jag bor så växte Lind, Bok, Ek, Lönn och givetvis Tall Al, Björk MEN inga Granar förra gången det var milda vintrar och varmare temperatur som förlänger trädens växtsäsong med 6 veckor, och då så har jag nu beställt sådana plantor som ska ner i jorden i Maj, vad ni tror på vet jag inte, men jag vet så mycket att ni gör helt fel om ni fortsätter med era skövlingar av skogsmarken, genom att kalhugga den.
Om ni läste mitt inlägg om Garpenbergs skogar så såg ni att det bara var 57 kubik kvar av skogarna på 6000 hektar, när den giriga banken skövlade skogarna 1913 efter att ägarna gjort konkurs, så köpte staten egendomarna och på bara 40 år hade man nu 143 kubik per hektar, som numera är runt 110 med den "Svenska modellen" men att öka virkesförådet med 2,5 kubik om året var Domänverkets blädningsmodell och den gjordes på mark som INTE var kalhuggen när det stod 57 kubik där, för det som var kvar beskrevs som undermåliga träd, ungträd, buskar och lite fröträd, det som räddade skogarna fram till 1960, var just detta att skogsekosystemet med de träd som fanns kvar efter timmer och dimensions huggningarna 1913, faktiskt var mark där mykorrhizan och mossorna och blåbärsriset mm överlevde, och började leverera direkt följande 40 år.
För att man ska förstå nutiden måste man förstå historien, det gäller verkligen vårt skogsbruk, men ni är så fulla med skit om hur det har varit så ni förstår inte ett piss.