Premiär turen är nu avklarad och det med råge.
Totalt ca 10mil. Lastbil, trailer med en 1070 och sen 8m tankvagn bak efter. Total läng hehe med JD:n så var det 23.5m skulle tro att vi nu låg på 24.5 eller nåt sådant.
Allt gick bra och den drog bra i uppförsbackarna.
Parkering pågår.


11 kommentarer | Läst 39269 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Henrik K

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 12 jan 2008, 20:07

Carlsson:s
Efter 8år som annställd fick de va. Det var inte roligt längre att ligga borta och köra mycke.
Jag hade vid det här laget körning även med vår egna privata maskin en hel del efter Per stormen samtidigt som jag körde som heltids annställd. Det blev för mycke.
Jag hade då i dagarna även börjat leta efter en annan skotare till min far så han skulle slippa Blondin.
Söndag kl 23 på kvällen poppade det upp en Valmet 860 på Blocket. Dagen efter på måndagen ringde jag han kl 8 på morgonen. Allt verkade ok, priset var rätt och maskin verkade toppen. Jag bestämde mig för att jag köper den av dig men vill se den först så jag kommer upp. Vid middagen samma dag åkte jag till boendet och tog datorn och beställde ToR biljett med flyg. Jag ringde chefen och sa att jag kör in timmarna så tar jag ledigt i morgon för jag har ett ärende jag måste uträtta. Det var tydligen inte så populärt... Men jag körde in timmarn och så kl 3 på natten så bestämde jag mig...
Min uppsägning skrev jag i datorn på skotaren kl 3 på natten, så den fick chefen upp de första av allt på morgonen då han startade upp maskin.
Jag åkte sen till boendet och sov 3 timmar. Tog sen bilen och åkte 20 mil till kalmar flygplats. Där mötte mina föräldrar upp och tog hand om bilen medans jag själv satte mig på ett plan till stockholm och sen vidare till Sundsvall dit målet var som jag skulle. I sundsvall mötte säljaren upp mig och vi åkte till maskin. Maskin var perfekt och jag köpte den. Sen bar det hem igen med flyg och nu sitter jag här. Hittils mycke nöjd och belåten med mitt snabba beslut en natt kl 3 för ca 2 år sedan långt ute i smålänska skogarna.

Kommentarer

av "spindeln" lör 07 mar 2009, 16:56
hehe! ..detta får mig att tänka på en rätt kul kommentar från en gubbe som var åkare ;)
-jag börrde mä två tomme händer , å idag har ja en scania... =)) =))

ser ju fint ut det där , "kör utavbara h-lvete för det är inte halt " ;)
av kjugekarlsson lör 07 mar 2009, 16:58
Du behöver ju numera ingen väg till det där muskelknippet, bara att gasa på motorn :D
av Henrik K lör 07 mar 2009, 18:27
Fastnade gjorde vi en gång faktiskt. Sist jag var där och lämnade han så körde jag runt på en åker med traktorn utan problem men tydligen var det lite tjäle då...Det gick inte nu. lastade av skotaren och sen vände tomme innan vi lasta skördaren. När sen skördaren sen var lastad och vagnen bakefter på hängd så gick det inte att komma igång. full diffat och med 6wd i så spekade det. även då vi flyttade skördaren så vi hade väl säkert 5-7ton på häng på dragaren så spekade det, men med lite drag hjälp från skotaren så kom vi igång sen. Gick fortast att dra lite med skotaren i stället för att lasta av och krabba. Vändplanen hade decimeter djupa spår.
av Skogsmange sön 08 mar 2009, 09:48
Det ekipaget såg intressant ut! Är lastbilen traktorreggad?
av Henrik K sön 08 mar 2009, 15:45
Det stämmer. Det är en Scania LA82 6wd även kallad "Myrsloken" som är traktor reggad. (A-traktor reggad)
Räknade med att det borde funka bra med den till detta.
En traktor i storleken 200hk + kostar minst 150 000-200 000:- i hyffsat skick.
Här har jag nu 220hk för en kostnad av ca 75 000:- och då har den 2200mil på mätaren nu!!
Det är 6wd med diffspärrar på alla tre axlarna. Låg växel så den går som en traktor på lägsta växel oxå och kraft det finns!
av Prorider sön 08 mar 2009, 18:35
Grymt fint ekipage! :)
av 1070 sön 08 mar 2009, 20:59
hej fint ekipage det där har själv funderingar på att skaffa en traktordragen vagn för flytt av 1070, 1110 så min fundering är ska man köpa jpm 10 meters vagn eller poab vad tror du som har testat lite . Går det bra att flytta med en stor jordbrukstraktor typ mf 8130 eller bör den va större ,är det registrerings plikt på vagn och är det maskinens försäkring som gäller om man bara flyttar sig själv eller måste man ha en försäkring för last tacksam för tips mvh 1070
av Henrik K sön 08 mar 2009, 22:39
Så här i efterhand så ja det hade räckt med Poab vagnen. Skiljer en del mellan dom i material val å så, för och nackdelar finns med båda. Stora frödelenm med JPM är fjädrade draget och bra material val i dom man kör på. Finns nackdelar oxå då det är I-balk. Banden på maskin kan om det vill sig illa kana in i I-balken vilket kan medföra skador på både vagn och band. Jag har tagit hem järn nu och ska täppa för I-balkarna så det blir slät yta mot där hjulen är. Vår JPM vagn annars är nere hos återförsäljaren just nu i detta ögonblick och där ska dom byta den krökta hjulaxlen. Längd annars så jo det en meter kortare fungerar tillräckligt bra till 1110 och 1070. Vagnen följer dragaren bättre oxå om den är en aning kortare.
Så för 1070 och 1110 så räcker det med poabs längd. (går att få JPM vagnen kortare oxå)
Sen finns Herbst vagnen, bra pris men har ännu ej sett den irl så kan inte säga nåt om den förutom priset.
När vi flyttar våra egna maskiner så har vi endast maskinernas försäkringar. Har kollat med länsförsäkringar och det räckte med det.
Man får ju inte flytta andra om man ska hårddra efter gällande reglerna, så ska andra flyttas så hyr ut den i stället i så fall.
Vagnen ska vara inreggad oxå igentligen då den används som godstransport. Endast vagnar som går med jordbruks produkter som dom inte kräver ska vara reggade.
Men vet endast om en sådan här vagn som är reggad som jag sett. Ska man regga den så blir det troligen väldigt dyrt i skatt. Troligen totalvikten i kg = 27000kg = ca 27000kr skulle tro att det är så.
Men vår används i jordbruket oxå och nu så ligger det halm på den så maskin tranporter är bara tillfälligt hehe...
Traktor annars MF har jag inte några goda rekomendationer på för det har jag kört och dom har väldigt stort effekt bortfall i deras transmisioner verkar det som.
Jag jämförde min JD4230 på 120hk som gått nästan 10 000h och som drog 23ton mot en MF på 180hk och 4400h som drog 30ton. i det fallet så JD:n drog bättre.
Traktorn ska ha enkel transmision. Inte ett dussin powershift växlar och finnesser utan en nkel synkroniserad växellåda bör det vara.
Effekt rekomenderat enl mig 150-200hk+ självklart så går det med mindre oxå men man måste tänka på tyngden, en liten men stark traktor har inte så stor tyngd i sig själv. Man ska få hejd på ekipaget och vagnen ska följa traktorn....Det är inte vagnen som ska styra traktorn i kurvorna. Då blir det otrevligt....

Hur många regler man sen väljer att följa är upp till var o en att själv avgöra.
av 1070 mån 09 mar 2009, 08:54
Tack för ditt svar! Vet du om det skiljer i pris på poab och jpm och visst är det hydraul bromsar även på poabs vagn? Vilken traktor dragare skulle du rekomendera? skulle va kul att få din åsikt om det. Kopplar man vagn på ett vanligt drag eller måste man ha ett speciellt drag på traktorn?
av Skogsmange mån 09 mar 2009, 12:31
Blir inte skatten dyr på myrsloken när du traktorreggar den? Jag har funderat mycket på det där med flytt av mina maskiner,det tar sån tid att flytta när man ska banda av å på hela tiden..
av Henrik K mån 09 mar 2009, 20:13
Poab 170, JPM 192-197 Herbst 162 är väl priserna.
Hydraul bromsar standard på båda.
Standard jordbruks drag.
Välja traktor sen är inte lätt. För egen del så är jag grön in i själen då det gäller traktorer.
(dock så gäller det inte skogsmaskiner)
Stor JD med Quad Range växellåda är väl å rekomendera i mitt tycke. Men bara den är stor, stark, tung och har en enkel växellåda.

Skatten och försäkring på myrsloken blir totalt ca 850:- per månad.