Motorsåg och handhållet

Val av andra såg 55-65 cc

38 inlägg 11638 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av andra såg 55-65 cc

frassee  
#68336 Lurar lite på att skaffa en andra såg. Har idag en Husqvarna 55 som jag köpte ny i augusti i år, används mest på vedbacken. Andra sågen skulle helst ha lite mer pulver än 55:an samtidigt inte vara för tung. Prismässigt hade jag inte tänkt en sprillans ny proffs såg för 7500-9000:-, snarare 2000-3000:- beg.

Finns några olika alternativ:
1. Skulle kunna laga upp min Partner 540 från 2001 som behöver ny kolv och cylinder. Nytt kostar grejorna 2200:-och beg cylinder+ny kolv ca 1000:-. Fördelen är att jag köpt sågen ny och den är schysst i övrigt. Det enda jag inte gillar på sågen är utanpåliggande tanklocket som alltid läcker, har bytt o-ring men det har inte hjälpt. Någon som haft samma problem och löst det?

2. Har läst här på forumet om Husqvarna 262, den verkar otroligt fin. Då är frågan om det är vettigt att sätta in en köpes annons på en sådan. Hur är tillgången på delar? När slutade den att tillverkas? Någon annan klassiker värd att satsa på?

3. Husqvarna 357 som begagnad? Verkar inte som alla är supernöjda med denna såg?
4. Har sett Husqvarna 365 på amerikanska sidor för runt 5000:- tror jag, är det en bra såg?
5. Beg Stihl 361 är svårt att sortera bort men beroende på svärd och kedjor vill jag helst ha husqvarna.

Tacksam för svar, synpunkter o funderingar :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av andra såg 55-65 cc

Nonkan  
#68341 Varför sortera bort Stihl MS361? På en större såg vill du ju ändå köra 15-20" (antar att du har 13" till 55:an) så nya kedjor och svärd behöver du i vilket fall, speciellt om du väljer HVA 262 för där är det klart man ska ha 3/8-delning.

Till Stihlen behöver du bara ett svärd, de går fanimej aldrig sönder, och kedjor är ju ändå billigt oavsett såg.

Senaste revideringen av sprängskissen på 262 är från 1999, så delar ska inte vara något problem än på ett tag. Det finns fortfarande en del reservdelar till 162 från slutet av 70-talet. Egentligen tycker jag delar borde utgå tidigare än vad de gör, men det är som det är.

HVA 254 kan vara ett alternativ med. HVA 357 är bra så länge den inte har automatiskt dekompressionsventil, men den brukar vara ganska dyr jmf med Stihl 361.

Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68346 Hva 262 tillverkades fram tills förra året Kan tom. tillverkas än , så delar lär nog finnas ett tag till :smile:
Men sågen säljs ej ny i sverige längre MEN delarna finns !

Huvudsaken om du ska köpa en beg såg är att du hittar ett bra objekt, inte nån såg som en huggare har haft heltid i flera år då är det mesta slitet oavsett märke
Lycka till :!:

Avatar Fallback

Re: Val av andra såg 55-65 cc

frassee  
#68362
Nonkan skrev:Varför sortera bort Stihl MS361? På en större såg vill du ju ändå köra 15-20" (antar att du har 13" till 55:an) så nya kedjor och svärd behöver du i vilket fall, speciellt om du väljer HVA 262 för där är det klart man ska ha 3/8-delning.

Till Stihlen behöver du bara ett svärd, de går fanimej aldrig sönder, och kedjor är ju ändå billigt oavsett såg.

Senaste revideringen av sprängskissen på 262 är från 1999, så delar ska inte vara något problem än på ett tag. Det finns fortfarande en del reservdelar till 162 från slutet av 70-talet. Egentligen tycker jag delar borde utgå tidigare än vad de gör, men det är som det är.

HVA 254 kan vara ett alternativ med. HVA 357 är bra så länge den inte har automatiskt dekompressionsventil, men den brukar vara ganska dyr jmf med Stihl 361.


Jo det stämmer ju med svärden... tänkte inte på det med delningen :oops: . 361:an verkar trevlig. :smile:

sågmek skrev:Hva 262 tillverkades fram tills förra året Kan tom. tillverkas än , så delar lär nog finnas ett tag till :smile:
Men sågen säljs ej ny i sverige längre MEN delarna finns !

Huvudsaken om du ska köpa en beg såg är att du hittar ett bra objekt, inte nån såg som en huggare har haft heltid i flera år då är det mesta slitet oavsett märke
Lycka till :!:


Var kan man köpa 262:an ny, USA? Har tittat på blocket en tid men det är inte ofta man ser 262:an. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68370 262 tillverkades i ryssland i hva´s fabrik, dom sista åren MEN den var inte med på den ryska hemsidan nu :?: så jag antar att den har blivit pensionerad :x

Avatar Fallback

Re: Val av andra såg 55-65 cc

frassee  
#68371
sågmek skrev:262 tillverkades i ryssland i hva´s fabrik, dom sista åren MEN den var inte med på den ryska hemsidan nu :?: så jag antar att den har blivit pensionerad :x


Lutar väl åt att leta begagnat här hemma då... Men det hade så klart varit skoj med en ny maskin även om det hade sprängt budgeten. Tack för alla synpunkter så här långt. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68372 Den versionen Sågmek menar var nog 262XPH.
Med "cyckelstyre"...

Den är nu ersatt med 365H.

Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68373 Även den vanliga 262:an gjordes husqvarna har nån fabrik i moskva, dom hade även 254 i tillverkning :grin:

Jag får väl börja leta delar annars 😈 😈 😈

viewtopic.php?f=12&t=1640&st=0&sk=t&sd=a

Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68376 Jo visst har de fabrik. Vet inte on det är bara montering eller om de har nån tillverkning... Tror det knappt...

262xph kom till sin ände i slutet på förra året, men det finns säkert nån som ligger o ruvar på nåna.

Vanlig 262 samma sak förutom slut datum. Är inte säker på när det var....

Avatar Fallback

Re: Val av andra såg 55-65 cc

frassee  
#68378 Det var var ju egentligen sågmeks tråd om bygge av en ny 262:a som satte griller i huvudet på mig. 🧠

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68384 hehe är du lite lätt påverkad... :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Val av andra såg 55-65 cc

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68462 Jag har en 262 och bytte lite fram o åter mellan 3/8 och .325. 3/8 är lite snabbare, men vibrerar och hugger mer vid kvistning.
Båda sorterna går utmärkt med 16" som jag använder.



/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68470 Hade du då "LP" tand med 90' sida eller halvrundad på 3/8 kedjan?
LP är ju aggressivare även i .325 vid kvistning.

Avatar Fallback

Re: Val av andra såg 55-65 cc

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68502 I 3/8 har jag använt H42/73LP) och Stihl's RSC(chisel) och semi-chisel. Visst är semi-chisel mjukare.men inte som .325 semi.
Bästa kapkedjan jag provat är annars stihl rsc. Tyvärr var den vassast ny..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Val av andra såg 55-65 cc

swe#kipp  
#68509 262xp/xpg är lite av en våt dröm :)
och när jag hittar en i fint skick kommer jag slå till !!!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).