Logistik, Transport

Vem gör båtnadskalkyl?

24 inlägg 10836 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem gör båtnadskalkyl?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316592 Det har ju varit sånt tjat om hur vägar alltid lönar sig, så jag tänkte gå till botten med det hela. Om inte annat kan jag tala om hur det blev. Preliminär slarvkalkyl enligt Kunskap direkt visar på starkt olönsamt, förresten.

I ena fallet blir det nog min helt egna väg (bara 50m på grannens mark), men iden stora vägen måste vi dela på två grannar. Så helst vill jag ju bilda vägförening och ha riktiga avtal. Men vem räknar ut fördelningar och kalkylerar kostnader och intäkter?

Vem har ni anlitat?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

isteskog  
#316618 I en vägförening jag sitter med i så gjorde en firma som bla gör skogsbruksplaner båtnadsuträkningen. Obs! Gäller bara om alla är med på förslaget då det är en frivillig överkommelse. Annars är det lantmäteriet som gör sådana jobb och då blir det bindande .... men en helt annan kostnad!

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316620 Gjorde ni en gemensamhetsanläggning via lantmäteriet, eller kör ni bara ett sinsemellan avtalat belopp? Såg att skogsstyrelsen gör sånt också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316621 Och förresten, gjorde han en kalkyl med kostnader och intäkter för vägen, eller räknade han bara ut fördelningen vem som har nytta av den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

isteskog  
#316661 Vi har andelstal i vägen, lite beroende hur stor del av fastigheten som ingår i båtnaden och sen är det räknat på tonkilometer. Vi har utdebiteringar för att täcka kostnader på vägen, trafikavgifterna täcker bara en liten del av kostnaderna.

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

zebylon  
#316705 Hej Mangan,

jag har gjort en andelsberäkning själv, det är 15 fastigheter på den vägen. Lantmäteriet ville haft mellan 70 och 90 tusen. Jag använde deras beräkningsmetod, det är inte så svårt. Om du vill kan jag skicka den till dig, (om jag nu hittar den).

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

elis  
#316718
zebylon skrev:Hej Mangan,

jag har gjort en andelsberäkning själv, det är 15 fastigheter på den vägen. Lantmäteriet ville haft mellan 70 och 90 tusen. Jag använde deras beräkningsmetod, det är inte så svårt. Om du vill kan jag skicka den till dig, (om jag nu hittar den).


Du får gärna skicka till mig också om du finner den.

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

qw12  
#316722 sök efter tonkilometer metoden

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

elis  
#316742
qw12 skrev:sök efter tonkilometer metoden


Det verkar inte ge tillgång till något användbart dokument, har du fått fram något kan du väl lägga ut urlen.

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

jannee  
#316743 Googla mer så finner du ALLT du behöver få reda på :grin:
Ha pris/ på jordbruksmark kontra skogsmark, fastboende eller sommarboende o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

brassel  
#316746 Tror LM använder sig av dessa:
https://www.lantmateriet.se/globalasset ... /tonkm.pdf
http://www.lantmateriet.se/globalassets ... 3_2687.pdf

Tror ingen Lantmätare blir sur om de inför en förrättning får en skiss på upplägg av kostnadsfördelning mm på berörda fastigheterna och förhoppnings en "positiv samråds-signatur" från berörda fastighetsägare (iaf efter man förklarat att Lantmätaren kommer söka upp dem osv ändå men ta nån i tusing i timmen för det...) :)

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

zebylon  
#316761 Till Elis,
Jag har hittat den, det är samma som Brassel hänvisar till längre upp i tråden, så du kan lika gärna titta där.

Det tar en stund att sätta sig in beräkningsmetoden, men sen är det inte så svårt att räkna ut andelstalen själv. Jag pratade med lantmäteriet förra veckan om att bilda förening i en redan bildad gemensamhetsanläggning, kostnad mellan 10 och 15 tusen. Så man har bra betalt för sin tid om gör så mycket som möjligt själv. Det är väl bättre att köpa grus för pengarna, eller?

Användarvisningsbild

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

loppan  
#316766 Om man gör en riktig lantmäteriförrättning så blir vägen en juridisk person med org. nr.
Vissa samfälligheter har inkomster och då måste man ha det för momsdeklaration tex.
En frivillig överenskommelse om båtnad har ingen juridisk kraft vilket en förening med org nr har.
Om någon väljer att skita i fördelningslängden så kan man ej driva in dessa pengar via kronofogden.
Då är det bara att se glad ut så att säga.

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

elis  
#316767 Tack ni som fann det jag inte såg, det var väl mitt framför ögonen antar jag. Nu ligger dokumenten på min drop box för studier.

Avatar Fallback

Re: Vem gör båtnadskalkyl?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316816 Okej, men det jag menade med båtnadskalkyl skallm ge svar på dessa frågor:
* Hur dras vägen bäst?
* Kostnader för anläggning och underhåll?
* Minskade kostnader intäkter som vägen för med sig?

Gör skogsstyrelsen sånt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).