Verkstan

Ultraljudstvätt

36 inlägg 51558 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ultraljudstvätt

Robertberg  
#161827 Köpte idag en ultraljudstvätt, den billigaste som finns att köpa vad jag vet.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 800-p40491

Testade att rengöra luftfiltret till 346an, varmt vatten och en droppe Yes.
480 sekunder, åtta minuter är maxtiden och tiden jag kört i varje omgång.

Innan tvätt

Efter första omgången och avspolning under rinnande vatten.

Efter tredje omgången, renare blir det inte.


Ska laborera mer med olika rengöringsvätskor, som det är nu går det inte blixterfort.


Senast redigerad av Robertberg lör 18 feb 2012, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ultraljustvätt

Kse  
#161830 Man får väl leva med att det tar lite tid och sen så tror jag att den sortens "segare" smuts som du har på tex ett luftfilter till sågen tar lite längre tid att få bort.
Kan iaf tänka mig att "torr" smuts lossnar lättare, måste ju vara optimalt att rengöra tex en förgasare där det annars är hopplöst att komma åt alla kanaler.
Rent och fint blev det ju i alla fall.
Vad har du för innermått på tvätten?

Användarvisningsbild

Re: Ultraljustvätt

viktor meck  
#161930 vi har en på jobbet. ganska liten men dyr :lol: den är grym. hade en förgasare från en briggs vanguard 18hp som det var fullt med rostfärgad gele i :???: det var den värsta förgasaren jag har sett. körde den i ultraljudstvätten med något specialmedel som var till för såna tvättar tre gånger. sen såg den ut som ny :mrgreen: bytte bara säte, nål och packningar. sen gick den görfint. den rymmer ca 10 liter vätska och kostade 5800kr. om du har rätt medel så funkar den fin fint. på den vi har är det en inbyggd värmeslinga i botten så att vattnet når högst 80 grader

Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

åberg  
#162016 Ultraljudstvättar funkar väl vanligtvis bäst på hård smuts som slås sönder, svårare att spräcka loss mjukt och fett skräp om jag fattat det rätt.

Värme och basiskt tvättmedel som ibland används i ultraljudstvättar är bra mot fett och olja men tex aluminium kan bli strävt och fult i ytan.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

viktor meck  
#162021 kunderna bryr sig inte om hur förgasaren ser ut. bara att klipparn går :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Skogshuggarn  
#162147 Man för nog räkna med att resultatet blir "sådär" i en tvätt för 600:- svenska "styvrar",,,

Den här kostar nästan 100 ggr mer, men då blir det oxå resultat - direkt.

Efter några sekunder,,,,



Efter några minuter,,,,


Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

wiktor  
#162154 det går bra att rengöra luftfilter met bromsrengöring och tryckluft tycker tillochmed att det blir renare än på bilderna

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

totte  
#162168 Viktigt när man använder ultraljudstvätt: Om det är metall som kan korrodera så måste man olja in eller på annat sätt skydda ytan omedelbart, på minuten, eftersom den står vidöppen för angrepp.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Skogshuggarn  
#162171 Helt rätt Totte,,,,

Funkar bra om man blandar ihop en skvätt färsk motorolja (eller motsv) med kristallolja och dränker prylarna i detta.
Tränger in finfint - överallt, och lämnar en skyddande film efter sig,,,,

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Skogshuggarninorr35  
#162178 Kör filtret i diskmaskinen när frun inte är hemma :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

Robertberg  
#162209 Har rengjort några vattenventiler nu, som var belagda med ett järnlager, utfällning från vattnet/rören.
Tillsammans med lite mekanisk hjälp mellan körningar blir resultatet bra, men långt ifrån samma power som i skogshuggarns tvätt.

Ett tips är att hålla koll på blocket, elektronikverkstäder byter tvättar ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Kse  
#162220
Skogshuggarninorr35 skrev:Kör filtret i diskmaskinen när frun inte är hemma :mrgreen:

Tvättade en hög med handskar som var dränkta i hydraulolja i tvättmaskinen en gång, varken hanskar eller tvättmaskin blev rena. :oops: Fick tomköra den flera gånger innan oljebeläggningen försvann. Lukten tog ytterligar några tomtvättar att få bort.
Inte att rekomendera.

Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

smhurf  
#162243 Personligen så gillar jag att skölja av det man tvättar i vatten. Och sen dränka de i kemisk ren bensin och låta det torka/blåser bort bensinen, går att använda t-röd också. Men säkrast är att värma upp biten på ett element eller en varmluft fläkt i några timmar.

// Mattias, Gymnasie utbildad urmakare.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Skogshuggarn  
#162253 T Röd går bra,,, ja tom att jag använt 96% teknisk sprit ibland i sas "efterbehandlingen",,,, men till "vanliga" motordelar offrar jag inte så "dyra droppar". :lol:

Obantteg,,,,,

Nog för att YES är bra,,,, men prova istället med "Allrengöringsmedel" och lite kraftigare blandning än en droppe.
"Avgasa" även tvättvätskan och slå i varmare vatten så hjälper det till att förbättra effekten på tvätten,,,,, runt 60 grader brukar vara lämpligt till det mesta.

Finns även "färdigprodukter/koncentrat" att köpa speciellt mot vissa mtrl,,,typ aluminium, men det kostar tyvär en slant och säljs oftast i storförp,,,,,

Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

smhurf  
#162260 Vet att Elma är bra, som tvättmedel. 1 del Elma, 3 delar vatten körde vi på skolan. funkade till de mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).