tis 10 mar 2009, 19:13#53160
Orsaken till att jag starta den här tråden var att en tryckslang till aggregatet på 758 gick när den var ca 1 år (nångång -99)
En slang gjord hos en lokal verkstad och första kapet så kärva sågmotorstyrningen,opp med ventilen o där satt en liten svart "metallbit" i sliden,en solklar rest från slangkapningen.
Efter det börja vi kolla slangarna invändigt,tom nya på rulle kan va skitiga invärtes 😡
Sen har du rätt "spindeln",det slarvas vid montering o spec. om man har en vacuumpump igång blir det ännu värre,för den suger ju in skiten.
Att skjuta en plugg EFTER pressning förstår jag inte vitsen med,då fastnar ju skiten i kanten mellan nippel o slang
Enbart tryckluft anser jag är för lite eftersom slagget från kapningen "vulkaniserar"fast inne i slangen
Nej,jag anser att renlighetskravet bör höjas hela vägen,jag har tex ännu inte sett nån "yrkesverkstad" rengöra invändigt,så härefter gör vi alla slangar själva
En returslang är kanske lite lindrigare eftersom då går ju oljan via filter till tank.men typ en tryckslang på kran så har man all skit i aggregatventilen
Kappluggen kan va en lösning
Är jag nojig eller
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....