OAS-forests skrev:Jag tro inte det förekommer virkesstölderhos yrkesåkarna, det kan ju förståss vara någon nyanställd som gör något omedvetet fel någon gång. Jag tror inte de törs göra något sådant medvetet, om de blir påkomna så tappar de ju körning och äventyrar hela trnsportföretagets existens.
Sedan får man ju ha förståelse för att åkarna inte vill köra omkring med halvfulla virkeslass, men då brukar de ju lägga en massavedbit imellan leveranserna för att skilja på leverantörerna.
Om jag får växla tillbaka till rena virkesstölder så har nu även en skogsägarkollega, blivit av med halva virkesleveransen.
Det är nästan ju nästan så att vi börjar ana lite ugglor, eftersom det i båda fallen rör sig om manuellhugget leveransvirke framskotat i egen regi.
Samma kommun/uppköpare och mätstation som i mitt fall, och ingen vet vad som har hänt med virket mellan avlägget och VMF
Enda egentliga skillnaden är att jag levererade lövmassa medan kompisen sålde prima grantimmer.
Tyvärr så är det ju väldigt svårt för en privatskogsägare att hävda några juridiskt hållbara volymuppg när man i bästa fall "travmäter" virket på maskinen/avlägget.
Ett faktum som de flesta känner till allt för väl.
Därför vete det f-n?, om man inte ska börja tumma leveransvirket själv och sälja det till ett fast kubikmeterpris direkt på avlägget?.
halvproffs skrev:Känner inte till några stölder på många år som tur är. Däremot är logistiken någonting som går över mitt förstånd. Måste ju försvinna mycket pengar i frakter. Förr fanns det sågverk i varje ort,nu är det decentraliserat rent ut sagt.
Chaufförer som jag talat med ruskar på huvudet när det kommer på tal.