tis 24 okt 2017, 21:15#478202
Minns inte riktigt hur det såg ut på nittiotalet helt klart, men på senare år har det iallafall funnits en han-snabbkoppling på tankens undersida, för att tömma tanken.
Annars är det enklaste att demontera returfiltret i tanken och lyfta ur difusorn.
Difusorn är den rörhylsan med botten som avskiljer returfilterkammaren från tanken.
Obs! Var noga med oringen vid återmontering.
Där går det enkelt att stoppa ned en vanlig fatpump, för att tömma tanken.
Det behövs inget värre än en vanlig hederlig vevpump till fat, om man inte gör arbetet återkommande.
Så det ordnas med enkla medel om det skulle behövas.
Att hydrauloljenivån skulle vara annorlunda vid kall och varm maskin kan endast härledas till den volymetriska skillnaden beroende på temperatur, vilken är marginell.
Det som oftast förbises i detta fall är att returfilterkammaren har ett läckage, antingen via någon löst sittande skruv eller trasig oring på difusor eller filterlock. Enklast att kontrollera att filterkammaren är tät är att efter att maskinen har körts gör en markering på nivåglaset. Om oljenivån på synglaset stiger efter att maskinen har stått still en längre tid är det internt luftläckage mellan ruturfilterkammaren och tanken.
Vilket inte är bra, då luft piskas in o oljan och skapar kavitation i pumpar vilket förkortar deras livslängd.
Frågan är dock varför tanken skall tömmas?
Ska filter bytas görs det utan att tömma tanken.
Senast redigerad av JoTh tis 24 okt 2017, 21:40, redigerad totalt 1 gång.