tis 08 aug 2017, 18:50#467304
"Per Bolund tar ställning för förslaget som portar dieselbilar i Stockholm
Om bara några år kan äldre dieselbilar komma att förbjudas i Stockholms innerstad. Det gläder Per Bolund (MP), finansmarknads- och konsumentminister, som tror att bensin- och dieseldrivna fordon "inom inte en allt för lång tid" kommer vara i minoritet i Sveriges fordonsflotta.
I somras lade Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) mer bränsle på brasan i frågan om dieselns framtid i Sverige. Enligt ett nytt förslag ska Stockholms stad nämligen förbjuda majoriteten av de dieseldrivna fordonen i utvalda zoner från och med år 2020.
Nu får han stöd från partikollegan Per Bolund, finansmarknads- och konsumentminister i den rödgröna regeringen.
”Vi har ganska många städer som inte uppfyller miljökvalitetsnormerna när det gäller partiklar och kväveoxider. Det är inte acceptabelt. Vi måste helt enkelt se till att vi levererar trygga luftmiljöer för våra medborgare. Då tycker jag att miljözoner är ett väldigt bra förslag”, säger han till Di.
Förslaget från de styrande politikerna i Stockholms stad kommer som en reaktion på att dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än bensinbilar. De nationella gränsvärdena för den giftiga gasen överskreds under 48 dygn i huvudstaden under 2016. Enligt reglerna är maxantalet 8 dygn.
Samtidigt som det årligen i Sverige alltså investeras flera miljarder kronor i dieseldrivna fordon, går utvecklingen runtom i världen mot ett förbud mot dieseln helt och hållet. I vintras kom till exempel styrande politiker i Paris, Mexico City, Madrid och Aten gemensamt överens om att bannlysa samtliga dieselbilar efter 2025.
Då förklarade miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) för Di att hon "absolut" var öppen för att Stockholm skulle kunna ta efter de fyra storstädernas totalförbud. Men Per Bolund svarar betydligt mer svävande på samma fråga.
”Jag tror att den utveckling vi nu ser, med en övergång till nya el- och hybridbilar, kommer att fortsätta i ganska snabb takt. Jag är övertygad om att vi inom en inte allt för lång tid kommer att ha en fordonsflotta som inte bygger på förbränningsmotorn. "
http://www.di.se/nyheter/per-bolund-tar ... stockholm/Sista ordet är dock inte sagt eftersom när jag pratade med Alliansen på Nolia,
så var de inte främmande för att ta strid om de kraftiga höjningarna av bilskatten från 1 juli
2018, och även om dieselförbudszoner.
Dock tror även de på en snabb övergång till elbilar eftersom de tror på att marknaden
kommer med bilar med pris och egenskaper som passar många bilister.
Den som har mest korrekt information vinner.