Motorsåg och handhållet

Avgaser

36 inlägg 13155 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avgaser

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18810 Har börjat få problem med avgaserna från motorsågen, vid fällning. Halsbränna och huvudvärk. Vid fällning av grova träd så måste jag ha svärdet så djupt i trädet att ljuddämparen kommer ända mot barken. Följden blir att avgaserna går rakt upp mot ansiktet. Har provar Aspen bensin men märkte ingen skillnad mot 95 oktan. Hur gör ni som hugger med motorsåg för att slippa få andas avgaser. Är längre svärd enda svaret? Tycker Jonsereden 2152 är klen ändå.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18811 Om du kört på vanlig bensin/olje mix får nog sågen rivas o göras ren först innan du får nån rättvis bild av Aspen.
Alternativt låna en såg som alltid gått på aspen o testa.

Utan att göra ren sågen tar det lång tid innan all skit brunnit upp.
Är det mycket koks o trams i motorn, tjock oljefilm etc brinner detta med upp i de flesta fall.
I bland blir det hårda particklar som studsar runt o inte kommer ut, vill det sig riktigt illa letar de sig till ställen de gör skada o då blir testet dyrt.

Mellan olika bränsle måste sågen justeras om o testas först innan den är klar.

Det är inte så enkelt o bara slå i soppa o hoppas att det funkar, det kan bli en dyr läxa.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18814 Sågen har nog inte gått mer än 25 tim. Kan du förklara dig lite noggrannare. Menar du att cylinder och kolv ska rivas och rengöras, och med vad. Jag har tydligen förstört för mig själv med att köra vanlig bensin. Och slipper man de obehagliga starka gaserna med Aspen. Är det skillnad på Aspen och Sthil:s bensin

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18818 Missade det där med justering och testning du skrev. Justering är på förgasarens hög/låg förstår jag, testningen hur gör du den till ?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18821 Jag vet inte vad Stihl erbjuder, men skulle tro det är Aspen det oxå.

Aspen är ett Alkylat bränsle. Inte olik bensin, men det har tagits bort lite grejer som benzen o annat..

Har din såg gått endast 25 tim så skulle jag inte tro det har skadat dig särskilt mycket.
Ta bort stiftet eller ljuddämparen o kolla hur det ser ut. Är det mycket trams där så riv av cylindern o gör rent kolv o cylinder.

Jag brukar använda fin slipduk till kolv för o få bort det värsta o sen aceton för o få bort det ststa i kolv o cylinder.
Ren bensin i vevhuset i snurra lite så all skit kommer ut.

Dock har de som jag gjort vid gått betydligt mycket mer än 25 tim.

Skulle tro den du har inte är farligt stökjig om du varit noga med mix och inställning innan.

Testning är funktions kontroll så man ser att sågen går o beter sig som den ska. Detta innebär lite förenklat att man kör den riktigt varm, belastar den o lyssnar o ser så allt är ok.

Användarvisningsbild
kronos  
#18823 Hej jag tycker det är stor skillnad att hugga med aspen får aldrig problem med ögonen längre innan va det väldigt jobbigt på kvällarna när ögonen sved

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18830 Ska ta i tur med det där i kväll. Har varit till Krylbo och köpt 40 l Aspen. Där fick man köpa i lösvikt, 16:-/litern bra pris mot 5 liters dunkar. Ok Q8 tog 28:- litern i 5 liters dunk.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18834 Tänk på att Aspen är ett varumärke.
Alkylat bränsle är benämningen på bränslet.
Det finns fler märke än Aspen tillgänliga.

Köper du Aspen för 16kr/l har du fruktansvärt bra pris.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18840 En motorsåg som körs på vanlig bensin är inte alls kul. Brukade oxå få huvudvärk av den. Vid fällning stog man ofta å höll andan å tog upp huvet i bland för å slippa avgaserna.
Nu mera kör vi bara på akylatbensin. Mycke bättre.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18846 Betalade i höstas 16:23/liter + moms för Aspen 2-takt (20 liter)

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18848 Håller med er att alkylat bensin är mycket bättre. Röjer ihop med en kompis ibland och han körde på vanlig oljeblandat förut och det luktar ju fan när man kommer nära varann. Jag känner inte av avgaser från aspen nånting. Funkar kanon

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18851 Men tro föralldel inte att det är ren "fjäll-luft", som kommer från avgaset bara för att det är Aspen i tanken.
Förkapare i Gudrunskogen klagade över exakt samma symptom från aspensoppan, nämligen irriterade andningsvägar/sveda i ögonen och huvudvärk.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18880
Skogshuggarn skrev:Men tro föralldel inte att det är ren "fjäll-luft", som kommer från avgaset bara för att det är Aspen i tanken.
Förkapare i Gudrunskogen klagade över exakt samma symptom från aspensoppan, nämligen irriterade andningsvägar/sveda i ögonen och huvudvärk.

dom som har dom problemen borde kontakta aspen
jag har gjort det och talat om för dom att deras sås ger upphov till satans så sur hals och har även testat ett annat fabrikat av alkalyt soppa utan att bli sur i halsen .
sen kan man fråga sig hur många på forumet som andvänder sig av såg och röjare andvänder dom 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan så tänk på det innan citat

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18889 Finns annat man bör tänka på oxå angående detta.
Några ex:

Sågen skick.
Om den har tidigare haft annat bränsle.
Inställningar.
Sågens hållbarhet/service kostnad.
Bränslet (hållbarhet, yttre påverkan, tid, arbete, nogrannhet, kunskap).

Jag känner inte till ett enda proffs som blandar själv här. Ett par månskens huggare, men inte många.

Jag har oxå talat med en huggare som klagade under upparbetningen i Gudrun stormen. Han körde två tankar i sin 1,5 åriga såg o tyckte det var ren pest. Orkeslöst, lukta fan o sågen startade inte de första 15 rycken.
Han skulle aldrig testa det igen.

Idag kör han ny Stihl med Aspen, inget annat duger.....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18893 Det finns ett intressant test o göra med Aspen o vanlig bensin.
Två skålar med bränsle, Aspen i ena o Bensin i andra.
En bit frigolit i var o kolla noga!

Har en burk som stått här sen i sommras med frigolit kvar i Aspen.

Ta en funderare över vad som är rek av tillverkaren. Fundera även över hur mycket plast gummi detaljer det finns o vilka krav tillverkaren har....

Om de utvecklar för ett bränsle o man använder ett annat, vad händer då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).