Avverkning (slutavverkning)

Bättre skogshuggare i USA?

122 inlägg 58284 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#114295 De har ju även lite knepigt eftersom att de bara får lön för varje lass de lämnar på sågen osv.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

amcore  
#114348 ja och går en ventil sönder så lägger dom ner företaget :lol:

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

øsa  
#114355 Ja det virker som det er tett ved en konkurs hele tia.Irriterende overdramatisert , men må jo se på likevel :)

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Kse  
#114494 Samma sak med Iceroadtruckers, säkrare vägar är svåra att hitta ändå verkar det som om dom kör på gränsen helatiden.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Wester  
#114498 Kan någon förklara den farliga och mycket tidskrävande toppkapningens syfte/behov och om det verkligen är försvarbart med tanke på risk & lönsamhet.
Novis på "The American way" :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#114511
Wester skrev:Kan någon förklara den farliga och mycket tidskrävande toppkapningens syfte/behov och om det verkligen är försvarbart med tanke på risk & lönsamhet.
Novis på "The American way" :oops:

Har inte koll på detta jag heller, men jag trodde det var i samband med Helilogging (med Helicopter), at dom brukade kapa toppen så att helicopteret kommer til stammen med sin gripklo. Dom kapar ju stammen ochså nästen helt av i förehand, så at alt er redo när helicopteret kommar.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

JD 2006  
#114628 Man skulle vilja se allt med egna ögon istället för dom här serierna på tv.
Känns som dom överdriver det mesta.....med vintervägar och mycket annat som
vi har här som egentligen inte är så speciellt.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

swe#kipp  
#114632 Heliloggers är helt klart den bästa huggar serien jag sett på tv hittills :)
Den finns att köpa på Amazon,uk om man vill ha den på dvd !

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

asseasse  
#114674
Wester skrev:Kan någon förklara den farliga och mycket tidskrävande toppkapningens syfte/behov och om det verkligen är försvarbart med tanke på risk & lönsamhet.
Novis på "The American way" :oops:


Jag intresserade mig för samma fråga när jag för första gången såg en video på detta på youtube. Såg ju helt vansinnigt ut ur vårt perspektiv. Ägnade säkert någon timme åt att hitta någon info om just varför på nätet och det var inte helt lätt. Att toppkapa verkar vara en självklarhet i västra USA, så självklart att man inte anger skälen, och det verkar ha utförts sedan 1800-talet, dvs både med och utan helikopter-skotning. Dock läste jag någonstans att det beror på att deras långa träd annars lätt spjälkas och det dyrbara virket riskerar att förstöras om man fäller trädet helt. Jag tycker man kan se den tendensen i vissa videoklipp, även då träden i övrigt ser friska ut. Så det finns nog en praktisk och ekonomisk anledning till att man fäller på det viset hur galet det än ser ut. En "rotstock" i de dimensionerna borde väl ha ett femsiffrigt värde.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iae7xtEcJkU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PcEto_Q8MlY[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#114689 Vil bare lägga til at det finns 10 hela episoder med Helilogging på websidan til NRK.
Dessa kommer bara vara kvar för nedladding ca 1år.
Hoppas det funkar för er i Sverige ochså??
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/650008/

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

swe#kipp  
#114721 Tanka ner dom om ni kan det är en toppen serie som inte är så tillgjord som t.ex Axmen :)

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

RevingeDan  
#116938 Har sett en del klipp på amerikanarna när dem fäller träd!
Undrar lite över deras riktskärs teknik!
Finns det nån bra anledning varför man lägger skäret på det sättet,
eller är det en förlegad teknik?


Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116941 Risken för spjälkning är mindre (har jag hört).

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#116972 Men om man kollar på ax men så tycker jag att det spjälkar nästan varje träd och de får kapa bort någon meter per stock.
Så inte vet jag om det är någon fördel, de gör ju även den övre delen av riktskäret åt fel håll så själva stocken är plan efter trädet fallit.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

RevingeDan  
#116977 En tanke som slog mig:Kan det ha något med terrängen att göra som dem fäller i? Det är ju oftast sluttning där dem fäller och för att trädet ska få en jämnare träff mot marken så gör dem ett sådan riktskär? Kanske långsökt, men nån jäkla nytta måste där väll vara med ett sånt riktskär :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).