Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1154636 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315070 Jag har också en Fiat som jag saknar frontvikter till, blir för lätt i nosen
när man har lass. Satte dit kedjor runt om i år iallafall, blev skillnad.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Jonas_Skog  
#315147 Valtra Valmet 6200 + Farma T9

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Kris  
#319820
20150303_105123.jpg

Valtra a75n

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#320584 Har bytt upp mig sen ja skrev i tråden senast, nu består ekipaget av en valtra 142 Direct med Twintrac o sen en palms 12 d med navmotorer, 4hjulsbroms o en 840 kran med iqan system.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

zeetorg  
#320588 Det var inget dåligt ekipage, grattis!
Avundsjukefaktor 10! =P~ =P~ =P~

Är stöttorna hemmagjorda eller?

Sen måste man ju bara undra; kör du i egen skog eller kör du åt andra också?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#320755 Jag kör nästan uteslutande åt andra, japp stakarna är hemmabygge anpassade för enbart riskörning....

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

zeetorg  
#320805 Ja jag tyckte väl att det såg lite brett ut.

Har du mycket körning?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

tomppa_89  
#320867 Sisu valmet 665 årsmodell -97, pigg kedjor fram , och en Patu 545 lastare men hydraulisk förstyrning. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#321263 Ja kör totalt ca 1500 tim om året, varav ungefär 1000 tim med skogsvagnen, av dom blir d nog ca 400 tim i skogen, mest klippning men även endel skotning av virke o ris :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Ådii  
#321293 Hur funkar det med Nisulan? Har du frontpump också med tanke på att det behövs extra hydraulik eller hur är det?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#321470 Har bara traktorns egen pump på 160 minutliter, sparade 2 liter soppa i timmen på d sättet! Hade pto pump som gav 80 liter förut till bara klippen men d funkade aldrig riktigt bra tyvärr.... Nisulan går fint! Lite tätningar o sånt är bytt förstås men inget allvarligt. Tål mycket stryk verkar d som... :D

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322389 Jag har bara gamla grejor. En Belarus från 80-talet med en skogslastare Nokka 3010 och en processor Nokka 400 - båda också från 80-talet.

Sedan en ganska ny Farma-lastare 6.0D på en Zetor 8011 från 1975 och en XYZ-skogsvagn (såld från Sverige med troligen tillverkad i Polen).

Bägge lastarna är fästa vid traktorns ram helt stumt och det är verkligen bra. Jag fick ventilen söndersliten i vintras men lyfte bara upp bakhjulet med stödfoten och skruvade bort hjulet, lappade det och satte tillbaka. Likaså är det fint att kunna lyfta upp bakhjulet om man fastnar så man kan rada virke under det. Fästjärnen har jag själv svetsat ihop.

Allt går bra utom att processorn får sågkedjan att gå av allt emellanåt. Måste skaffa nitverktyg och lappa ihop alla nya avbrutna kedjor jag har.

Det är billiga maskiner så pengarna har jag satt på en stor verkstad.

[img]http://www.bondbloggen.fi/wp-content/uploads/2015/03/DSCN4642-e1426528202414.jpg/[img]

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322390 Jag har bara gamla grejor. En Belarus från 80-talet med en skogslastare Nokka 3010 och en processor Nokka 400 - båda också från 80-talet.

Sedan en ganska ny Farma-lastare 6.0D på en Zetor 8011 från 1975 och en XYZ-skogsvagn (såld från Sverige med troligen tillverkad i Polen).

Bägge lastarna är fästa vid traktorns ram helt stumt och det är verkligen bra. Jag fick ventilen söndersliten i vintras men lyfte bara upp bakhjulet med stödfoten och skruvade bort hjulet, lappade det och satte tillbaka. Likaså är det fint att kunna lyfta upp bakhjulet om man fastnar så man kan rada virke under det. Fästjärnen har jag själv svetsat ihop.

Allt går bra utom att processorn får sågkedjan att gå av allt emellanåt. Måste skaffa nitverktyg och lappa ihop alla nya avbrutna kedjor jag har.

Det är billiga maskiner så pengarna har jag satt på en stor verkstad.

[img]http://www.bondbloggen.fi/wp-content/uploads/2015/03/DSCN4642-e1426528202414.jpg/[img]

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

machonisti  
#322400 I tidsperspektiv kanske maskinen vinner till slut.
I alla fall om vi tittar bakåt.
Ser vi till snabbvinsten slår ju fast egendom eventuell veteranfaktor.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

aggesund  
#327098
20150419_152554.jpg


Kör med en Valtra 6850 med Twintrac och en mowi 1250 med 400 kranen! Går klockrent!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).