Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1146478 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kör ni med?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119 Kan väl dra igång en allmän tråd/undersökning här...
Vad kör ni med i skogen?
Vilken traktor?, med vilken vilka kedjor? vagn? vinch? kran?
Har ni vält? Kört fast? Kört sönder traktorn?
Fungerar ekipaget bra?

Det här kan ju inte vara så kul, eller :shock: :shock: : http://www.lantbruk.com/pub/hpsart.hbs?artid=6583073

/Björken



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
busen  
#120 Ok jag börjar. Jag håller mig till Belarus sedan -79. Gamlingen från -73 lämnar aldrig sin drivna vagn med boggie och ösakran (jag har byggt vagnen själv). -76an har lunningsvinchen förspänd. -96an går med vimek g30 gallringsprocessor. Kedjor finns av alla sorter, slitna, mindre slitna, pigg, släta och ringar. Jag har erfarenhet av alla typer av missöden: vält traktor, vält kärra, kört fast i surhål, har t.o.m gått genom isen en gång.
Jag är nöjd med mitt ekipage - jag tycker Belarus kanske är den bästa traktorn i skogen. Men alla jordbrukstraktorer har sin begränsning - kanske är det bättre att köpa en skotare. Men det går mig emot att köra med en stor maskin som kräver breda vägar.

busen

Avatar Fallback
Fredrik  
#121 Hej,

Detta kan bli en rolig tråd, bra idé Björken!

För de som inte "frossat" i diverse bilder är adressen:

http://www.lantbruk.com/traktorfrossa

Jag äger ingen traktor själv, utan kör ihop med min far med hans JD 3200X -95. Den funkar bra till det mesta, men vi saknar en riktig griplastarvagn, det står allra högst på önskelistan nu :wink:

Peppar, peppar, jag har klarat mig från missöden i skogen, vi får se hur länge det går...

Jag håller med dig Busen, traktorn har sina begränsningar, men en skotare är nog inte aktuellt. Om det skulle vara det vore väl alternativet en SM 868 eller dylikt, och den går inte direkt obemärkt i skogen :D

Avatar Fallback

Funderar på att köpa

Stråle  
#124 Jag har ingen traktor ännu men funderar på att köpa en volvo bm 400 buster med frontlastare och timmervagn. Sedan har jag tänkt avvärka nått timmer lass per år och köra till sågverket och sälja det. Sedan ska man väll köra ut lite ved med. :roll:

Avatar Fallback
TimberJack  
#125 Jag har en Ford 2000 66'a. Timmerkärran är ett enaxligt hemmabygge. Jag har en vajerkran som säkert är lika gammal som traktorn. Jag tor att det är en väsekran. På traktorn har jag dessutom en elvinsch som kan användas för lättare jobb.
Fördelen med min traktor är att den är liten och smidig. Nackdelen är tvåhjulsdriften och att den är lätt så att den nästan välter när man vinschar in stora stockar. Jag har ringkedjor på traktorn vilket är bra i skogen men gör stor skada på vägarna om dom inte är tjälade.
Jag har inte varit med om några större missöden i skogen, har dock kört fast ett par gånger så jag fått ringa grannen som har fått komma och dra loss mig.

Avatar Fallback

Traktor i skogen

JN  
#322
1591952023_img_20200608_102333137_hdr_(2).jpg
P1020005.JPG
Hej
Kör f.n en MF 175 S -69 i helrenoverat skick med huggarvagn. Nya piggkedjor medförde avsevärd framkomlighet men fälgarnas fästen i naven höll inte utan måste göras om.
Inga missöden ännu förutom vält vagn några gånger, reste vagnen med stödbenen. Funderar på att byta till en Valmet 805 motsv.
Har haft vajerkran vill inte dit igen. :)

Det blev en skogsutrustad Fiat 8090 i hyffsat skick. Fixat en del innan den kom i bruk, bl a rost, lister, hydraulpump, nya framdäck, oljor, lack mm.
Tillkommit en kompis till Fiaten som snart är klar för körning. BM 350 halvbandare.
Senast redigerad av JN fre 12 jun 2020, 09:56, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback
M.C.  
#348 Hej!

Vi kör med en New Holland TL90 som är skogsutrustad med bl.a. vändbar förarplats, grenavvisare och bukplåtar.

Efter hänger en 6 månader gammal Vreten HVV 9 med en 6,5m kran, samt radiostyrd vinsch. Vagnen ersatte en liknande Vreten-vagn, fast med betydligt mindre kran, 4,6 meter tror jag den var. Vilken skillnad det är med den nya kranen, räckvidden är suverän! Däremot gäller det att tänka sig för och använda stödbenen flitigt innan man hunnit få lite lass. Vagnen är nämligen mycket vältbenägen när den är tom och man hinner inte svänga ut kranen speciellt mycket innan ekipaget ligger på sidan, om inte stödbenen varit nere ordentligt innan. Men trots ett antal vältningar, så har vagnen klarat sig bra och det har knappt blivit ett enda märke faktiskt.

Högt upp på önskelistan nu är ett separat hydraulsystem med kraftuttagsdriven pump, för kranen går lite för långsamt tycker jag. Jobbigt att behöva högvarva traktorn för att få fart på kranen.

Ett annat alternativ är ju att köpa ny traktor med variabel pump. Provade att hänga kärran efter gårdens MF 6255 som har en variabel pump som ger 110 liter/min. Fy rackarns vad det gick redan på tomgång.

Det blir faktiskt mycket lättare att manövrera kranen mjukt och fint om pumpflödet är stort. Om flödet är för litet leder det ofta till att kranen saktar ner om flera rörelser utförs samtidigt och när en rörelse stoppas ökar kranens fart igen och det är då lätt att dunka in i något eller att lasten i timmergripen hamnar i gungning. Med tillräckligt pumpflöde går kranens rörelser hela tiden i proportion till manöverspakarnas utslag oavsett om flera rörelser utförs samtidigt eller ej, därmed lätare att köra mjukt och harmoniskt, vilket troligen sliter mindre på både kran och vagn.

En och annan fastkörning har det väl också blivit, fast inte med mig bakom ratten, ännu....

/ M.C.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390 Jag har en Buster 400 -62.
Till denna har jag en hemmabyggd huggarvagn med Focker kran.

Bild

Avatar Fallback
Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441 Jag kjørar med en MF 4255 og en Patruuna 8T+3200kran

Skulle gjærne hadd vendbar førarplass.....

[album]
Senast redigerad av Norske_Trond mån 01 dec 2008, 12:33, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback
Fredrik  
#442
Mange skrev:Jag har en Buster 400 -62.


En Buster på låg tomgång är en fröjd för örat... :P

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481 Själv kör jag Vimek Minimaster och ingen traktor.

Funkar bra till de små projekt jag har i skogen, men visst skulle det vara kul med något större. Nästa maskin får bli en mini bruunett.

Självklart har man kört fast en del, samt även tippat vagnen ett antal gånger. Men inget allvarligt egentligen. Tur man har vinsch :) Vagnen knuffar man bara upp med hjälp av kranen.

Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490 Jag kör med MF 165 Kubik med driven LL vagn.
Den tar tyvärr lite för stor plats i gallringarna.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491 Körde ut lite grov ved idag, bok runt 38" i diameter.
Bustern fick bekänna färg och kranen med. fick ut ca 40 fast meter idag, tilläggas bör att jag hade hjälp att köra o såga. Träden var lagda under Gudruns vrede.
Jag bröt av fästet till ett av stödbenen, men efter ett samtal med en liten pinn svets var det som nybyggt.

Användarvisningsbild

Denna

swe#kipp  
#510 Denna kör jag och brorsan ut ved med, vi sätter en sax bak i lyften sen släpar vi ut det vi fäller :)


Mvh / Kristoffer

Avatar Fallback

Kör med Valtra 6200

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685 Kör med en Valtra 6200 Hi Tech med turbinkoppling och dubbelkomando. Arbetar upp med en HYPRO 755 och skotar ut med en driven kärra. Traktorn är fantastisk! Lätt att "smyga" med turbinkopplingen och i skogen kör man minst lika mycket vänd bakåt som frammåt. Körde tidigare men en FIAT 45 dt men den blev för liten i stormskogen. Nu är vagnen en KMA 9 t för liten så jag håller på att byta till en större vagn. KMA kärran från 2002 med FMV kran är därmed till salu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).