Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1154594 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

valtra_pwr  
#290924 Kjører Valtra 6400 og 12t moheda med egen pumpe og tank, mowi 400 kran, ehc styring og robson drift:)

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290938
Sep2014NHT5030.jpg


Kontoret, New Holland T5030

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Grävar Janne  
#292879 Innehar en New Holland TL90 ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Bax  
#299210 Kör en Valmet 465 med Farma 8.51.
Stor skillnad mot den MF135 med vajerkran farsan hade :grin:
Valmet465.JPG

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

isteskog  
#299222 Avundsjuk!! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#299316 Känner två som kört i skogen med vajerkran och 135:a i många år, så sa dom att dom kanske skulle byta upp sig lite. Köpte en valmet 665 och en källefallkärra.

Och kompisens farsa var på besök, han frågade om min gamla ford 4000 var till salu för han skulle byta upp sig från buster 320 och 5 tons farmavagnen.

Efter ett år sa kompisen, då har han köpt en 2012 års valtra med 8 tons huggarkärra. stora kliv!


Är du nöjd med 465an?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Bax  
#299335
rikard_e skrev:Är du nöjd med 465an?


Ja, det är jag, hittills, jag har bara ägt den sedan tidigt i våras så den är inte satt på alltför svåra prov, terrängen på mitt skifte är snäll bortsett utefter ån där det är blött, jag väntar på tjäle nu för att köra ut det sista.
Lämplig storlek för mina behov, när jag skulle köpa den tyckte jag den var skitstor, jag var ju bara van med 135:an. "Du vänjer dig direkt" sa en kompis som är jordbrukare, och han hade rätt.
Det jag retar mig mest på är att jag inte ser spetsarna på gafflarna vid sådan körning, men det är väl inte traktorns fel, kanske.
Det jag retar mig näst mest på är att det inte är fram-back-växellåda. Dagens I-landsproblem :???:
Jag är dock nöjd med att där inte är alltför mycket elektronik som kan krångla (peppar peppar), det kan bli många dagar jag inte använder den alls och då kryper ju fukt och kondens in i hytten.
Jag har tack-och-lov inte provat nån modern maskin med 40km/h, kopplingsfritt och såna lyxigheter. Ännu.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

stegmaster  
#299349
Bax skrev:Det jag retar mig näst mest på är att det inte är fram-back-växellåda. Dagens I-landsproblem :???:
Jag är dock nöjd med att där inte är alltför mycket elektronik som kan krångla (peppar peppar), det kan bli många dagar jag inte använder den alls och då kryper ju fukt och kondens in i hytten.
Jag har tack-och-lov inte provat nån modern maskin med 40km/h, kopplingsfritt och såna lyxigheter. Ännu.


Tycker det oftast passer bra med någon av låggirena framåt med motsvarandet bakåt.
T,eks 3låg framåt och 3bakåt vid snörjöning.
En girstång til som finns på dom senare modeller(100/ A serie) gör bara at det blir ennu trångare.
(Min er en S modell, som jag vil minnas er lite högre girad, even på dom lågra girerna)


Er inte din en S modell, altså 465S??
Er det utan S gör den vel endast 27-28km/t, har man S modell gör den ca 37km/t even om den er reggad som 30km/t.
Min komis köpte just en sprillans ny 40km/t traktor, och den går precis samma som min 665S.
Men just kopplingfritt hadde ju vore kanon, men mek. vändlada ser jag ingen större nytta av.

När det gäller sikten til gafflarna, så er det bara att få dit et kamera på lastaren, funkar bra.
Dette med lastare och sikt til redskap er ju et problem på nästan alla traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Blue  
#299573 Vi (jag och min far) kör med en MF5480 och en Bigab 14-17 latväxlarkärra med kran eller en Nokka skogsvagn.
Nu för tiden är det väldigt sällan som skogsvagnen används då vi inte är i skogen så ofta, blir mest villaträdgårdar.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Karlsson_98  
#299577
Bax skrev:Kör en Valmet 465 med Farma 8.51.
Stor skillnad mot den MF135 med vajerkran farsan hade :grin:
Valmet465.JPG

Avundsjuk på din traktor! ;)
Vi har snäppet mindre vagn och en liten 2wd Zetor att dra med..! :)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Seb macahan  
#299590 Detta är min lekstuga. NH t6020e med supersteer :P med vänbar stol, kesla 12HD med 204t o Elservo.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Bax  
#299597
Karlsson_98 skrev:...Vi har snäppet mindre vagn och en liten 2wd Zetor att dra med..! :)


Oj oj oj vad med kubik morsans och farsans granne kört fram med just ett sånt ekipage.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#299628
Seb macahan skrev:Detta är min lekstuga. NH t6020e med supersteer :P med vänbar stol, kesla 12HD med 204t o Elservo.

inte sugen på att ställa av vagnen hemma hos mig och sen glömma bort den bara? :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

80-90  
#299751
Seb macahan skrev:Detta är min lekstuga. NH t6020e med supersteer :P med vänbar stol, kesla 12HD med 204t o Elservo.

Otroligt fint ekipage !!! Hoppas du e nöjd med både traktor å kärra !!

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Seb macahan  
#299757 Ja då, jag är mycket nöjd. Det e lite effektivare än den Mf165 med star vajerkran som jag hade först. Men då tyckte jag det var helt revolutionerande jämfört med o handlasta.....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).